”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena
Lehdistötiedote 22.12.2022
Maailman johtava varaavien takkojen valmistaja Tulikivi on huimassa kasvussa. Energiakriisi on vauhdittanut perheyhtiön viennin aivan uusiin lukemiin, tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia kuluvana vuonna. Kasvu on ollut mahdollinen vain siksi, että Tulikivi oli siihen varautunut.
”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon. Ilman pitkällistä pohjatyötä tämä ei olisi mitenkään onnistunut, koska järjestelmä on räätälöity huolella juuri meidän tarpeisiimme. Kun uusi jälleenmyyjä aloittaa nyt vaikkapa Saksassa, paljon muuta ei tarvita kuin käyttäjätunnukset ja tilaukset saadaan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen.
Korhonen on vastannut Tulikiven puolella B2B-myyntijärjestelmän kehittämisestä yhdessä verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin kanssa. Työ on ollut vaativa, mutta periaate simppeli.
”Jälleenmyyjä auttaa asiakasta suunnittelemaan itselleen mieleisen takkaratkaisun. Järjestelmä ehkäisee virheet eli vääränlaista ei saa suunniteltua. Kun asiakas sitten on tyytyväinen, myyjä napauttaa enteriä ja kauppa syntyy – ja tilaus välittyy meille sellaisenaan tuotantoon. ICT-kielellä Vilkas räätälöi meille verkkokaupan, siihen konfiguraattorimoottorin ja mikä tärkeintä, suoran yhteyden meidän erp-järjestelmäämme, joka ohjaa tuotantoa”, selvittää Korhonen.
Tulikivi esikuvaksi sadoille, ellei tuhansille?
Merkittävä osa Suomen viennistä ja kansantulosta perustuu B2B-teollisuuden huippuosaamiseen. Se siivittää alihankintana etenkin saksalaista teollisuutta, mutta uusi vientiloikka olisi mahdollinen.
”Meillä on Suomessa todella vahva teknologinen osaaminen, jota maailmalla ansaitusti arvostetaan. Yksin teknologiateollisuudessa löytyy kuitenkin vähintään satoja yrityksiä, jotka voisivat merkittävästi lisätä myyntiään verkkokaupparatkaisujen avulla. Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, visioi kehitystyöstä Vilkkaalla vastannut Timo Korvenoja.
Korvenoja tiivistää Tulikiven järjestelmän kantavan idean, jonka hedelmiä nyt viennissä korjataan.
”Kun asiakas voi joko itse tai jälleenmyyjän avustuksella suunnitella tilauksensa virheettömästi ja tilaus siirtyy sellaisenaan tuotantoon, kasvu skaalautuu helposti. Juuri tämä oli Tulikiven idea, jonka heille toteutimme. Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi”, kehuu Korvenoja.
Seuraava skaalaus: Keraamiset takat Saksaan
Tulikiven älykäs myynti-tuotanto -mylly laajenee vuodenvaihteessa, kun keraamisten takkojen vienti Saksaan käynnistyy yhteistyössä saksalaisen Hagos-osuuskunnan kanssa.
”B2B-järjestelmämme on tähän valmis, eikä kasvuun vastaaminen muuten onnistuisikaan. Olemme siis valmistautuneet keraamisten takkojen myynnin kasvuun”, lupaa Tulikiven Korhonen.
Lisätiedot:
Timo Korvenoja, Vilkas, COO, 050 650 13, timo@vilkas.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme