Muutosohjelma: Yhdessä tekemistä, tehokkuutta ja tavoitteellisuutta
Muutosohjelman toteutus käynnistyi reilu vuosi sitten. Vuoden 2022 loppuun kestävä ohjelma on edennyt suunnitellusti.
”Ohjelman tavoitteilla ja toimenpiteillä tuetaan vastikään uudistetun strategiamme toimeenpanoa ja Valtorin organisaation uudistumista. Ensimmäisen toteutusvuoden aikana panostimme erityisesti niihin asioihin, joissa olimme tunnistaneet akuuteimpia muutostarpeita”, ohjelmaa luotsaava asiakaskokemusjohtaja Paula Kujansivu kertoo.
1) Yhdessä tekemistä asiakkaiden kanssa lisättiin
Asiakkaat osallistuivat aktiivisesti kehitystyöhön muun muassa erilaisten työpajojen ja pilotointien muodossa. Yhdessä kehittäminen ja asiakasymmärryksen lisääntyminen sai kiitosta sekä asiakkailta että valtorilaisilta. Asiakasyhteistyötä rakennettiin aktiivisesti myös uudistuneen Asiakasneuvottelukunnan myötä, jonka rooli on merkittävä.
Lue esimerkkejä yhdessä tekemisestä:
- Valtorin uusi asiakasneuvottelukunta haluaa toimia aktiivisesti koko asiakaskunnan asialla
- Asiakkaat testasivat Valtti Virtuaalia koeajossa
- Valtorin asiakassopimusmallien uudistus sai kiitosta asiakkaiden kuulemisesta
- Strategia ja palvelukehitys Valtorin asiakasneuvottelukunnan työryhmien käsittelyssä
2) Kustannustehokkuus näkyi palveluiden hinnoissa
Useiden palvelujen yksikköhintoja pystyttiin laskemaan erilaisten tehostamistoimenpiteiden, kuten automatisoinnin, ansiosta.
Tutustu muutamiin kustannustehokkuutta tuoneisiin toimenpiteisiin:
- Valtorin tietoliikennepalvelujen nopeuksia nostettiin ja hintoja laskettiin vuoden 2021 aikana
- Sopimus: Uusi VY-runkoverkko rakennetaan Telian kanssa, kustannukset alenevat
- Puhebotti aloitti toimintansa Valtorin puhelunvälityspalvelussa
- Automaattinen varmenteiden seuranta säästää manuaalista työtä
- Tekoäly on täällä: ensimmäisenä Valtorilla tuotantoon tulee asiakastukea auttava chatbot
3) Tavoitteellisuus ja systemaattisuus toi toimintaan jämäkkyyttä
Jokaisen valtorilaisen tavoitteet on johdettu Valtorin strategiasta, ja niistä keskustellaan säännöllisesti esihenkilön kanssa. Valtorin mittaristoa seurataan Valtorissa ja ohjaajana toimivan valtiovarainministeriön kanssa. Käyttöön otettiin useita uudistettuja toimintamalleja, jotka tuovat toimintaan tavoitteellisuutta ja jämäkkyyttä.
Muutosohjelmassa tehtyä taustatyötä ja havaintoja hyödynnettiin vahvasti myös Valtorin strategian uudistamisessa. Uuden strategian tärkeimmäksi painopisteeksi valittiin asiakaskokemuksen parantaminen.
Muutosohjelman toteutusvaiheen jälkimmäinen vuosi on nyt käynnissä
Valtorin uuden strategian toteutumista tuetaan Muutosohjelmassa tänä vuonna muun muassa tuomalla asiakaslähtöisyyttä laajemmin koko Valtorin toimintaan, varmistamalla palveluvalikoiman kehittyminen asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja parantamalla laskutuksen ennustettavuutta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula KujansivuMuutosjohtaja
Puh:0295 50 4661paula.kujansivu@valtori.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Vuonna 2014 perustettu Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa valtionhallinnon toimialariippumattomat ict-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja ja integraatiopalveluja. Palvelutuotannossamme yhdistämme sekä omaa tuotantoamme että markkinoilta hankittuja kumppaniemme palveluja. Asiakkaamme saavat käyttöönsä markkinoiden parhaan ja sitoutuneimman valtionhallinnon ICT:n asiantuntemuksen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Valtori järjestää toimintansa uudelleen ja käynnistää yhteistoimintaneuvottelut24.10.2024 13:36:41 EEST | Tiedote
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on valmistellut suunnitelman toiminnan ja tuotannon uudelleen järjestämiseksi. Tavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija.
Valtori ja CGI Suomi Oy etenevät valtionhallinnon konesali- ja käyttöpalvelujen siirroissa6.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja CGI Suomi Oy ovat täsmentäneet sopimuskokonaisuuteen liittyviä vastuita. Valtori käynnistää palvelujen siirrot CGI:n tuottamaan uuteen ympäristöön mahdollisimman nopeasti. Siirrot aikataulutetaan yhteistyössä CGI:n ja Valtorin asiakkaiden kanssa.
Päätelaite- ja käyttäjätukipalvelu uudistuu: markkinakartoitus alkaa syyskuussa22.9.2023 12:01:49 EEST | Tiedote
Valtori selvittää paikallisesti tuotettujen (on-prem) päätelaite- ja käyttäjätukipalvelujen tuottamiselle vaihtoehtoja. Kilpailutamme uuden palvelukokonaisuuden, jossa nykyisin usean toimijan tuottamat erilliset palvelut saadaan jatkossa yhden toimijan kautta.
Siirtyminen pilvipalveluihin: Tärkeä askel valtionhallinnon digitalisaatiossa26.5.2023 07:20:00 EEST | Tiedote
Valtion organisaatiot ovat toivoneet yhteisiä palvelukokonaisuuksia Valtorin tarjoamiin pilvipalveluihin. Vastaamme tarpeisiin ja tuotteistamme pilvityöympäristön koostamalla nykyisistä palveluistamme yhtenäisen kokonaisuuden, joka kattaa esimerkiksi päätelaitteen ja Microsoftin M365-palvelut. Palvelukokonaisuuden ensimmäinen versio julkaistaan syksyn 2023 aikana.
Valtorin vastuullisuusraportti 2022 on julkaistu: Huomioimme kestävän kehityksen kaikessa päätöksenteossa22.5.2023 09:15:00 EEST | Tiedote
Historiamme toisessa vastuullisuusraportissa kuvaamme kestävän kehityksen edistämistä ja toimintamme vastuullisuutta vuonna 2022.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme