”Ruotsi 4 – Suomi 0” – Suomen verkkokauppa on pahasti Ruotsia jäljessä, Tampereella esiteltiin Avainlippu myös verkkoon
![Toimitusjohtaja Markku Korkiakoski verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupilta kertoi verkkokauppa-maaottelun madonluvut; Ruotsi voittaa Suomen 4-0!](/data/images/00200/05ddc380-52f1-421f-aea0-b21be4b09f54-w_720.jpeg)
Lehdistötiedote 21.09.2022
Koronapandemian ja Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama epävarmuus taloudessa on heijastunut vahvasti myös kotimaiseen verkkokauppaan. Tampere on pyrkinyt edistämään verkkokaupan toimintaedellytyksiä kaupungin ja muiden toimijoiden hyvässä yhteistyössä, mutta edes Tampere ei ole välttynyt epävarmuuden seurauksilta. Tuoreet tutkimustulokset Tampereen osalta esiteltiin verkkokauppatilaisuudessa, joka luotasi perin pohjin suomalaista verkkokauppaa.
”Tampereella on tehty hyvää työtä, mutta kulunut vuosi on ollut vaikea. Sekä verkkokauppojen että verkkopalveluiden tarjoaminen Tampereen keskusta-alueella on pudonnut muutamia prosenttiyksikköjä. Yleisesti ottaen meillä on onneksi silti verkkokauppa edelleen erittäin korkealla tasolla”, kuvaili tutkimustuloksia Tampere Tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.
Suomen aseeksi Avainlippu verkkokaupoille
Tilaisuuden avauspuheenvuoron pitänyt pormestari Anna-Kaisa Ikonen alleviivasi verkkokaupan merkitystä koko taloudelle nopeasti digitalisoituvassa maailmassa. Ikonen muistutti, että moni tahtoo ostaa kotimaisesta verkkokaupasta ja vastuullisuus on yhä useammalle kuluttajalle tärkeää. Kotimaisen verkkokaupan korostaminen ja eteenpäin vieminen voi olla kaupalle vahva kilpailuvaltti – ja tärkeää koko Suomen taloudelle.
Keinoja tarjosi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala, joka esitteli uuden Avainlipun verkkokaupoille.
”Kun suomalainen verkkokauppa kasvaa, kasvaa samalla hyvinvointimme. Kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa ostaa verkkokaupassa enemmän kotimaista. Avainlippu verkkokaupoille on vastaus: Suomalaiset voivat nyt helposti tunnistaa verkkokaupan kotimaiseksi ja luoda meille lisää työtä, verotuloja, parempaa turvallisuutta maksamisessa ja asioinnin helppoutta”, paalutti Lausala.
Pormestari Ikonen ajattelee, että verkkokauppa voi tukea myös kivijalkamyyntiä.
”Parhaimmillaan verkkokauppa myös tukee kivijalkaliikkeitä ja elävöittää kaupungin keskustaa. On tärkeää miettiä, miten eri ostamisen tavat voivat syventää ja tukea toisiaan. Kekseliäisyys ei tässä varmasti suomalaisilta ja tamperelaisilta yrittäjiltä lopu kesken”, Ikonen sanoi.
”Ruotsi 4 – Suomi 0” – maaottelu käännettävä voitoksi
Tarve kotimaisen verkkokaupan nousulle kävi erityisen selväksi verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken esityksestä, jossa käytiin tuoreimmat luvut läpi.
”Valitettavasti vertailu Suomen ja Ruotsin kesken on masentavaa luettavaa. Suomessa on suhteessa vähemmän ostajia verkkokaupasta, 0-1. Meidän euromme valuvat selvästi enemmän ulkomaille kuin ruotsalaisten, 0-2 ja 0-3. Samalla työpaikkoja valuu suotta meiltä muualle Ruotsiin verrattuna, joten tylysti päättyy maaottelu Ruotsille 4-0”, murehtii verkkokaupan huippuasiantuntija.
Korkiakoski painottaa vahvasti uuden Avainlipun merkitystä, mutta muutakin on tehtävissä.
”Ennen kaikkea, uusi Avainlippu verkkokaupoille on suuri mahdollisuus. Voimme myös parantaa mielikuvia verkkokaupan maksamisesta ja logistiikasta, jotka nyt ovat perusteettoman huonoja.”
Tilaisuuden paneelissa olivat mukana myös Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen yliopiston professori Marko Seppänen, Uhana Designin verkkokauppajohtaja Heidi Soikkeli, Postin liiketoimintaa kehittävä Joose Vettenranta sekä apulaispormestari Pekka Salmi, joka myös tiivisti tilaisuuden annin samalla eteenpäin katsoen.
”Yhteistyötä tarvitaan yhä enemmän, mutta Tampereella on todella mahtavat logistiset mahdollisuudet toimia myös koko Suomen verkkokaupan edistäjänä. Tampere on solmukohta niin teollisesti kuin logistisesti, ja voi olla sitä koko Suomen hyväksi entistä suuremmassa määrin.”
Lisätiedot:
Minna Kurki, pormestarin erityisavustaja, 040 590 9575, minna.kurki@tampere.fi
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 040 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Riikka Töytäri, toiminnanjohtaja, Tampere Tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi
Pekka Salmi, apulaispormestari, Tampere, 050 565 8898, pekka.salmi@tampere.fi
Avainsanat
Kuvat
![Toimitusjohtaja Markku Korkiakoski verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupilta kertoi verkkokauppa-maaottelun madonluvut; Ruotsi voittaa Suomen 4-0!](/data/images/00200/05ddc380-52f1-421f-aea0-b21be4b09f54-w_240.jpeg)
![Paneelissa keskustelivat Kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen yliopiston professori Marko Seppänen, Tampereen apulaispormestari Pekka Salmi, Uhana Designin verkkokauppajohtaja Heidi Soikkeli, Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, Postin liiketoimintaa kehittävä Joose Vettenranta sekä Tampere Tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri. Tilaisuuden moderoi toimitusjohtaja Jussi Seppälä, strateginen viestintätoimisto Hopiasepät Oy.](/data/images/00880/3c9178fc-51f6-4ef8-873f-9927b6d94835-w_240.jpeg)
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote
Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.
Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme