”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon” – Ajamisen kalleus johtanut verkkokaupan kasvun jatkumiseen, vastoin odotuksia
Lehdistötiedote 13.07.2022
Verkkokauppa on peitonnut odotukset toisella vuosineljänneksellä. Uunituore yli 2000 suomalaisen verkkokaupan reaaliaikaista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo 8,5 prosentin euromääräisestä myynnin kasvusta. Indeksiä jo 25 vuotta tuottaneen verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken mukaan kasvu on myönteinen yllätys.
”Torjuntavoitto, niin tätä voisi verkkokaupan vinkkelistä kuvata. Alkuvuonna tehtiin sodan vuoksi suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon. Kynnys lähteä autolla ostosmatkoille vähääkään pidemmälle on selvästi noussut ja siksi ostetaan mieluummin verkosta. Vaikka nyt ostetaan verkosta jo harvemmin kuin korona-aikana, niin kertaostokset ovat reippaasti isompia”, taustoittaa Korkiakoski kasvu-uutista.
Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola yhtyy arvioon odotusten ylittymisestä. Kuluttajatrendit eivät olisi muuten nyt tukeneet verkkokaupan kasvua.
”Ensinnäkin koronan siirtyminen taka-alalle ohjaa kulutusta enemmän palveluihin. Siihen päälle sodan ja kriisien värittämä maailmantilanne tekee ihmiset varovaisemmiksi. Nämä trendit yhdessä olisivat hyvin voineet johtaa verkkokaupan kannalta paljon hankalampaan tilanteeseen. Myös meidän käytössämme olevien tietojen mukaan bensan hinta näyttää vähentäneen kuluttajien ostosmatkoja ja käänteisesti siirtäneen kauppaa verkkoon”, muotoilee Jakola.
Suurin voittaja: Ilmasto!
Kallis polttoaine on ymmärrettävästi polttava ongelma monelle suomalaiselle. Hintavassa bensassa on verkkokaupan kautta kuitenkin myös erittäin merkittävä myönteinen puoli.
”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon. Kuluttajakäyttäytyminen siis mukautuu polttoainehintoihin ilmastoystävällisellä tavalla – ostoksia tehdään enemmän verkkokaupassa, jonka keskitetyt kuljetukset minimoivat fossiilipäästöt. Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin samaa tavaramäärää kohti on verrattomasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto”, analysoi Matkahuollon Jakola.
Matkahuolto itse kompensoi 1.7. alkaen kaikki pakettikuljetuksensa hiilineutraaleiksi ja luopuu ensi vuonna kokonaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Vilkkaan Korkiakoski ennakoi ilmastovastuullisuudesta muutenkin yhä merkittävämpää tekijää verkkokaupan kasvulle.
”Verkkokaupan keskitetyt kuljetukset ovat jo nyt huomattavasti ilmastoystävällisempi vaihtoehto, kuin helposti monikymmenkertainen määrä yksittäisiä ostosmatkoja. Ilmastoa ja vastuullisuutta voidaan pohtia myös verkkokaupan fyysisen sijainnin perusteella. Lähellä tuotetut kotimaiset verkkokauppapalvelut ja ilmastoystävällinen logistiikka ovat vastuullisen kuluttajan valinta. Etenemme oikeaan suuntaan, kun vastuulliset toimijat kuten Matkahuolto siirtyvät kohti kokonaan päästöttömiä kuljetuksia”, toteaa Korkiakoski.
Lisätiedot:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme