Robotit ihmisten avuksi – Suomen suurin ruoan verkkokauppa tekee ennätysinvestoinnin automaatioon

Suomen suurimman ruoan verkkokaupan palvelun varmuus ja nopeus vaativat tuekseen tulevaisuudessa automaatiota ja robotiikkateknologiaa.
– Ruoan verkkokaupan suosio kasvaa lähivuosina erityisesti suurimmissa kaupungeissa ja niitä ympäröivillä alueilla. Myymäläkeräilyn tueksi tarvitaan tulevaisuudessa automatiikkaa, jolla voimme tarjota asiakasomistajille yhä parempaa palvelua. Automaatioavusteiset keräilykeskukset tuovat tehoa ruoan verkkokaupan keräilyyn ja parantavat asiakaskokemusta entisestään, kertoo HOK-Elannon ruoan verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua.
Pääkaupunkiseudulla ja sen kehyskunnissa toimiva HOK-Elanto avaa keräilykeskuksen Vantaalle Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen vuonna 2024. Pirkanmaan Osuuskauppa avaa keräilykeskuksen Pirkanmaalle. Tavoitteena on ottaa se käyttöön vuoden 2024 aikana.
– Kehitämme verkkokauppaa pitkäjänteisesti ja uskomme sen kasvuun. Nyt otamme ensimmäiset mutta suuret askeleet automaation saralla, Ranua kuvaa.
S-ryhmän ruoan verkkokaupan myynti kasvaa edelleen ennätysvuoden 2020 jälkeen. Vuonna 2021 myynti kasvoi 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, ja neljäsosa koko ryhmän päivittäistavarakaupan kasvusta tuli ruoan verkkokaupasta. Kuluvan vuoden aikana myynti on kasvanut lähes 10 prosentin vauhdilla.
Automaatio luo uutta työtä
S-ryhmässä toteutetaan kahta erilaista ratkaisua ruoan verkkokaupan automaatiokeräilyssä. HOK-Elannon toteutuksessa käyttöön otetaan oma itsenäinen keräilykeskus, jossa robotit tuovat keräilyyn tehoa ja nopeutta.
– Pirkanmaalla keskusta suunnitellaan ison Prisman yhteyteen. Siellä robotit keräisivät tilauksissa olevat perusvalikoiman tuotteet varastosta ja tilausta täydennettäisiin tarvittaessa myymälän puolelta, Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä kertoo.
Keräilykeskukset eivät korvaa myymälöissä tehtävää keräilyä, eikä keskuksessa tehtävä keräily toimi ilman ihmiskäsiä. Uusien keskusten myötä osuuskauppoihin avautuukin uusia työtehtäviä, ja yhteensä keskukset työllistävät jatkossa noin 200 henkilöä.
Robotit vasta alkua?
Keräilykeskusten toimittaja on sveitsiläinen automaatioteknologiayritys Swisslog ja robotiikkateknologian toimittajaksi on valittu norjalainen Autostore. Molemmat yritykset ovat merkittäviä edelläkävijöitä alallaan.
– Meillä on kumppaniemme kautta ovet auki automaation mahdollisuuksiin ja parhaisiin ratkaisuihin nyt ja tulevaisuudessa. Ala kehittyy uskomatonta vauhtia ja näin me pystymme tulevina vuosinakin viemään verkkokauppamaailmaa Suomessa eteenpäin ja tarjoamaan entistä parempaa ja nopeampaa palvelua helpottamaan asiakkaidemme arkea, S-ryhmän vähittäiskaupan CDO Jarkko Kyttänen kertoo.
S-ryhmän ruoan verkkokauppa – s-kaupat.fi:
- Ruoan verkkokaupan palveluja tarjoaa jo yli 250 marketkaupan toimipaikkaa. Koronapandemian alussa toimipaikkoja oli mukana 31.
- Vuonna 2021 myynti kasvoi 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kasvua oli yli 460 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Kuluvan vuoden aikana myynti on kasvanut lähes 10 prosentin vauhdilla.
- Noin 40 000 tilausta viikossa, yli 2 miljoonaa tilausta vuodessa
- Keskiostos noin 120 euroa
- 148 000 eri asiakasomistajaa asiakkaana
- 58 prosenttia asiakkaista valitsee noudon, 42 prosenttia kotiinkuljeksen.
Linkit osuuskauppojen tiedotteisiin:
Yhteyshenkilöt
HOK-Elanto, ruoan verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua, puh. 010 766 0264, jukka.ranua@sok.fi
Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä, puh. 010 767 0079, ville.jylha@sok.fi
S-ryhmän vähittäiskaupan CDO Jarkko Kyttänen, p. 010 76 81047 jarkko.kyttanen@sok.fi
Kuvat








Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme