Qvik Oy

Kysely: Yli puolet suomalaisista huolissaan korttitietojensa turvallisuudesta – silti pankki- tai luottokortti on suosittu tapa maksaa sovelluksista

Jaa
Kaikkiaan 53 prosenttia suomalaisista on huolissaan tallentaessaan pankki- tai luottokorttinsa tiedot mobiilisovellukseen maksun yhteydessä, kertoo Qvikin tuore valtakunnallinen kyselytutkimus. Silti lähes kaikenikäiset maksavat älypuhelimella tai tabletilla käytettävät sovellukset mieluusti kortilla.

Kyselytutkimuksen mukaan turvallisuushuolet vaivaavat iäkkäämpien käyttäjien lisäksi myös diginatiiveja nuoria. Jopa 45 prosenttia 18–24-vuotiaista vastaajista kertoo, että korttitietojen tallentamisen turvallisuus huolestuttaa heitä. Joka neljäs suomalainen vaihtaa mieluummin toiseen sovellukseen, jos maksaminen edellyttää korttitietojen tallentamista.

Vaikka korttitietojen tallentaminen huolettaa useimpia, on pankki- tai luottokortti suosittu maksutapa suomalaisille, jotka tekevät ostoja älypuhelimen sovelluksella. Lähes puolet (44 %) maksaa sovellukset mieluiten joko pankki- tai luottokortilla ja yhtä moni mieluiten verkkopankissa.

Mobile Paytä käyttää maksamiseen mielellään neljäsosa suomalaisista. Suosituinta Mobile Payn käyttö on nuorten 18–24-vuotiaiden joukossa. Heistä useampi kuin neljä kymmenestä (42 %) käyttää sitä mieluiten sovelluksen sisäisiin ostoihin.

Useimmat ovat maksaneet 2–3 digipalvelusta

Yli kolmasosa (32 %) suomalaisista on maksanut 2–3 älypuhelimella tai tabletilla käytettävästä digipalvelusta viimeisen vuoden aikana. Reilu viidennes (21 %) on maksanut vain yhdestä palvelusta ja lähes kolmannes (27 %) ei ole maksanut yhdestäkään palvelusta. Esimerkiksi 50–54-vuotiaista kaikkiaan 41 prosenttia ei ole maksanut mitään ja 55–59-vuotiaistakin 39 prosenttia.

– Palveluiden suunnittelu kaikille ikäryhmille on tärkeää siitä syystä, että kaikilla olisi mahdollisuus toimia digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Vanhemmat ikäluokat olisi viisasta ottaa huomioon jo liiketoiminnan tavoitteissa myös siksi, että joukossa on hyvin potentiaalisia asiakkaita: yli 50-vuotiailla on hallussaan reilusti yli puolet suomalaisten varallisuudesta, Qvik Oy:n toimitusjohtaja Lari Tuominen sanoo.

Suomalaisten suosikkipalveluita maksullisten digipalveluiden joukossa ovat suoratoistopalvelut, kuten Netflix, HBO ja Elisa Viihde. Niitä ostaa säännöllisesti yli puolet suomalaisista (52 %). 

Musiikkipalveluista, kuten Spotifysta, maksaa yli kolmasosa (35 %) ja e- ja äänikirjoista reilu viidesosa (21 %) suomalaisista. Pilvessä olevista tallennuspalveluista, kuten Dropboxista ja Googlen One Drivesta, maksoi reilu kymmenesosa (12 %) suomalaisista.

– Niistä suomalaisista, jotka käyttävät rahaa mobiilipalveluiden sisältöön, 62 % maksaa säännöllisesti 1–3 palvelusta. Uskon, että määrä tulee nousemaan ja jopa kaksinkertaistumaan seuraavan viiden vuoden aikana.

Leijonanosa nuorista maksaa digipalveluista kuukausiveloituksella

Mieluisin maksutapa suomalaisille sovelluksen kautta käytettävästä sisällöstä tai palvelusta on toistaiseksi voimassa oleva tilaus, joka maksetaan kuukausittain. Tällaista tilausmaksua suosii yli puolet suomalaisista (51 %). 

Nuorempien kuluttajien joukossa kuukausilaskutus on vielä suositumpaa, sillä 18–24-vuotiaista sitä käyttää jopa 70 prosenttia. Useampi kuin joka kymmenes suomalainen (15 %) suosii kertaostosta digipalveluita hankkiessaan.

– Suosituimmat kuukausiveloituksella maksettavat palvelut ovat uutis- ja viihdeteollisuuden sekä vapaa-ajan digitaalisia palveluita. Kun yli puolet suomalaisista maksaa digipalveluista mieluiten säännöllisenä kuukausimaksuna, muillakin toimialoilla olisi mahdollisuus hyödyntää tätä tilausmallia.

Enemmistö on kartalla tilauksistaan, joka viides antaa maksujen juosta automaattisesti

Tiukka taloustilanne näkyy myös digipalveluiden tilauksissa. Suomalaisten selvä enemmistö (60 %) pitää säännöllisesti kirjaa sovellusten tilauksista ja lakkauttaa tarpeettomia palveluita tarvittaessa.

– Inflaatio ja sähkönhintakeskustelu herättelevät suomalaisia miettimään, saavatko he maksamastaan digipalvelusta arvoa. Palveluntarjoajan näkökulmasta arvon tuottaminen ja siitä kommunikoiminen ovat tärkeässä roolissa.

Toisaalta useampi kuin joka viides (21 %) antaa digipalveluiden maksujen juosta automaattisesti, eivätkä he jälkeenpäin tarkastele maksuhistoriaansa. Joka kymmenes (10 %) haluaisi olla tarkemmin tietoinen tilauksistaan, mutta ei ole vielä tehnyt asialle mitään.

– Taloustilanne ja suomalaisten hintatietoisuus korostuvat myös digipalveluiden markkinassa. Kun vuoden 2021 lopulla kolmannes suomalaisista katkaisi tilauksen hintasyistä, nyt jo 44 % sanoo katkaisevansa digipalvelun tilauksen, koska palvelu tuntuu liian kalliilta. Reilu viidennes taas löysi vastaavan palvelun halvemmalla tai ilmaiseksi.

Qvik kartoitti suomalaisten mobiilisovellusten tilaustapoja valtakunnallisella kyselytutkimuksella maaliskuussa. Sähköiseen kyselyyn vastasi 1000 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Otos edustaa suomalaista aikuisväestöä. Kysely toteutettiin tutkimusyhtiö Cintin paneelissa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lari Tuominen
toimitusjohtaja
Qvik Oy
p. 050 322 2669
lari.tuominen@qvik.com

Tietoja julkaisijasta

Qvik Oy
Qvik Oy



Qvik on teknologiayritys, joka suunnittelee ja kehittää kuluttajadigipalveluita mobiilisovelluksista maksuratkaisuihin ja pilvipalveluihin. Yhtiön liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella noin yli 10  miljoonaa euroa. Qvik työllistää 120 henkilöä. Yrityksellä on toimipisteet Helsingissä ja Tukholmassa. https://qvik.com/ 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Qvik Oy

Kysely: Talousahdinko ajaa suomalaiset ostoksille verkkoon21.11.2022 07:35:00 EET | Tiedote

Kiristyvä taloustilanne vaikuttaa jo suomalaisten ostoskäyttäytymiseen. Tuoreen valtakunnallisen kyselyn mukaan selkeä enemmistö on siirtynyt etsimään tarjouksia ja edullisia hintoja verkkokaupoista vallitsevan taloussuhdanteen takia. Tutkimustulokset ennakoivat ennätysmäistä Black Friday -viikonloppua. Onnistuneen ostossesongin esteenä ovat maksamiseen liittyvät huolet ja tekniset ongelmat, jotka voivat vesittää lupaavat näkymät.

Kysely: Pandemia on tehnyt suomalaisista vaativia verkko-ostoksilla4.4.2022 07:50:00 EEST | Tiedote

Pandemia on mullistanut suomalaisten tavan tehdä ostoksia: verkkokauppa on juurruttanut lopullisesti paikkansa suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Suomalaisten huomattava enemmistö edellyttää nyt, että verkko-ostaminen sujuu helposti. Useampi kuin seitsemän kymmenestä suomalaisesta kertoo arvostavansa toimivaa verkkokauppaa enemmän kuin ennen, paljastaa tuore, valtakunnallinen kuluttajakysely.

Kysely: Korona on saanut suomalaiset tukiostoksille verkossa, vaikka rahasta tekee tiukkaa25.5.2020 06:30:00 EEST | Tiedote

Koronaepidemia näkyy verkkokauppojen asiakkaiden uskollisuudessa. Lähes puolet suomalaisista haluaa nyt tukea lempikauppaansa, -brändiään tai -harrastustaan verkko-ostosten kautta. Isänmaallisuus ei kuitenkaan näy verkko-ostoksilla, sillä vain 15 prosenttia kertoo arvostavansa verkkokaupan kotimaisuutta. Tiedot selviävät teknologiayritys Qvikin huhtikuun puolivälissä teettämästä valtakunnallisesta kyselystä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye