Tutkimus: palkka nousi keskiöön työnhaussa – työnhakijat vaativat avoimuutta
Duunitorin tuoreen työnhakijatutkimuksen mukaan palkka on noussut varsinaisen työnkuvan jälkeen toiseksi tärkeimmäksi tiedoksi, kun hakija päättää hakea töitä. Nyt jo 57 prosenttia työnhakijoista ajattelee palkan olevan tärkein tieto työnhaussa. Vuonna 2020 tehdyssä tutkimuksessa näin ajatteli 47 prosenttia vastaajista.
Samaan aikaan palkka on noussut johtamisen jälkeen toiseksi merkittävimmäksi tyytymättömyyden aiheuttajaksi. Nykyiseen työhönsä tyytymättömistä 41 prosenttia ilmoittaa syyksi liian pienen palkan. Duunitorin edellisessä työnhakijatutkimuksessa vain 24 prosenttia ilmoitti palkan olevan syynä työnhakuun.
”Tulosten valossa on perusteltua sanoa, että palkka on tällä hetkellä tärkein yksittäinen tekijä, joka aiheuttaa sekä veto- että työntövoimaa työelämässä”, toteaa Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Niko Pikkuaho.
Syitä hurjan nousun taustalla ovat todennäköisesti ainakin laukkaava inflaatio sekä epävarmuus taloudesta ja maailmantilanteesta. Esimerkiksi Tilastokeskuksen kuluttajien luottamusindikaattori saavutti syyskuussa pohjanoteerauksensa. Myös kuluttajien näkemykset omasta taloudestaan olivat mittaushistorian synkimmät.
”On ymmärrettävää, että katse kääntyy palkkaan, kun bensapumpulla, ruokakaupassa ja sähkölaskussa eurot juoksevat kiihtyvällä tahdilla silmissä. Nyt on selvästi tultu pisteeseen, jossa yhä useammat ihmiset toteavat tai vähintäänkin pelkäävät, että nykyinen palkka ei riitä”, Pikkuaho pohtii.
Tutkimuksesta paistaa ylipäätään silmään työnhakijoiden ja työntekijöiden kova arvostus perusasioita kohtaan.
”Työtehtäviä, palkkaa ja sijaintia pitää tärkeänä vähintään puolet, kun taas työnantajan arvoja esimerkiksi vain 16 prosenttia. Avointen työtehtävien kuorruttaminen kermavaahdolla on tehotonta, jos perusasiat eivät ole kunnossa.”
Hakijat kaipaavat lisää tietoa palkasta
Työnhakijatutkimuksesta käy myös ilmi, että hakijat toivovat palkan selkeämmin näkyville rekrytoinnissa. Kolmannes työnhakijoista kokee epäselvän palkkatiedon tai palkasta sopimisen turhauttavaksi ja ongelmalliseksi.
Tutkimuksessa kysyttiin myös, millaisen viestin työnhakijat haluaisivat lähettää työnantajille.
”Vastauksissa painottuivat selvästi eniten avoimuuteen liittyvät teemat. Avoimuutta kaivataan palkkaan, työnkuvan avaamiseen ja rekrytointiprosessiin yleisesti. Duunitorilla on huomattu sama: työnhakijat peräänkuuluttavat usein avoimen tehtävän palkkatietoa, mikäli sitä ei kerrota ilmoituksessa”, Pikkuaho kertoo.
Palkan merkityksen korostuminen näkyy myös Duunitorin datassa: palkkatiedon sisältäviä työpaikkailmoituksia avataan noin tuplasti enemmän kuin muita ilmoituksia.
Duunitori Oy selvittää vuosittain työnhaun nykytilaa ja trendejä Suomessa. Työnhakua käsittelevä tutkimus toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2020 ja toisen kerran nyt vuonna 2022. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää 18–64-vuotiaiden suomalaisten kokemuksia työnhausta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Taloustutkimus Oy:n kanssa ja se on osa Duunitorin Kansallista rekrytointitutkimusta. Tutkimuksen tiedonkeruu tapahtui 29.8.–13.9.2022, ja siihen osallistui 3 596 suomalaista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Niko PikkuahoSisältö- ja viestintäpäällikköDuunitori
Puh:0452687222niko.pikkuaho@duunitori.fiLauri VaistoJohtava työnantajakuva- ja strategiakonsulttiDuunitori Oy
Puh:+358 40 550 1103lauri.vaisto@duunitori.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Toinen Linja 7
00530 Helsinki
Duunitori.fi on Suomen suurin työnhakupalvelu. Vuonna 2009 perustettu yritys kokoaa avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne alustansa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin työelämämedia julkaisee uutisia, vinkkejä ja tarinoita työnhausta, rekrytoinnista ja työelämästä. Työnantajille Duunitori tarjoaa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen palveluita. Duunitorin kaikille avoimiin ilmaisiin palveluihin kuuluvat muun muassa työpaikkavahti Duunivahti, ammatinvalintatesti Duunitesti, palkkavertailu ja työmarkkinaseuranta, josta näkee avoimien työpaikkojen kysynnän ja tarjonnan. Vuonna 2019 Duunitori laajeni Ruotsiin ja perusti Jobbland-työnhakupalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Duunitori Oy
Töitä haetaan nyt ennätysvilkkaasti – nämä alat houkuttelevat hakijoita eniten12.6.2024 06:04:00 EEST | Tiedote
Kiinnostus avoimia työpaikkoja kohtaan on ollut ennätyksellisen suurta tänä vuonna. Asia käy ilmi työnhakupalvelu Duunitorin datasta. Suuntaus näyttäisi jatkuvan, mikä tarjoaa työnantajille hyvän mahdollisuuden houkutella osaajia myös nyt kesällä.
Yli 1 400 kesätyöpaikkaa on yhä tarjolla – erityisesti yhden alan työtilanne yllättää5.6.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Duunitorilla on julkaistu tällä kesätyönhakukaudella yli 27 000 kesätyöpaikkailmoitusta. Vaikea taloustilanne on heijastunut työpaikkojen määrään, mutta vieläkään ei ole myöhäistä löytää kesätöitä.
Duunitori vahvistaa asemaansa Ruotsissa – ostaa johtavan työnantajabränditoimiston Keeparon23.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Duunitori ostaa ruotsalaisen Keeparon koko osakekannan. Keeparo on työnantajabrändien kehittämisen edelläkävijä Ruotsissa.
Tässä ovat 10 himotuinta kesätyöpaikkaa – kiinnostus ollut poikkeuksellisen suurta16.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Tunnetut työnantajat, kuten UPM, Fazer ja Lidl, houkuttelevat kesätyönhakijoita. Työnhakupalvelu Duunitorin data kertoo, mitkä kesätyöpaikkailmoitukset ovat keränneet eniten lukukertoja ja millainen avointen kesätyöpaikkojen tilanne on.
Kysely: Lääkäreiltä kovaa kritiikkiä työn käytännöistä ja työkuormasta: ”Fokus potilaisiin, ei järjestelmiin”2.5.2024 06:00:00 EEST | Tiedote
Tuore kysely paljastaa, mihin asioihin lääkärit eivät ole tyytyväisiä työelämässä. Lääkärit kaipaavat muutoksia johtamiskulttuuriin, työtehtäviin ja työn joustavuuteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme