ELY-keskus parantaa lauttaliikenteen ympäristöystävällisyyttä ja palvelutasoa Järvi-Suomessa
Hankintapäätöksessä palveluhankinta on päätetty tehdä tarjouskilpailun voittaneelta yritykseltä Torghatten Nord As
Järvi-Suomen 20-vuoden 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankinnan tarjouskilpailussa saatiin kaksi tarjousta. Tarjouksen antoivat Suomen Lauttaliikenne Oy ja Torghatten Nord As. Tarjousten vertailuhinnat olivat:
- Torghatten Nord As 282 472 904,32 €
- Suomen Lauttaliikenne Oy 351 356 970,24 €
Varsinais-Suomen ELY-keskus on päättänyt 1.12.2022 tehdyllä hankintapäätöksellä tehdä palveluhankinnan tarjouskilpailun voittaneelta yritykseltä Torghatten Nord As. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen.
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tehdyn hankintapäätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua.
Hankinta korostaa tehokkuutta ja vihreitä valintoja
Nyt tehty Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankintapäätös on osa hankintastrategiaa, jonka myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee merkittävästi ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat. Myöhemmin solmittavan sopimuksen myötä siirrytään ympäristöystävälliseen ja vähäpäästöiseen liikenteeseen sekä edistetään kustannustehokkuutta uusien lossien hybriditeknologialla. Liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenevät vähintään 50 % vuosien 2010–2015 keskiarvotasosta samalla kun lossien kapasiteetti kasvaa ja palvelun laatu paranevat.
Järvi-Suomen hankinta on ensimmäinen neljästä 20-vuoden palvelukokonaisuudesta ja vuosien 2023–2027 aikana hankintoja tullaan jatkamaan muiden kolmen hankintakokonaisuuden osalta. 20-vuoden hankinnoissa ja sopimuksissa huomioidaan valtakunnallisesti kannattavien kahdeksan silloituskohteen toteutumisen mahdollisuus ja lossiliikenteen korvaaminen sillalla sopimuskauden aikana. Sopimusten pitkän tähtäimen tavoitteena on liikenteen kehittäminen kohti hiilineutraalia liikennepalvelua sekä vastata liikenteen kysyntään ja kehittää lauttaliikennettä osana toimivaa liikennejärjestelmää. Sopimukset tulevat koskemaan kaikkia 40 yleisten teiden lauttapaikkaa muodostaen neljä selkeää kokonaisuutta:
- Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2025–2045
- Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri I (lossit) 2027–2047, kilpailutus 2023
- Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri II (lautta-alukset) 2030–2050, kilpailutus 2025
- Maantielauttaliikennepalvelu (maantieteellisesti hajanaiset lauttapaikat) 2031–2051, kilpailutus 2027
Järvi-Suomen 12 lauttapaikan lauttaliikenteen kapasiteetti ja välityskyky muuttuvatseuraavilla lauttapaikoilla, kun nyt kilpailutettu pitkäkestoinen liikennesopimus käynnistyy vuosien 2025–2027 aikana:
Hanhivirta, Enonkoski
Lossin kantavuus nousee 70 tonnista 90 tonniin.
Hirvisalmi, Juuka
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikalla tulee tehdä lauttaväylän parannus- ja muutostöitä lähivuosina, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.
Hätinvirta, Puumala
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikalla tulee tehdä lauttaväylän parannus- ja muutostöitä lähivuosina, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.
Kietävälä, Puumala
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 80 tonniin.
Koivukanta, Savonlinna
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikalla tulee tehdä lauttaväylän parannus- ja muutostöitä lähivuosina, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.
Kortesalmi, Kuopio
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikan lauttarannat tulee uusia vuosien 2023–2025 aikana, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.
Kuparonvirta, Mikkeli
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 80 tonniin.
Kyläniemi, Ruokolahti
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikan lauttarannat tulee uusia vuosien 2023–2025 aikana, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla. Samalla lauttapaikalle rakennetaan varalauttapaikka.
Lamposaari, Lappeenranta
Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 80 tonniin.
Lauttapaikan lauttarannat tulee uusia vuosien 2023–2025 aikana, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.
Puutossalmi, Kuopio
Lossin kantavuus nousee 130 tonnista 180 tonniin.
Lauttapaikan lauttarannat tulee uusia vuosien 2023–2025 aikana, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.
Rongonsalmi, Puumala
Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 80 tonniin.
Tappuvirta, Savonlinna
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, tieinsinööri Tapani Jaakkola, p. 0295 022 808, tapani.jaakkola@ely-keskus.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Jyllinkosken padon purku edistää erittäin uhanalaisen raakun elinympäristöjen laajentumista, Kankaanpää (Varsinais-Suomi, Satakunta)12.7.2024 11:00:42 EEST | Tiedote
Heinäkuun alussa aloitettu Jyllinkosken voimalaitospadon purku Kankaanpäässä on herättänyt paljon huolta paikallisten keskuudessa. Purkutöiden takia Karvianjoen vedenpintaa on laskettu, mikä on paljastanut jokitörmiä ja siellä eläviä simpukoita. Jokihelmisimpukoita eli raakkuja tai muita uhanalaisia simpukkalajeja ei kuitenkaan ole menehtynyt veden laskun myötä.
Tillfällig trafikant på Borgå förbindelsebåtsrutten börjar 12.7.11.7.2024 15:32:00 EEST | Tiedote
Förbindelsebåtstrafiken på Borgå rutten fortsätter igen, när en tillfällig trafikant börjar imorgon (12.7.).
Porvoon yhteysalusreitille tilapäinen liikennöitsijä 12.7. alkaen11.7.2024 15:32:00 EEST | Tiedote
Porvoon keskeytynyt yhteysalusliikenne käynnistyy uudelleen, kun reitillä aloittaa tilapäinen liikennöitsijä huomisesta (12.7.) alkaen.
På Sibborutten en tillfällig trafikant, för den avbrutna trafiken på Borgå rutten sökes nya lösningar10.7.2024 15:37:15 EEST | Tiedote
Borgå och Sibbo förbindelsebåtsruttens trafikavtal har sagts upp på grund av trafikantens svårigheter att sköta uppgifterna. På Sibbo rutten sköts trafiken från och med 11.7 av en tillfällig serviceproducent. För Borgå ruttens del kommer trafiken tills vidare att upphöra. Det utreds möjligheterna att ordna ersättande trafik så snart som möjligt.
Sipoon yhteysalusreitille tilapäinen palveluntuottaja, Porvoon reitin keskeytyneelle liikenteelle etsitään uusia järjestelyjä10.7.2024 15:37:15 EEST | Tiedote
Porvoon ja Sipoon yhteysalusreitin liikennöintisopimus on irtisanottu johtuen palveluntuottajan vaikeuksista suorittaa tehtäviään. Sipoon reitillä liikennettä hoitaa 11.7. alkaen tilapäinen palveluntuottaja. Porvoon reitin osalta yhteysalusliikenne tulee toistaiseksi lakkaamaan. Reitille selvitetään korvaavaan liikenteen järjestämistä mahdollisimman nopeasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme