
Pikaratikka ylitti Helsingin ja Espoon rajan

Hidasajossa eli kävelyvauhtia liikkunut pikaratikkavaunu pysähtyi tulevalle Vermon pysäkille, missä sitä oli vastassa kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo ja Espoon aluekehittämisestä vastaavia tahoja sekä median edustajia.
Espoossa tekniset koeajot ja käyttöönottotestit on jaettu kahteen alueeseen. Ensimmäinen, helmikuun aikana koeajettava alue ulottuu Helsingin puolella sijaitsevalta Patterimäen tunnelin suulta Sellon läheisyydessä sijaitsevalle Alberganesplanadille.
Maaliskuussa koeajot jatkuvat Alberganesplanadilta kohti raitiolinjan läntistä pääteasemaa Keilaniemeä.
Koeajot sisältävät jokaisella alueella mm. vaihteenohjaus- ja liikennevalojärjestelmien testaamista sekä liikennöintiä eri olosuhteissa ja eri nopeuksilla.
Mikäli tekniset koeajot sujuvat edelleen suunnitelmien mukaisesti, ne saadaan valmiiksi kesäkuussa 2023.
Raide-Jokerin, tulevan pikaratikka 550:n, radan pituus on noin 25 km, josta 16 km sijoittuu Helsinkiin ja 9 km Espooseen. Raide-Jokeri-radalle tulee 34 pysäkkiparia. Yhteen vaunuun mahtuu bussiin verrattuna yli kaksinkertainen määrä matkustajia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikail KesenciKäyttöönottopäällikkö
Puh:040 8621 466mikail.kesenci@nrcgroup.fiHeidi Kauppinenviestintäpäällikkö
Puh:040 574 3170heidi.kauppinen@yit.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Raide-Jokeri
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne on valmis9.6.2023 08:48:50 EEST | Tiedote
Raide-Jokerin tekniset koeajot saatiin päätökseen kesäkuun 2023 alussa. Koeajot aloitettiin Roihupellon varikolta elokuussa 2022 ja jatkuivat pikaraitiotien linjalle marraskuussa 2022. Teknisten koeajojen aikana testattiin vaunun liikkumista ratainfralla sekä raitiotien järjestelmien toimivuutta erilaisin testein. Teknisen koeliikenteen aikana ajettiin yhteensä 6225 kilometriä kilometriä, mikä tekee kokonaisina kierroksina (Itäkeskus–Keilaniemi–Itäkeskus) 124 kierrosta. Teknisen koeliikenteen aikana suoritettiin yli 700 erilaista testiä ja perehdytettiin 494 henkilöä. Huolimatta talven lumisista ja liukkaista olosuhteista ja suuresta työryhmästä tapaturmilta on vältytty läpi koeajovaiheen. Kesän 2023 aikana viimeistellään koeajoissa havaittuja asioita. Raide-Jokerin liikennöinti alkaa viimeistään alkuvuonna 2024, mutta mahdollisesti jo syksyllä 2023. Päätöksen liikennöinnin aloituksesta tekee HSL.
Raide-Jokerin koeajot alkavat Roihupellon varikon ja Oulunkylän välillä31.10.2022 09:00:00 EET | Tiedote
Raide-Jokeri-pikaraitiotien tekninen koeliikenne alkaa marraskuun alussa. Ensimmäinen koeajo-alue ulottuu Roihupellossa sijaitsevalta varikolta Oulunkylän asemalle saakka. Koeajot kestävät alueella marras-joulukuun ajan.
Raide-Jokerin reitille maalattiin näyttävää katutaidetta24.8.2022 09:11:28 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden katutaidetoimisto toteutti 20 taiteilijan voimin näyttävän teoskokonaisuuden Raide-Jokerin reitin varrelle Roihupeltoon.
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne käynnistyi2.8.2022 12:39:23 EEST | Tiedote
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne käynnistyi 1.8.2022 Roihupellon varikolta. Myöhemmin loppuvuodesta koeliikenne etenee pikaraitiotien reitillä alueittain ja vaiheittain idästä lähteen.
Pintarakenteet ja pysäkit ovat oleellinen osa toimivaa katuympäristöä27.6.2022 14:02:54 EEST | Tiedote
Raide-Jokerin rakentamistöissä on käsillä viimeinen kesä. Jäljellä olevia töitä 25 kilometrin pituisella ratikkalinjalla ovat muun muassa kivityöt ja pysäkkien rakentaminen. Reitin varren vanhoja reunakiviä on käytetty uudestaan aina kun se on ollut mahdollista.