Pilvikehittämisen konkari tehtäväkiertoon Digi- ja väestötietovirastosta Valtoriin

Tavoitteena on yhdessä asiakkaiden ja Valtorin vastuutahojen kanssa ymmärtää entistä paremmin ja syvemmin Valtorin asiakkaiden pilvipalvelu ja -siirtymätarpeet. Mira Holmroos-Kolarin pesti Valtorilla on vuoden mittainen. Hänen vakituinen virkansa on Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kehitys- ja tietohallintojohtaja.
"Pilvipalveluiden hyödyntäminen on minulle tuttua DVV:ltä. Teimme merkittävän pilvitransformaation vuosien 2018-2021 aikana, jolloin noin kymmenen keskeistä liiketoimintajärjestelmää siirrettiin on-premises-palvelusta AWS-pilvipalveluun", Holmroos-Kolari kertoo taustastaan.
Tänä päivänä DVV hyödyntää pilvipalveluita ensisijaisena toteutusvaihtoehtona ja huomioi DVV:n johdon tekemät linjaukset tiedon ja palveluiden sijainnista. Osa palveluista on tuotettava aina Suomesta mm. varautumissyistä.
Valtionhallinnossa hyödynnetään tänä päivänä julkipilveä jo monen palvelun tuottamisessa. Pilvipalvelut tuovat kokonaan uusia digitalisaatio- ja automaatiomahdollisuuksia, mutta myös ketteryyttä ja kustannussäästöjä niitä hyödyntäville organisaatioille. Tavoitteena onkin valtionhallinnossa laajentaa suunnitelmallista ja hallittua pilvipalveluiden käyttöä.
Valtionhallinnon pilvisiirtymää tukemassa
Valtori on kumppaneineen avustamassa asiakkaitaan yhteisellä pilvimatkalla ja tarjoaa pilvipalveluiden hyödyntämiseen tarvittavia palveluita.
”Asiakkaat voivat aloittaa pilvimatkan suunnittelun esim. pilvistrategian ja hallintamallin luomisesta sekä tietojärjestelmien teknisestä pilvianalyysistä. Tuemme Valtorilla asiakasta pilvimatkan aloituksessa, mutta myös koko pilvimatkan ajan”, Holmroos-Kolari toteaa.
”Pilvisiirtymän yhteydessä moni toimintatapa muuttuu ja kyse on teknologian lisäksi toimintakulttuurin ja -mallien muutoksesta. Näissä asioissa on todella tärkeää jakaa kokemuksia yli organisaatiorajojen,” hän jatkaa.
Asiakkaat ja Valtori vaihtavat kokemuksia ja näkemyksiä pilvipalveluiden hyödyntämisestä myös nk. pilviyhteistyöryhmissä, joiden aktiivinen vuoropuhelu ja toiminta käynnistyi tämän vuoden alussa.
Valtorille siirtymisen motiivina olikin Miralla juuri panostus pilvipalveluiden mahdollistamiseen ja pilvisiirtymisen esteiden raivaamiseen – hän haluaa olla kaikin tavoin vauhdittamassa pilven hyödyntämistä valtionhallinnossa ja löytää yhdessä asiakkaiden kanssa keinot sekä tarvittavat lisäratkaisut pilvisiirtymiselle.
”Edistämme näin valtionhallinnon yhteisesti tarpeelliseksi koettujen pilviratkaisujen kehittämistä, jotka ovat myös DVV:n kannalta keskeisiä kehittämiskohteita”, hän kiteyttää.
Mira työskentelee Valtorin Asiakaskokemus-tulosyksikössä. "Olemme iloisia Miran tuomasta osaamisesta, joka vahvistaa Valtorin pilviosaamista entisestään", Valtorin asiakaskokemusjohtaja Paula Kujansivu sanoo.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vuonna 2014 perustettu Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa valtionhallinnon toimialariippumattomat ict-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja ja integraatiopalveluja. Palvelutuotannossamme yhdistämme sekä omaa tuotantoamme että markkinoilta hankittuja kumppaniemme palveluja. Asiakkaamme saavat käyttöönsä markkinoiden parhaan ja sitoutuneimman valtionhallinnon ICT:n asiantuntemuksen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Valtorin uudelleen järjestäminen: henkilöstövaikutukset ja muutokset toiminnassa18.3.2025 12:03:45 EET | Tiedote
Valtorin uusi organisaatio astuu voimaan 1.4.2025, ja henkilöstövaikutukset ja muutokset toimintaan ovat tarkentuneet. Valtorin uuden organisaation ja uusien toimintamallien päätavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija. Toiminta järjestetään tehokkaasti, taloudellisesti ja luotettavasti.
Valtorin yhteistoimintaneuvottelut päätökseen17.1.2025 11:13:37 EET | Tiedote
Valtorissa marraskuussa 2024 käynnistetyt yhteistoimintaneuvottelut on saatu suunnitellusti päätökseen 15.1.2025. Lopputuloksena enintään 138 henkilöä irtisanotaan. Ennen mahdollisia irtisanomisia Valtori selvittää, voidaanko työntekijälle tarjota muuta hänen koulutustaan, ammattitaitoaan tai kokemustaan vastaavaa työtä.
Valtori järjestää toimintansa uudelleen ja käynnistää yhteistoimintaneuvottelut24.10.2024 13:36:41 EEST | Tiedote
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on valmistellut suunnitelman toiminnan ja tuotannon uudelleen järjestämiseksi. Tavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija.
Valtori ja CGI Suomi Oy etenevät valtionhallinnon konesali- ja käyttöpalvelujen siirroissa6.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja CGI Suomi Oy ovat täsmentäneet sopimuskokonaisuuteen liittyviä vastuita. Valtori käynnistää palvelujen siirrot CGI:n tuottamaan uuteen ympäristöön mahdollisimman nopeasti. Siirrot aikataulutetaan yhteistyössä CGI:n ja Valtorin asiakkaiden kanssa.
Päätelaite- ja käyttäjätukipalvelu uudistuu: markkinakartoitus alkaa syyskuussa22.9.2023 12:01:49 EEST | Tiedote
Valtori selvittää paikallisesti tuotettujen (on-prem) päätelaite- ja käyttäjätukipalvelujen tuottamiselle vaihtoehtoja. Kilpailutamme uuden palvelukokonaisuuden, jossa nykyisin usean toimijan tuottamat erilliset palvelut saadaan jatkossa yhden toimijan kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme