Kun äiti juo, sikiökin juo. FASD-päivänä 9.9. Alkot avaavat ovensa 9 minuuttia tavallista myöhemmin.

FASD-päivän* 9.9. yhteisen kampanjan tavoitteena on lisätä raskautta suunnittelevien ja odottavien äitien tietoisuutta siitä, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen. Alkoholi on haitallista kaikissa raskauden vaiheissa.
Alko on ollut jo vuodesta 2015 lähtien mukana lisäämässä FASD-tietoisuutta ja avannut ovensa FASD-päivänä 9.9. yhdeksän minuuttia normaalia aukeamisaikaa myöhemmin, esimerkiksi klo 9.09 tai 10.09.
Alkojen lisäksi myös R-kioskit ja S-ryhmän myymälät– Prismat, S-marketit, Food Market Herkut, Alepat, Salet ja ABC:t – ympäri Suomen ovat mukana kampanjoimassa raittiin raskauden puolesta. Alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia tavallista myöhemmin ja herätellään näin tärkeän teeman äärelle. Kampanjan viesti näkyy Alkon 373 myymälän lisäksi noin 450 R-kioskissa ja reilussa 1000 S-ryhmän päivittäistavarakaupan toimipisteessä.
”Yhteistyö Kehitysvammaliiton kanssa ja FASD-päivässä kampanjointi on meille tärkeä perinne. Haluamme lisätä yleistä tietoisuutta raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä asiallisesti ja syyllistämättä. Olemme iloksemme saaneet mukaan kampanjaan myös päivittäistavarakauppaa. R-kioski on ollut kampanjassa mukana vuodesta 2019 ja S-ryhmä vuodesta 2020 lähtien”, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.
”Pienikin alkoholimäärä raskausaikana voi aiheuttaa sikiövaurioita. Valitsemalla täysraittiuden odottava äiti suojaa lastaan. Tarvitsemme laajaa yhteistyötä tämän viestin perille saamiseksi kaikille raskautta suunnitteleville”, toiminnanjohtaja Susanna Hintsala Kehitysvammaliitosta sanoo.
”R-kioskin toimintaan kuuluu olennaisena osana vastuullisuus, jonka kulmakiviä ovat vastuu ihmisistä, ympäristöstä ja arvoketjusta sekä vastuulliset ja terveelliset tuotteet. Kannustamme asiakkaitamme vastuullisiin valintoihin. FASD-tietoisuuden lisääminen myös meidän asiakaskunnassamme tukee vastuullisuustavoitteitamme ja meidän olikin helppo taas lähteä kampanjaan mukaan”, kertoo R-kioskin viestintä-, vastuullisuus- & talent management -johtaja Ann-Charlotte Schalin.
”Olemme FASD-kampanjassa mukana jo kolmatta vuotta ja se alkaa tulla tutuksi myymälöillemme ja asiakkaillemme. Meillä on yli 1000 myymälää ympäri Suomen ja tämä pieni teko on tärkeä viesti. Mitä enemmän kampanja saa näkyvyyttä, sen parempi tälle tärkeälle asialle”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Alkoholin käytön turvarajaa raskaudessa ei voi määritellä
Odottavien äitien raskaudenaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa vuosittain tuhansille sikiöille kehitysriskin. Joka vuosi Suomessa syntyy 600–3 000 lasta, joilla on jonkinasteinen alkoholivaurio äidin päihteiden käytön takia. Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on tällä hetkellä yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa.
Alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden laajaa kirjoa kuvaava FASD koskettaa suurta joukkoa lapsia, nuoria ja aikuisia. Alkoholin aiheuttamat vauriot näkyvät vaikeuksina oppimisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja oman käyttäytymisen säätelyssä.
”Kun äiti juo, sikiökin juo. Alkoholi on sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa. Täysraittius raskausaikana riittää. Alkoholin käytön turvarajaa kun ei voida määritellä”, kertoo Marja Aho.
Lisätietoa FASDista Kehitysvammaliiton sivuilta: https://www.kehitysvammaliitto.fi/fasd
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alko
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
R-kioski
R-kioskin viestintä 020 5544 128, viestinta@r-kioski.fi
S-ryhmä
viestintäpäällikkö Aino Sten, 010 768 0279, aino.sten@sok.fi
Kehitysvammaliitto
viestintäpäällikkö Anneli Puhakka, 0400 906 061, anneli.puhakka@kvl.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alavuden keskustan Alko uudistuu22.4.2025 09:41:52 EEST | Tiedote
Alavuden keskustan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 3.5. saakka ja se avataan jälleen 13.6. Kesäiset uutuudet viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin ovat saapuneet myymälään.
Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote
Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.
Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen: Alko keskittyy maailmanluokan palveluun kustannustehokkaasti14.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Alkon myyntivolyymi laski lakimuutosten ja haastavan taloustilanteen seurauksena 7,4 prosenttia ja liikevaihto 6,7 prosenttia, tulos pysyi hyvällä tasolla. Kustannustehokkuudesta pidettiin huolta. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle 30 miljoonaa euroa.
Pääsiäisen ostoskorissa punaviiniä ja vahvempia pääsiäisoluita – arvoviinivaraston helmiä myyntiin9.4.2025 07:42:00 EEST | Tiedote
Pääsiäisviikkona Alkoissa kuhisee. Kokonaislitramyynti kasvaa viitisenkymmentä prosenttia. Punaviini pääsiäisen ikisuosikki, myös kuohuviinit ja roseet asiakkaiden ostoslistan kärjessä. Oluiden valikoimaan pääsiäisuutuuksia. Arvoviinivaraston helmiä myyntiin Helsingin Arkadian myymälään.
Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme