”Kaikkien aikojen paras myynti!” – Energiakriisi siivitti verkkokauppaan ennätysloikan, aurinkopaneeleja ja takkoja myyty hurjaa tahtia
Lehdistötiedote 06.10.2022
Energiakriisi on kasvattanut verkkokaupan ennätyskasvuun. Suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo verkkokaupan euromääräisen myynnin kasvaneen 40 prosenttia vuoden kolmannella kvartaalilla.
”Verkkokaupassa on pelätty syvää sukellusta – nyt voimme olla todella tyytyväisiä. Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan. Takkoja menee myös runsaasti. Verkkokaupan tilausmäärät putosivat kaikkiaan hiukan yli 5 prosenttia, mutta vallitsevassa tilanteessa se on onneksi pientä, etenkin euromääräiseen ennätyskasvuun verrattuna”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Tilausmäärien pudotus yhdessä suuren euromääräisen kasvun kanssa nostivat keskimääräisen ostoksen arvoa lähes 50 prosenttia yli 350 euroon. Verkkokauppaindeksi nousee 26 prosenttia.
”Tässä on nyt kyseessä verkkokauppojen kaikkien aikojen paras myynti. Ankeista odotuksista poiketen, ainakaan nämä luvut eivät talouden notkahdusta ennakoi. On siis syytä olla tyytyväinen myös koko talouden kannalta”, iloitsee Korkiakoski.
Luottamus ratkaisee – ja sota
Verkkomaksamisen huippuasiantuntemusta edustava Paytrail seuraa verkkokaupan kehitystä etenkin maksuliikenteen kautta. Havainnot ovat linjassa Verkkokauppaindeksin kanssa.
”Oma datamme tavarakaupasta kertoo niinikään pienestä laskusta tilausmäärissä, mutta näin suurta arvonnousua emme osanneet ennakoida. Tämä on mukava yllätys siinä mielessä, että kuluttajien luottamus talouteen on pohjalukemissa. Varsin rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta! Datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, mikä on tietysti hyvin positiivista”, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.
Ratkaisevaa taloudelle on Laurion mukaan kuluttajien luottamus.
”Tilanne on hyvin poikkeuksellinen. Meillä on käytännössä täystyöllisyys, joten nimenomaan kuluttajien odotukset ratkaisevat. Jos nyt selviämme ilman kovin ikäviä yllätyksiä yli talven, niin kysyntä voi lähteä vielä uuteen nousuun. Eli voimme alkaa ajatella, että Venäjän uhasta on selvitty, ja luottamus palautuu. Tämä on näiden lukujen valossa ihan mahdollista”, pohdiskelee Laurio.
Korkiakoski on tilanteeseen nyt tyytyväinen, mutta kehottaa samalla kauppiaita varautumaan.
”Kaikkihan on kiinni sodasta ja energian hinnasta. Jos sotahuolet ja hintapaineet hellittävät, niin tilanne tietenkin merkittävästi vielä paranee. Sitä odottaessa, verkkokauppiaiden täytyy pitää huolta omasta tuottavuudestaan. Karu totuus on, että nousevat kustannukset on itse kunkin saatava leivottua mukaan omaan hinnoitteluunsa. Inflaatiota ei voi kukaan jättää huomiotta.”
Verkkokaupan ja talouden tilaa pohditaan tänään tiiviisti eCommerce Day -tapahtumassa.
Lisätiedot:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Markus Laurio, toimitusjohtaja, Paytrail, 040 840 3754, markus.laurio@paytrail.com
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme