Alko ottaa käyttöön poistohinnoittelun

Jaa

Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia.

Punainen Alko-logo
Alko ottaa käyttöön poistohinnoittelun, tavoitteena vähentää hävikkiä

Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti Tampereen Kalevan, Turtolan ja Tammelan myymälöissä 28. huhtikuuta alkaen. Testaus laajenee Tampereen muihin myymälöihin myöhemmin toukokuussa, ja päätös mallin laajentamisesta koko verkoston 369 myymälään tehdään todennäköisesti toukokuun aikana. Hävikin vähentäminen on osa Alkon ympäristötavoitteita.

Juomahävikin ehkäisyssä Alko panostaa muun muassa valikoiman hallintaan, tarkasti mitoitettuihin tilauksiin, tuotteiden nopeaan kiertoon sekä henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Poistohinnoittelu on uusi lisätyökalu hävikin pienentämiseen.

”Olemme aiemmin myyneet poistomyyntinä vain sesonkituotteita, kuten jouluoluita ja glögejä. Nyt laajennamme poistohinnoittelun koskemaan myös muita enintään 8-prosenttisia tuotteita. Näin asiakkailla on mahdollisuus ostaa vielä aivan kelpo tuote poistohinnalla sen sijaan, että se hävitetään”, toteaa valikoimanhallinnan kehityspäällikkö Ari Hyvönen.

Tavoitteena puolittaa hävikki

Hyvönen kertoo, että oluen ympäristövaikutuksista suurin osa syntyy alkutuotannossa, erityisesti vedenkäytössä. Vesijalanjälki kertoo makean veden kokonaismäärän, joka kuluu tuotteen tuotantoon, valmistukseen, kuljetukseen ja käyttöön. Yhden olutlitran vesijalanjälki on jopa 298 litraa vettä.

”Uskomme, että esimerkiksi oluissa puolitamme hävikin poistohinnoittelulla. Tämä vastaa noin kuuden miljoonan litran vuotuista vesijalanjälkeä, eli kahden olympiakokoisen uima-altaan verran vettä”, Hyvönen havainnollistaa.

Vanhenevat tuotteet merkitään myymälöissä -20 % -tarralapuilla. Alennettu hinta on voimassa myymälöistä ostettaessa, ei verkkokaupasta.

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2024 Alkon liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 47 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote

Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.

Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye