Boschin uusi sähkökäyttö tuo pakettiautoihin ja kuorma-autoihin lisää vääntöä ja pidentää ajokantamaa
Pakettiautot ja keskikokoiset kuorma-autot ovat tärkeitä kaupunkien tavarajakelussa. Sähkötoimisina ne vähentävät äänisaastetta ja ovat päästöttömiä, mikä vaikuttaa kaupunkien ilmanlaatuun. Bosch aloittaa uuden, pakettiautoihin suunnatun sähkökäyttöyksikön massatuotannon. Uusi sähkökäyttö koostuu sähkömoottorista ja integroidusta invertteristä eli vaihtosuuntaajasta.
“Bosch edistää sähköistä liikennettä myös hyötyajoneuvoissa. Edeltäjiinsä verrattuna uusi sähkökäyttö tarjoaa enemmän tehoa ja vääntöä ja on samalla aiempaa kevyempi ja kompaktimpi”, Mobility Solutions -liiketoiminnan johtaja Markus Heyn kertoo.
Sähkömoottori ja invertteri painavat yhteensä noin 80 kg. Bosch on vähentänyt sähkön häviöitä yli 20 prosenttia uusilla tehopuolijohteilla, joiden ansiosta invertterin teho nousee 97 prosenttiin. Tämä parantaa ajoneuvojen ajokantamaa. Joustavan rakenteen johdosta uusi käyttömoduuli on entistä helpompi integroida sekä nykyisiin että uusiin automalleihin.
Uusi yksikkö otetaan ensimmäisenä käyttöön Daimler Truckissa. Yksikköä on täydennetty DC/DC-konvertterilla ja Boschin ajoneuvon voimansiirron ohjausyksiköllä. Yksikön maksimiteho on 129 kW ja jatkuva teho 100 kW. Kestomagnetoitu tahtikone voi tuottaa lyhytaikaisesti jopa 430 newtonmetrin huippuvääntömomentin. Jopa 8,5 tonnin ajoneuvoissa tämä takaa erinomaisen ajokyvyn kaikissa olosuhteissa – myös mäkisissä kaupungeissa, kuten Tokiossa, Roomassa tai San Franciscossa.
Uudet mikro-ohjaimet tuovat tehoa
Sähkömoottorin ja invertterin malli pohjautuu Boschin henkilöautosegmentissä käytettyyn teknologiaan. Tämä nopeutti kehitystyötä ja vähensi kustannuksia.
Koska sähkökäyttömoduuli upotetaan ajoneuvon olemassa olevaan vesijäähdytysjärjestelmään, öljypohjaista jäähdytysjärjestelmää ei tarvita. Lisäksi sähkömoottorin korkea kierrosmäärä takaa, että yksinopeuksinen vaihteisto täyttää kaikki vaatimukset.
Uuden sähkökäytön pienemmät mitat mahdollistavat myös yhdestä osasta koostuvan akun käyttämisen. Uudet mikro-ohjaimet tarjoavat huomattavasti suuremman tehon monimutkaisten ohjausalgoritmien käsittelyn millisekuntien sisällä. Näin ollen ohjelmisto on suurelta osin vastuussa sähkökäytön toiminnasta ja sitä voidaan räätälöidä asiakkaiden toiveiden mukaisesti.
Sähkökäyttömoduuleja tuotetaan Saksan Hildesheimissa, joka on Boschin päätuotantolaitos sähkökäytöille.
Laaja tuoteportfolio ja isoja investointeja sähköiseen liikenteeseen
“Bosch on jo investoinut yli viisi miljardia euroa sähköiseen liikenteeseen”, Heyn sanoo.
Vuodesta 2018 alkaen Boschilla on ollut jo 170 sähköisen liikenteen tuotantoprojektia. Myynnin odotetaan ylittävän 5 miljardin rajan vuonna 2025. Boschilla on laaja tuoteportfolio aina yksittäisistä sensoreista, sähkömoottoreista, sähköelektroniikasta ja sähköisistä ohjausyksiköistä integroituihin ratkaisuihin (kuten eAxle) sekä valmiiksi integroituihin moduuleihin.
Esimerkiksi ajomoduulissa, joka integroi käytön, ohjauksen ja jarrut, on yksinkertaistetut rajapinnat, mikä parantaa komponenttien välistä vuorovaikutusta. Tämä puolestaan varmistaa optimaalisen vuorovaikutuksen sähköajoneuvon järjestelmien ja osakokoonpanojen välillä, kuten ajoneuvon vakauttamisen ja energian talteenoton.
Yhteyshenkilöt
Maija Andersson
+358 10 480 8225
maija.andersson@fi.bosch.com
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa noin 402 600 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 78,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.
Strategisena tavoitteena on helpottaa elämää ja parantaa elämänlaatua tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”
Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 76 100 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 38 000 on ohjelmistokehittäjiä.
Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. Yleishyödyllinen säätiö Robert Bosch Stiftung omistaa 94 prosenttia Robert Bosch GmbH:n osakkeista. Loput osakkeista omistaa Boschin perhe yrityksensä kautta sekä Robert Bosch GmbH. Suurinta äänivaltaa yhtiössä käyttää Robert Bosch Industrietreuhand KG, joka huolehtii myös omistajuuteen liittyvistä toiminnoista.
Lue lisää: www.bosch.fi, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Robert Bosch Oy
Bosch Sensortec mukana laatimassa Suomen kansallista puolijohdestrategiaa26.4.2024 14:07:27 EEST | Tiedote
Suomen puolijohdetoimiala ennakoi liikevaihtonsa kolminkertaistuvan 5–6 miljardiin euroon ja alan työntekijöiden määrän kasvavan 20 000:en vuoteen 2035 mennessä. Strategian mukaan Suomessa toimivilla puolijohdeyrityksillä on erinomaiset lähtökohdat kasvaa tätäkin nopeammin.
Bosch panostaa innovaatioihin, kumppanuuksiin ja yritysostoihin – kustannussäästöt edelleen keskeisiä18.4.2024 11:33:32 EEST | Tiedote
Kasvutavoitteet edellyttävät hyvää kannattavuutta ja taloudellista vakautta
Turvallisempien teiden puolesta: Bosch ja Microsoft yhteistyöhön generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseksi29.2.2024 07:49:59 EET | Tiedote
Skenaario, jota yksikään kuljettaja ei halua nähdä: pallo vierii tielle. On todennäköistä, että pallon perässä tielle juoksee lapsi. Ihmiskuljettajat osaavat arvioida tilanteen vaarallisuuden jo tielle vierivästä pallosta, mutta myös automaatiojärjestelmien on opittava arvioimista. Nyt Bosch haluaa lisätä generatiivisen tekoälyn käyttöä, jotta automaattinen ajaminen kehittyy entisestään.
Bosch saavutti vuoden 2023 liikevaihto- ja marginaalitavoitteet vastatuulesta huolimatta8.2.2024 09:50:21 EET | Tiedote
Bosch-konserni saavutti tavoitteensa toimintavuoden 2023 haasteista huolimatta. Alustavien lukujen mukaan teknologiatuotteita ja ‑palveluja tarjoavan Boschin liikevaihto oli 91,6 miljardia euroa ja liikevoittoprosentti 5 %.
CES 2024: Bosch panostaa sähköiseen liikkumiseen ja vetyyn9.1.2024 12:42:54 EET | Tiedote
Bosch jatkaa teknologioidensa ja ratkaisujensa sähköistämistä, jotta energiaa voitaisiin käyttää vastuullisesti niin liikenteessä kuin kotitalouksissa. Yhtiö näkee myös vedyn avaintekijänä, joka auttaa ratkaisemaan maailman energiantarpeen kasvuun liittyviä haasteita ilmastoneutraalilla tavalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme