
15 miljoonaa euroa lisää lehtijakeluun, uusiutuvien käytön lisäämiselle liikenteessä ei euroakaan

Suomen kustannustehokkain keino siirtyä uusiutuviin jätettiin kokonaan vaille tukia
E85 -bioetanoli valmistetaan Suomessa muun muassa kaupan alan hävikkituotteista. Näin voidaan merkittävästi vähentää fossiilisen öljyn käyttöä. Valmistusmenetelmän takia se on litrahinnaltaan perusbensiiniä halvempi tankkauspisteissä ja sitä saa jo noin 170 asemalta ympäri Suomen. Se on epävarmoina aikoina myös energiaomavaraisuuden kannalta erinomainen ratkaisu.
Tätä kotimaista polttoainetta pääsee käyttämään esimerkiksi Suomessa kehitetyllä eFlexFuel E85-päivityksellä. Laitteisto asennetaan autoon parissa tunnissa ja se maksaa autosta riippuen 600–1000 euroa asennettuna. Pirkkalalaista StepOne Tech Oy:n eFlexFuel teknologiaa onkin myyty jo yli 50 000 kappaletta 30 eri maahan. Autoilijat ovat ratkaisulla onnistuneet vähentämään fossiilisen bensiinin kulutusta yhteensä yli 100 miljoonaa litraa. Tehokkuudeltaan mitattuna, eli päästövähennys jaettuna toteutetun ratkaisun hinnalla, on kyseessä Suomen edullisin tapa siirtyä uusiutuvaan polttoaineeseen tieliikenteessä.
Hallituksen linjaus vastoin fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteita
Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on paljon keinoja, joilla pyritään vauhdittamaan uusiutuviin energiamuotoihin siirtymistä tieliikenteessä. Osana tiekarttaa ollaan muun muassa etanolipäivitysten lainsäädäntöä vapauttamassa ensivuoden aikana enemmän kohti Ranskan viitoittamaa suuntaa. Siellä etanolikonversio on sallittua tehdä myös täysin uusiin autoihin ja moni alue Ranskassa tarjoaa päivityksen autoilijalle ilmaiseksi.
Konversio onkin teknisesti mahdollista tehdä suureen osaan myös täysin uusista hybridi- ja plugin hybridiautoista. Konversion jälkeen autosta tulee flexfuel auto, jolloin polttoaineena voidaan käyttää bioetanolia tai bensiiniä sekä kaikkia näiden seoksia.
Ranskassa myös tuetaan uusiutuvan polttoaineen verotusta merkittävästi, mikä on johtanut siihen, että autoilijoilla on paljon kannustimia luopua fossiilisista polttoaineista. Suomessa on linjattu toisin, eikä fossiilisista polttoaineista luopumista tieliikenteessä haluta samalla tavalla edistää. Vaikka 200 euron muuntotuki on ollut Suomessa varsin maltillinen vaikka Ranskaan verrattuna, on sillä ollut suuri merkitys kuluttajille. Varsinkin niille kuluttajille, jotka ovat ajaneet keskihintaisella ja keski-ikäisellä suomalaisella autolla. Autokannan keski-ikähän on Suomessa 12,2 vuotta ja keskimääräisen auton laskennallinen arvo 6800 euroa. Tuhannet autoilijat ovatkin päivittäneet vuosina 2018–2021 autonsa kulkemaan kotimaisella uusiutuvalla bioetanolilla.
Suomessa on valittu erilainen tie, ja mitään kädenojennusta henkilöautoilijoille ei olla antamassa – ajoi sitten vähäpäästöisesti uusiutuvilla tai fossiilisilla polttoaineilla. Hallituksen linjaus on voimakkaasti ristiriidassa sen puheiden kanssa. Rahaa jaetaan lisäbudjeteista moniin suuntiin, mutta liikenteen kehittämisen jo entuudestaan marginaaliset tuet on talousarvioesityksessä jätetty kokonaan pois. Etanolikonversioiden lisäksi henkilöautoilta pois jäi myös kaasumuunnosten tuki ja sähköautojenhankintatuki.
Mikä on E85-päivitys?
E85- päivityksessä autoon, moottoripyörään tai vaikka mönkijään asennetaan lisälaite, jonka jälkeen ajoneuvo on flexifuel-kulkuneuvo eli se voi käyttää E85-biopolttoainetta tai bensiiniä tai mitä tahansa niiden sekoitusta. E85- päivitys maksaa avaimet käteen periaatteella asennettuna alle 600 €.
Mitä on E85 -biopolttoaine?
E85-biopolttoaine on Suomessa jätteistä ja tähteistä valmistettu kotimainen biopolttoaine. Se vähentää ilmastopäästöjä bensiinin nähden jopa 80 % ja tuo lisää tehoa ja vääntöä korkeamman oktaaniluvun takia. Suomessa E85-biopolttoainetta myydään noin 170:lla ABC-, St1- ja Shell-asemalla ympäri maata.
Etanoliautoilijat ry on keväällä 2020 perustettu etujärjestö. Yhdistyksen tavoitteena on edistää entistä laadukkaampaa ilmastotyötä liikennesektorilla tukemalla vaikuttavuudeltaan ja kustannuksiltaan tehokkaiden keinojen käyttöönottoa sekä nykyisen sääntelyn kehittämistä siten, että ilmastoystävälliset käyttövoimat, kuten E85 -biopolttoaine, saatetaan tasavertaiseksi ratkaisuksi muiden käyttövoimien rinnalle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vesa VainePuheenjohtajaEtanoliautoilijat ry
Puh:+358503805246vesa@steponetech.comTuomo IsokivijärviToimitusjohtajaeFlexFuel
Puh:+358443888883tuomo@steponetech.comKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Myllyhaantie 6 D 1
33960 Pirkkala
Etanoliautoilijat ry on keväällä 2020 perustettu etujärjestö. Yhdistyksen tavoitteena on edistää entistä laadukkaampaa ilmastotyötä liikennesektorilla tukemalla vaikuttavuudeltaan ja kustannuksiltaan tehokkaiden keinojen käyttöönottoa sekä nykyisen sääntelyn kehittämistä siten, että ilmastoystävälliset käyttövoimat, kuten bioetanoli, saatetaan tasavertaiseksi ratkaisuksi muiden käyttövoimien rinnalle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etanoliautoilijat ry
Liikenne- ja viestintävaliokunnalta vahva tuki etanolikonversioiden edistämiselle9.2.2023 12:34:32 EET | Tiedote
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä ajoneuvolain muuttamisesta (LiVM 25/2022 vp). Lain muuttamisen tarkoituksena on hallituksen aiemmin laatiman Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteiden edistäminen etanolikonversioita helpottamalla.
Etanoliautoilijoiden uudeksi toiminnanjohtajaksi Antti Grönlund20.1.2023 12:10:02 EET | Tiedote
Etanoliautoilijat ry on valinnut uudeksi toiminnanjohtajakseen 29-vuotiaan Antti Grönlundin Liedosta. Grönlund on toiminut aiemmin muun muassa Varsinais-Suomen Keskustan vs. toiminnanjohtajana ja poliittisena suunnittelijana, Keskustanuorten varapuheenjohtajana ja poliittisena sihteerinä sekä Nuorisoasuntoliiton varapuheenjohtajana. Hän opiskelee työnsä ohessa taloustiedettä ja poliittista historiaa Turun Yliopistossa.
Hallitus purkaa sääntelyä – etanolimuunnokset mahdollisia uusiin autoihin jo ensi vuonna24.11.2022 15:30:00 EET | Tiedote
Hallitus on esittänyt viikko sitten ajoneuvolakiin muutoksia, jonka myötä bensiiniautojen etanolimuunnokset helpottuvat. Tähän mennessä käytännössä vain ennen 1.9.2009 ensirekisteröidyt autot ovat olleet mahdollisia rekisteröidä käyttämään E85-bioetanolia. Helpotukset astuvat voimaan kesällä 2023.
Hankinta- ja muuntotuet turvattava osana vihreää siirtymää30.8.2022 14:00:00 EEST | Tiedote
Hallituksen budjettiriihen on määrä alkaa huomenna 31.8.2020. Budjettiriihessä päätetään Suomen ensi vuoden valtiontaloudesta. Etanoliautoilijat ry on huolissaan vuodelle 2023 suunnitelluista hankinta- ja muuntotukien määrärahoista.
Puoli miljoonaa vähäpäästöistä autoa lisää – autojen etanolipäivityksissä läpimurto1.12.2021 16:00:09 EET | Tiedote
Pirkkalalainen henkilöautojen etanolipäivitys eFlexPlus on saanut uuden sukupolven. Läpimurron myötä lähes 2 miljoonaa bensiini- ja hybridiautoa on teknisesti mahdollista muuttaa käyttämään kotimaista uusiutuvaa E85-bioetanolia. Päivitetty auto on täysiverinen flexifuel-auto eli autoon voi tankata E85-bioetanolia, bensiiniä tai mitä tahansa niiden sekoitusta.