Suomiradan osakkaat jatkavat vuoropuhelua – ratalinjauspäätökseen ei valmiutta tämän syksyn aikana
Osakaskokous on kahdesti vuodessa järjestettävä tilaisuus omistajien edustajille, jossa toimitusjohtaja esittelee hankkeen etenemistä ja osakkailla on mahdollisuus keskustella hankkeesta. Päätäntävaltaa yhtiössä käyttää yhtiön hallitus ja yhtiökokous.
Suomi-rata Oy:n hallitus päätti kokouksessaan 20.10., osakaskokouksessa käydyn keskustelun pohjalta, että valmiutta päättää ratalinjausvaihtoehdosta ei ole tämän syksyn aikana. Sen sijaan osakkaat jatkavat rakentavaa vuoropuhelua ja yhtiö laatii lisäselvityksiä mm. huoltovarmuuteen liittyen.
”Linjausvaihtoehdot ovat herättäneet odotetusti paljon keskustelua. Kyseessä on vaikutuksiltaan merkittävä hanke. Keskustelujen pohjalta linjausvaihtoehdon valintaan ei omistajilla vielä ole valmiuksia. Keskitymme nyt jatkamaan vuoropuhelua osakkaiden kesken ja käynnissä olevaan lentoradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn (YVA). Lisäksi viemme rahoitusselvitystä eteenpäin valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa”, kertoo Suomi-rata Oy:n toimitusjohtaja Timo Kohtamäki.
Suomi-rata Oy on hankeyhtiö, jonka omistajina on Suomen valtio (51 prosenttia), Finavia ja 20 pääradan vaikutusalueen kuntaa ja kaupunkia. Hankeyhtiön tavoitteena on suunnitella noin tunnin nopea ratayhteys Helsinki-Tampere välille Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Lisäksi hankeyhtiön tehtävä on selvittää hankkeen rahoitus- ja toteutusmallivaihtoehtoja.
Suomi-rata Oy:n tehtävänä on ollut laatia vaikutusten arviointi kahdesta Suomiradan linjausvaihtoehdosta: täysin uuden suurnopeusradan rakentaminen uuteen maastokäytävään sekä lisäraiteiden ja oikaisujen rakentaminen pääradan yhteyteen välille Riihimäki-Tampere. Molempiin vaihtoehtoihin sisältyy lentorata, joka on Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle rakennettava kaukoliikenteen rata.
Juna pysähtyisi molemmissa linjausvaihtoehdoissa Pasilan jälkeen vain kerran Helsinki-Vantaan lentokentän uudella lentoradan asemalla. Nykyinen päärata Helsinki-Tampere välillä palvelisi siten väliasemien tarpeita sekä rahtiliikennettä. Linjausvaihtoehtojen vaikutusten arvioinnit julkaistiin 30.9.2022.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo KohtamäkiToimitusjohtajaSuomi-rata Oy
Puh:040 585 3113timo.kohtamaki@suomirata.fiSatu LinkolaViestintäpäällikköSuomi-rata Oy
Puh:0468773392satu.linkola@suomirata.fiTietoja julkaisijasta
Suomirata tuo Suomen lähemmäksi. Pääradan varrella asuu noin puolet suomalaisista, sijaitsee puolet Suomen työpaikoista ja yli 70 prosenttia koulutus-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnasta. Suomi-rata Oy on hankeyhtiö, jonka tehtävänä on Helsingin ja Tampereen välisen Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan tunnin raideyhteyden suunnittelu ja ehdotuksen laatiminen yhteyden toteutus- ja rahoitusmallista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lentorata Oy
Janne Salonen on nimitetty Lentorata Oy:n toimitusjohtajaksi15.3.2024 09:36:46 EET | Tiedote
Lentorata Oy:n hallitus on nimittänyt yhtiön toimitusjohtajaksi KTM Janne Salosen 13.3.2024 alkaen.
Helsingistä Tampereelle tunnissa – Suomirata tutki kahden ratalinjausvaihtoehdon vaikutuksia30.9.2022 13:00:00 EEST | Tiedote
Suomi-rata Oy on selvittänyt Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan Helsinki-Tampere raideyhteyden eri linjausvaihtoehtojen vaikutuksia. Arviointien mukaan matka-aikojen lyheneminen toisi merkittäviä yhteiskunnallisia hyötyjä ja kasvattaisi vuosittaisia matkustajamääriä miljoonilla.
Proxion Plan Oy valittu Lentoradan turvalaite- ja sähköratasuunnitteluun23.8.2022 10:25:14 EEST | Tiedote
Suomi-rata Oy on tilannut Lentoradan ympäristönarviointiin ja linjaussuunnitelmaan liittyvän turvalaite- ja sähkörata-asiantuntijatyön Proxion Plan Oy:ltä. Lentorata on 30 km pitkä, uusi nopea ratayhteys Helsingistä lentoasemalle. Se erkanee Pasilan jälkeen pääradasta, kulkee Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta 28 kilometriä tunnelissa ja liittyy päärataan Kerava-Lahti oikoradan erkanemiskohdassa Keravan pohjoispuolella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme