”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”
Lehdistötiedote 20.1.2023
Verkkokaupan euromääräinen kasvu on jatkunut, mutta jää alle inflaation. Tämä ilmenee uunituoreesta verkkokauppaindeksistä, joka seuraa reaaliaikaisesti noin 2000 verkkokaupan todellista myyntiä. Indeksiä tuottavan verkkokauppatoimittajan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski on indeksin tuloksista ennen muuta helpottunut.
”Torjuntavoitoksi tätä kutsuisin. Kuluttajien luottamus on ollut pohjalukemissa, mutta siitä huolimatta verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkui – ihan hyvä merkki koko taloudelle. Pieni merkki historiaan jää siitä, että 3,6 prosentin kasvu jää alle inflaation eli reaalikasvusta ei tällä kertaa voi puhua. Kehnon luottamuksen perusteella olisi kuitenkin voinut odottaa jopa romahdusta, joten kyllä myönteisen puolelle tulos kallistuu”, puntaroi Korkiakoski.
Korkiakosken mukaan kuluttajien ostokäyttäytymisessä on tapahtunut suuri muutos.
”Euroja käytetään verkossa entistä enemmän, mutta tilausmäärät putosivat taas yli 10 prosenttia. Voisi tiivistää, että kulutusjuhlista on siirrytty järkihankintoihin. Verkossa shoppaillaan spontaanisti aiempaa vähemmän, mutta toisaalta tehdään mittavampiakin järkihankintoja. Kuluttajat toimivat poikkeusoloissa rationaalisesti ja hyödyntävät mahdollisuudet löytää verkon kautta edullisimmat ratkaisut suuremmissakin ostoksissa. Ei fiksuinta lämpöpumppua lähdetä autolla etsimään… Ihmiset oppivat hyödyntämään verkkoa koko ajan paremmin”, analysoi Korkiakoski.
Verkkokauppaan luvassa vahvaa kasvua
Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz nostaa myös esiin, että kuluttajien halu tehdä järkihankintoja korostuu myös verkkokaupassa.
”Kvartaaleittain toteutettava Shopping Pulse -tutkimuksemme osoitti, että syitä miksi suomalaiset valitsevat verkko-ostamisen ovat helpompi hintavertailu (81 %) ja edullisemmat hinnat (76%) – nämä ovat molemmat ominaisuuksia, joiden merkityksen uskon säilyvän myös vuonna 2023, kun taloudentilan epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä. Verkkokaupan kasvua ajavat nuoremmat sukupolvet, sillä yli kolmasosa Z-sukupolvesta (39 %) ja millenniaalista (32 %) sanoo, että jos he voisivat vapaasti valita, valitsisivat he verkkokaupan kivijalan sijaan, kun taas X-sukupolvesta vain 27 prosenttia ja suurista ikäluokista 13 prosenttia sanoo mieluummin ostavansa verkosta kuin kivijalasta.”
Juuri verkko tarjoaa parhaat tavat säästää ostoksissa, mitä suomalaiset runsaasti arvostavat.
"Samat teemat nousivat esiin myös Klarnan kvartaaleittain toteutettavasta Money Management Pulse -tutkimuksesta ja loppuvuodesta tekemästämme Holiday Hack report -kyselytutkimuksesta: suomalaiset sijoittuivat maailmanlaajuista keskiarvoa korkeammalle, kun kysytään kiinnostuksesta omaan henkilökohtaiseen talouteen (75 % vs. 65 %). Esimerkiksi joulun alla 82 prosenttia suunnitteli säästävänsä rahaa lahjaostoksissa erilaisin keinoin. Suomalaisten suosituimmat tavat säästää ostoksia tehdessä olivat kanta-asiakasohjelmat (55 %), hintavertailutyökalut (52 %), kupongit (29 %) ja ostosovellukset (24 %). Nämä ovat kaikki ominaisuuksia, joihin myös Klarna on investoinut viime vuosina palvellakseen paremmin verkkokaupan käyttäjiä ja jotka ovat todennäköisesti entistä tärkeämpiä kuluttajille, jotka haluavat tänä vuonna säästää rahaa”, kuvailee Segercrantz.
Vilkkaan Korkiakoski vetääkin nykytilanteesta rohkaisevia johtopäätöksiä verkkokaupan kehityksestä pidemmälle aikavälille.
”Pandemia opetti miltei kokonaisen sukupolven senioreita verkko-ostajiksi. Vaikka ostaminen on juuri nyt aiempaa varovaisempaa, eivät jo verkon makuun päässeet uudet senioriostajat enää verkkoa hylkää. Ja nuoremmille sukupolville verkossa shoppailu on tietysti itsestään selvää. Eli: kun luottamus talouteen palautuu, verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin. Esimerkiksi Ukrainan sotamenestys Venäjää vastaan on jo elvyttänyt luottamusta”, näkee Korkiakoski.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Klarna Oy, press@klarna.com
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme