Kesän tiemerkintätyöt ovat alkaneet Itä-Suomessa (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)

Uusi tieliikennelaki astui voimaan kesäkuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2020. Uuden lain myötä aiemmin keltaisella tehdyt sulkuviivat ja -alueet korvautuvat valkoisella. Värimuutostyötä on tehty jo laajalti parin vuoden ajan ja tänä kesänä peitetään loput keltaiset sulkuviivat ja -alueet valkoisiksi. Värimuutoksesta johtuva siirtymäaika päättyy kesäkuussa 2023.
Tiemerkintätöiden aikataulu
Tiemerkinnät on aloitettu tieverkon keskiviivojen sekä suojateiden ylläpitotöillä.
Tiemerkintätyö on osa päällystystyömaata, jossa noudatetaan alennettuja nopeusrajoituksia siihen asti, kunnes kohteen tiemerkintätyöt ovat valmistuneet kokonaan. Tiemerkintätyöt valmistuvat viimeistään kolmen viikon kuluttua päällystystyön valmistumisesta silloin, kun niihin liittyy samalla täristävien merkintöjen tekeminen. Uudelleenpäällystyskohteella nopeusrajoitus on enintään 80 km/h ja kaksiajorataisella tieosuudella 100 km/h, kunnes tiemerkinnät on tehty.
Tiemerkintätöiden vaarallisuus
Maantieverkko on tiemerkitsijän työpaikka, jossa työtä tehdään tieympäristön parantamiseksi. Tiemerkitsijän työympäristö on erittäin vaarallinen, kun työtä tehdään liikenteen seassa. Työkohteilla työ- ja liikenneturvallisuutta voi jokainen autoilija parantaa noudattamalla nopeusrajoituksia ja muuta liikenteenohjausta. Tiemerkintäkoneen varoitusvalot viestivät autoilijoille, että vauhtia on syytä hiljentää ja keskityttävä liikenneympäristön havainnointiin. Tiemerkintäkone ohitetaan turvallisesti erityistä varovaisuutta noudattaen siten, että juuri tehdyn viivan päällä ei saa ajaa. Mikäli kone tekee parhaillaan ajosuunnalle tarkoitettua sulkuviivaa, ei sitä saa tieliikennelain mukaan ylittää. Tiemerkintäkoneen kuljettaja antaa takana tulijoille tietä mahdollisuuden tullen.
Vaahto tiellä varoittaa tuoreesta tiemerkinnästä
Maantieverkolla tiemerkintöjen ylläpitotyötä tekevä tiemerkintäkone liikkuu muuta liikennettä hitaammin. Tästä johtuen tiemerkintätyöstä voi hetkellisesti aiheutua häiriötä yleiselle liikenteelle. Tiemerkintöjä, kuten ajokaistanuolia ja nopeusrajoitusmerkkejä, tehdään yhä enemmän automatisoidulla kuorma-autoalustaisella työkoneella. Linjamerkintää tehdään hitaasti liikkuvalla kuorma-autokalustolla, mutta pienmerkintää, mm. nuolia ja suojateitä, tehdään edelleen myös käsityönä. Tulevaisuudessa on tavoitteena siirtyä yhä enemmän automatisoituun koneelliseen merkintätyöhön ja vähentää jalkaisin tehtävää työtä.
Alemmalla tieverkolla maalilla tehtävistä tiemerkinnöistä varoitetaan vaahtohattaroilla. Vaahto kertoo, että tiemerkintä on vielä märkää, eikä sen päälle kannata ajaa. Märän maaliviivan ylittäminen sotkee tien viivaston sekä ajoneuvon. Päätieverkolla tiemerkinnät ylläpidetään massalla ja uusi merkintä on yliajettavissa muutaman minuutin kuluttua.
Autoilijoiden tulee välttää ohittamasta tiemerkintäautoa liian läheltä, koska merkintä on vielä märkää. Mahdollinen ohittaminen tulee aloittaa hyvissä ajoin ennen tiemerkintäauton kohtaamista tai jäädä odottamaan tiemerkintäauton antamaa ohitusmahdollisuutta.
Yhteyshenkilöt
Maarit Kauppinen, p. 0295 026 726,
maarit.kauppinen@ely-keskus.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus
Juha Putkinen, p. 0400 554 143
juha.putkinen@cleanosol.fi
Cleanosol Oy
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Kevyelle liikenteelle uusi väylä Viitostielle Kontiomäen eteläpuolelle (Kainuu)23.4.2025 09:39:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on aloittanut liikennejärjestelmästä ja maanteistä säädetyn lain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatielle 5 Paltamoon. Suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä Paltamon kunnan kanssa. Tiesuunnitelmassa suunnitellaan erillinen jalankulku- ja pyörätie valtatien 5 varteen välille Kontiomäen huoltoasema - Leppiläntien liittymä. Tie suunnitellaan valtatien 5 länsipuolelle huoltoaseman ja valtatien 22 liittymän välillä ja itäpuolelle valtatien 22 liittymän ja Leppiläntien välillä. Hankkeen tavoitteena on turvata jalankulkijoille ja pyöräilijöille kulkuyhteys kylältä huoltoaseman palveluihin sekä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden kehittäminen. Suunnittelutyö aloitetaan huhtikuussa 2025 ja tiesuunnitelma valmistuu helmikuussa 2026. Alkuvuodesta 2026 järjestetään Paltamossa avoin vuorovaikutustilaisuus, jossa esitellään suunnitelmaluonnoksia. Vuorovaikutustilaisuudesta tiedotetaan erikseen. Tiesuunnitelman jälkeen hankkeelle laadi
Varsinais-Suomen ELY-keskus teki päätöksen Porin raatihuoneen suojelemisesta (Satakunta, Varsinais-Suomi)17.4.2025 08:58:22 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on suojellut Porin raatihuoneen piha-alueineen. Raatihuone on valtakunnallisesti arvokas kohde ja se sijaitsee myös muinaisjäännösalueella.
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut16.4.2025 14:18:44 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhien kevätmuutto on alkanut keskimääräistä aikaisemmin. Ensimmäiset kaksi valkoposkihanhea havaittiin perjantaina 7.3. Turun Ruissalossa. Kuluvan jakson suurin muuttoaalto koettiin sunnuntaina 13.4., jolloin useassa havaintopisteessä laskettiin yli 3 000 muuttavaa valkoposkihanhea. Helsingin Kivikossa laskettiin suurin määrä, 3 630 muuttavaa hanhea.
Honkajoen alueella on aloitettu selvitystyö Karvianjoen tilan parantamiseksi (Satakunta, Etelä-Pohjanmaa)14.4.2025 12:34:33 EEST | Tiedote
Karvianjoen päävesistössä Honkajoen alueella selvitetään keinoja, joilla voidaan parantaa Karvianjoen ekologista tilaa. Esiselvitys toteutetaan osana JTF-rahoitteista NEVALA-hanketta, jonka yhtenä tavoitteena on edistää turvetuotannon kuormittamien vesistöjen kunnostamista. Esiselvityksen toteuttaa KVVY Tutkimus Oy, joka on kotimainen ympäristötutkimusten ja laboratoriopalveluiden ammattilainen.
Näppi T & N Oy:n kiviaineksen ottamistoiminnan laajennusta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.4.2025 09:13:44 EEST | Tiedote
Näppi T & N Oy suunnittelee kalliokiviainesten ottamistoiminnan laajentamista Eurajoen kunnan ja Rauman kaupungin alueella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme