Kysely: Pandemia on tehnyt suomalaisista vaativia verkko-ostoksilla
Pandemia-aikana suomalaisista on tullut verkkokaupankäynnin konkareita, ja vaatimukset verkkokaupan toimivuutta kohtaan ovat kasvaneet. Nyt seitsemän kymmenestä suomalaisesta on sitä mieltä, että huonosti toimiva ja vaikeakäyttöinen verkkokauppa ärsyttää aiempaa enemmän.
Teknologiayhtiö Qvik kartoitti suomalaisten suhtautumista verkkokauppaan myös pandemian alettua vuonna 2020. Tuolloin huonosti toimiva verkkokauppa herätti hieman vähemmän voimakkaita tunteita: ärsyyntyneiden osuus oli hieman yli puolet (55 %).
“Verkkokaupoilta odotetaan nyt laadukasta palvelua aina kotiovelle asti. Kuluttajien mielestä verkkokaupoissa esimerkiksi toimitusta ja noutoa koskevat vaihtoehdot ovat puutteellisia. Tämä harmitti miltei joka toista vastaajaa. Kun kysyimme samasta aiheesta kaksi vuotta sitten, puutteet ärsyttivät noin kolmasosaa”, Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen kertoo.
Myös verkkotilausten seurattavuus on suomalaisille nyt tärkeää. Lähes joka viides kyselyyn vastanneesta arvostaa nyt sitä, että tilauksen etenemistä ja toimitusta voi seurata helposti. Toissa vuonna vastaavaa ominaisuutta piti tärkeänä reilu kymmenesosa vastaajista.
Kiinnostus verkkokauppaa kohtaan ei ole laantumassa
“Kysely todistaa, että verkkokauppa kiinnostaa, vaikka yhteiskunta on palaamassa normaaliin. Lähes puolet kyselyn vastaajista uskoo tekevänsä aiempaa enemmän ostoksia verkossa myös pandemia-ajan jälkeen. Edeltävässä tutkimuksessa hieman yli kolmannes oli tällä kannalla”, Tuominen jatkaa.
Puolet kyselyn vastaajista on tänä vuonna tehnyt enemmän ostoksia verkossa kuin aiemmin. Vuonna 2020 reilu kolmannes vastaajista kertoi lisänneensä verkosta ostamista. Lähes viidesosa vastaajista ei tehnyt verkko-ostoksia ollenkaan vielä kaksi vuotta aikaisemmin.
Suomalaiset rakastavat kanta-asiakkuusohjelmia. Aiempien tutkimusten perusteella tiedetään, että jopa 90 prosenttia suomalaisista kuuluu johonkin kanta-asiakkuusohjelmaan ja kahdeksan kymmenestä useampaankin.
“Kuluttajat odottavat nyt digitaalisia kanta-asiakasohjelmia. Useampi kuin neljä kymmenestä kyselyyn vastanneesta ilmoitti, että on aiempaa kiinnostuneempi verkossa tarjottavista kanta-asiakkuusohjelmista. Kaksi vuotta sitten noin joka kolmas oli tätä mieltä.”
Joka kolmas ei luota mobiilisovellusten tietoturvaan
Qvikin kyselyssä kartoitettiin, mistä syystä kuluttajat ovat jättäneet mobiilisovelluksia lataamatta. Lähes kolmasosa jätti ottamatta mobiilisovelluksen käyttöön, koska ei pitänyt sitä turvallisena.
“Suomalaisten tarve yksityisyyden suojaan verkossa on kasvanut, erityisesti psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron myötä. Kysely osoittaa, että epäluulo koskee myös mobiilisovelluksia. Sovellusten keräämästä datasta on viime aikoina keskusteltu paljon, ja aihetta on syytä pitää edelleen esillä”, Tuominen sanoo.
Tuominen myöntää, että mobiilisovellusten teknisten ominaisuuksien takia ne saavat kerättyä käyttäjästä enemmän tietoa kuin verkkopalvelut.
“Tätä tietoa voidaan sitten käyttää hyvää tai pahaan. Esimerkiksi Apple on viime aikoina tuonut yksityisyyttä parantavia ominaisuuksia käyttäjän eduksi.”
Teknologiayhtiö Qvik kartoitti suomalaisten digipalveluiden käyttämistä valtakunnallisella kyselytutkimuksella helmikuun loppupuolella. Sähköiseen kyselyyn vastasi 1000 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Vastaajista puolet oli miehiä ja puolet naisia, ja otos edustaa suomalaista aikuisväestöä. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Norstat.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lari Tuominen, toimitusjohtaja, Qvik Oy, p. 050 322 2669, lari.tuominen@qvik.com
Tietoja julkaisijasta
Qvik on teknologiayritys, joka suunnittelee ja kehittää kuluttajadigipalveluita mobiilisovelluksista maksuratkaisuihin ja pilvipalveluihin. Yhtiön liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella noin 10 miljoonaa euroa. Qvik työllistää 100 henkilöä. Yrityksellä on toimipisteet Helsingissä ja Tukholmassa. https://qvik.com/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Qvik Oy
Qvik ostaa ruotsalaisen Qten ja vahvistaa asemaansa johtavana digitaalisten kuluttajapalvelujen kehittäjänä Pohjoismaissa12.9.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Digitaalisten kuluttajapalvelujen johtava asiantuntijayritys Qvik Oy on ostanut ruotsalaisen QTE Development AB:n, joka tarjoaa digitaalisia ratkaisuja kasvuyrityksille.
Kysely: Yli puolet suomalaisista huolissaan korttitietojensa turvallisuudesta – silti pankki- tai luottokortti on suosittu tapa maksaa sovelluksista24.4.2023 07:55:00 EEST | Tiedote
Kaikkiaan 53 prosenttia suomalaisista on huolissaan tallentaessaan pankki- tai luottokorttinsa tiedot mobiilisovellukseen maksun yhteydessä, kertoo Qvikin tuore valtakunnallinen kyselytutkimus. Silti lähes kaikenikäiset maksavat älypuhelimella tai tabletilla käytettävät sovellukset mieluusti kortilla.
Kysely: Talousahdinko ajaa suomalaiset ostoksille verkkoon21.11.2022 07:35:00 EET | Tiedote
Kiristyvä taloustilanne vaikuttaa jo suomalaisten ostoskäyttäytymiseen. Tuoreen valtakunnallisen kyselyn mukaan selkeä enemmistö on siirtynyt etsimään tarjouksia ja edullisia hintoja verkkokaupoista vallitsevan taloussuhdanteen takia. Tutkimustulokset ennakoivat ennätysmäistä Black Friday -viikonloppua. Onnistuneen ostossesongin esteenä ovat maksamiseen liittyvät huolet ja tekniset ongelmat, jotka voivat vesittää lupaavat näkymät.
Kysely: Yli kolmasosa suomalaisista huolissaan mobiilisovellusten tietoturvasta7.12.2020 07:30:00 EET | Tiedote
Useampi kuin joka kolmas suomalainen ei usko, että kännykkään tai tablettiin ladattavien mobiilisovellusten tietoturva on kunnossa, paljastaa teknologiayritys Qvikin valtakunnallinen kysely. Lisäksi joka viides epäilee, että mobiilisovellus veloittaa heiltä vaivihkaa rahaa ilman, että käyttäjä huomaa veloitusta.
Kysely: Korona on saanut suomalaiset tukiostoksille verkossa, vaikka rahasta tekee tiukkaa25.5.2020 06:30:00 EEST | Tiedote
Koronaepidemia näkyy verkkokauppojen asiakkaiden uskollisuudessa. Lähes puolet suomalaisista haluaa nyt tukea lempikauppaansa, -brändiään tai -harrastustaan verkko-ostosten kautta. Isänmaallisuus ei kuitenkaan näy verkko-ostoksilla, sillä vain 15 prosenttia kertoo arvostavansa verkkokaupan kotimaisuutta. Tiedot selviävät teknologiayritys Qvikin huhtikuun puolivälissä teettämästä valtakunnallisesta kyselystä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme