Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.

Alkon uusi vastuullisuusmerkintöjen konsepti, Sertifioitu vaihtoehto, näkyy Alkon myymälöiden hyllynreunojen hintalapuissa sekä verkkokaupassa kukin omana värikoodinaan 25. maaliskuuta alkaen. Vastuullisuusmerkittyjä tuotteita on Alkon valikoimassa lähes 1 900.
”Nostamme Sertifioitu vaihtoehto -konseptilla vastuullisuustyömme rimaa. Konseptissa Sertifioitu vaihtoehto -maininnan saa vain sellainen tuote, jolla on kolmannen osapuolen varmentama sertifiointi. Konsepti on ainutlaatuinen eikä vastaavaa ole tietojemme mukaan muilla toimijoilla Suomessa”, sanoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
”Vastuullisuus niin tuotteen viljelyn, tuotannon kuin työolojenkin näkökulmasta on tärkeä tuotteen valintakriteeri yhä useammalle asiakkaalle. Kokonaisuus on rakennettu selkeäksi, jotta vastuullisemman valinnan tekeminen olisi asiakkaalle mahdollisimman helppoa.”
Sertifioitu vaihtoehto -konseptin myötä Alkon aiempi Vihreät ja eettiset -tuoteviestintäkonsepti poistuu.
Sertifioitu vaihtoehto nostaa esiin vaikuttavimmat vastuullisuusteemat: viljelyn, tuotannon ja työolot
”Olemme valinneet konseptin teemoiksi juoma-alan vastuullisuusnäkökulmasta tärkeimmät ja vaikuttavimmat teemat: viljelyn, tuotannon ja työolot. Asiakas voi valita entistä vaivattomammin, painottaako hän ostoksissaan tuottajien eettisiä työoloja, vastuullista viljelyä tai tuotantoa, vai kaikkia kolmea”, Koskinen kertoo.
Päivitetyn konseptin kolme sertifiointien osa-aluetta perustuvat pohjoismaisten alkoholimonopolien yhteiseen sertifiointien tutkimukseen. Siinä arvioidaan juoma-alan olennaisia vastuullisuuden painoalueita: viljelyn ja tuotannon ympäristövaikutuksia sekä työoloihin ja työntekijöiden oikeuksiin liittyviä näkökulmia.
- Viljelyn kattavista sertifioinneista arvioidaan useita eri asioita: maaperän hyvinvointi, torjunta-aineet, lannoitteet, luonnon monimuotoisuus, ilmastovaikutukset, jätehuolto ja vedenkäyttö. Myös luomu on viljelysertifiointi. Päivitetyssä konseptissa huomioidaan myös juoma-alalle tulleita regeneratiivisen eli uudistavan viljelyn sertifiointeja. Viljelyn osa-alue näkyy Alkon myymälöiden hintalapuissa ja verkkokaupassa ruskealla värikoodilla.
- Tuotannon osalta arvioitavat osa-alueet ovat ilmastovaikutukset, vedenkäyttö, jätehuolto ja tuotteiden pakkaaminen. Tuotannon osa-alue näkyy Alkon myymälöiden hintalapuissa ja verkkokaupassa violetilla värikoodilla.
- Työoloihin liittyvä osa-alue tarkastelee useita tärkeitä sosiaalisia seikkoja, kuten järjestäytymisvapautta, syrjimättömyyttä, elämiseen riittävää palkkaa, kohtuullista työaikaa, työterveyttä ja -turvallisuutta ja lapsityövoiman kieltoa. Työoloista kertovat sertifioinnit ovat tyypillisiä riskimaista tuleville tuotteille. Työolojen osa-alue näkyy Alkon myymälöiden hintalapuissa ja verkkokaupassa keltaisella värikoodilla.
Kartonkitetrapakkaukset siirtyvät myymälöissä viinipullojen joukkoon
Samaan aikaan, 25. maaliskuuta alkaen, kartonkitetrapakkauksiin pakatut 0,75 ja 1 litran valko-, puna- ja roseeviinit siirtyvät muiden viinipullojen joukkoon Alkon myymälöissä. Tähän saakka tetrat ovat löytyneet omasta erillisestä hyllystään.
”Saimme tekemässämme pilotissa vahvistuksen sille, että asiakkaat löytävät myymälöissämme tetrat lasipullojen joukosta”, Koskinen kertoo.
”Haluamme tuoda muutoksella hiilijalanjäljeltään merkittävästi pienempää pakkausvaihtoehtoa lasipullojen rinnalle. Haluamme myös kannustaa asiakasta valitsemaan lasipullon sijaan vaihtoehtoisen, hiilijalanjäljeltään pienempään pakkaukseen pakatun tuotteen, laadusta tinkimättä.”
Vastuullisuusmerkintöjen muutos näkyy myös Alkon myyntitilastojen raportoinnissa. 25.3.2025 alkaen raportoimme tuotteiden myyntilitrat uuden Sertifioitu vaihtoehto -konseptin ja sen kolmen vastuullisuusmerkinnän (viljely, tuotanto ja työolot) mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote
On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.
Nivalan Alko uudistuu12.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Nivalan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.3. saakka ja avataan jälleen 11.4. Nivalan myymälään saapuu kevättä kohti kesäisiä uutuuksia viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin.
Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana12.3.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.
Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa13.2.2025 07:40:00 EET | Tiedote
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.
Alkon tammikuun myyntitiedote – alkoholittomien litramyynti kasvoi yli 18 prosenttia12.2.2025 07:27:00 EET | Tiedote
Alkon tammikuun litramyynti oli 4,3 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 4,6 miljoonaa litraa. Nollaaminen ja tipattomuus kannusti asiakkaita valitsemaan ostoskoriinsa alkoholittomia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme