Vaaratilanteista ilmoittaminen parantaa asiakkaan ja potilaan turvallisuutta
Hoitoon tai palveluun voi liittyä odottamattomia vaaratilanteita. Ilmoituslomakkeen kautta potilas, asiakas, hänen omaisensa tai läheisensä voi tehdä ilmoituksen hoidon tai palvelun aikana havaitsemastaan vaaratilanteesta. Tilanteeseen vaikuttaneiden tekijöiden tunnistaminen ja selvittäminen kehittää ja parantaa toimintaa ja prosesseja. Vaaratilanteista ilmoittaminen mahdollistaa kokemuksesta oppimiseen, aktiivisen osallisuuden hoidon, palvelun laadun sekä turvallisuuden kehittämisessä.
- On tärkeää, että myös asiakkailla, potilailla ja heidän läheisillään on mahdollisuus edistää turvallisen asioinnin, hoivan ja hoidon toteutumista. Osallisuuden lisääminen on myös osa kansallista asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaa, johon Keusotessa on sitouduttu, toteaa laatupäällikkö Minna-Maarit Immonen.
Ilmoittamisen vaaratilanteesta voi tehdä anonyymisti
Ilmoituksen vaaratilanteesta voi tehdä anonyymisti tai omalla nimellään. Yhteystietonsa jättäneelle vastataan kahden viikon kuluessa. Ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti vastuuhenkilöiden toimesta. Havaitusta vaara- tai haittatilanteesta on hyvä keskustella myös hoitohenkilökunnan kanssa. Ilmoituksen voi tehdä myös paperisella lomakkeella terveydenhuollon yksiköissä.
Vaaratilanteiden ilmoituslomakkeella ei hoideta potilasvahinkojen korvauspyyntöjä, vaan niiden käsittely hoidetaan edelleen Potilasvakuutuskeskuksessa.
Lisätiedot medialle
Minna-Maarit Immonen, laatupäällikkö
050 497 2581 | minna-maarit.immonen@keusote.fi
Sanastoa:
- VAARATILANNE, Potilaan/asiakkaan turvallisuuden vaarantava tapahtuma, joka aiheuttaa tai voi aiheuttaa haittaa potilaalle/asiakkaalle
- LÄHELTÄ PITI –TAPAHTUMA, Vaaratapahtuma, joka olisi voinut aiheuttaa haittaa potilaalle/asiakkaalle. Haitalta vältyttiin joko sattumalta tai siksi, että poikkeama tai vaaratilanne havaittiin ja haitalliset seuraukset pystyttiin estämään ajoissa.
- HAITTATAPAHTUMA, Vaaratapahtuma, joka aiheuttaa haittaa potilaalle/asiakkaalle.
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Aluehallituksen kokouksessa talousarvioluonnos: Tulevat vuodet näyttävät haasteellisilta14.11.2024 08:35:57 EET | Tiedote
Aluehallituksen kokouksessa 12.11.24 käsiteltiin iltakouluasiana hyvinvointialueen taloussuunnitelman luonnosta vuosille 2025–2027.
Keusote on mukana valmistelemassa uusia työ- ja elinkeinopalveluita sekä kotoutumispalveluita12.11.2024 10:59:22 EET | Tiedote
Suomessa uudistetaan parhaillaan työ- ja elinkeinopalveluita sekä kotoutumispalveluita. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on mukana valmistelemassa uudistuksia Keski-Uudenmaan alueella. Uusien lakien mukaisia palveluita luodaan parhaillaan.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue tehostaa asiakasvirtojen hallintaa uudella innovaatiolla12.11.2024 08:19:33 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Keusote, on ottanut ensimmäisenä hyvinvointialueena käyttöön suomalaisen innovaation, jolla autetaan hyvinvointialueen asiakkaita löytämään oikeat asiointikanavat Keusote.fi-verkkosivustolla. Tavoitteena on muun muassa parantaa asiakaskokemusta ja lisätä digitaalisten asiointikanavien käyttöastetta silloin, kun se on mahdollista.
Keusotessa annettu yli 53 000 kausirokotusannosta11.11.2024 11:30:45 EET | Tiedote
Influenssaepidemia ei ole vielä alkanut, ja riskiryhmäläiset ehtivät hyvin ottamaan rokotteen ennen epidemiakauden alkua. Rokotusaikoja on Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) hyvin saatavilla loppuvuodelle.
Sujuvaa yhteydensaantia perusterveydenhuoltoon parannetaan omatiimimallilla ja digiasioinnilla1.11.2024 16:20:25 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) henkilöstön veto- ja pitovoiman parantuminen nousee esiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) selvityksessä. Parannusta puolestaan tarvitaan palvelujen saatavuuteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme