Kustannuspaine nostaa opiskelija-asuntojen vuokria maltillisesti

Inflaatio kiristää opiskelijoiden taloudellista toimeentuloa, ja kustannusten nousu on pakottanut myös monet opiskelija-asuntojen tarjoajista korottamaan vuokriaan. Opiskelija-asuntojen vuokrat ovat nousseet tai nousemassa 2–5 prosentilla.

Valtaosa yleishyödyllisten säätiöiden ja yhteisöjen omistamista opiskelija-asunnoista on valtion tukemaa asuntokantaa, joiden vuokrahinnat määräytyvät omakustannusperiaatteella. Omakustannusperiaatteen mukaan vuokra peritään suoraan asunnon rahoitusmenojen ja kiinteistön ylläpitomenojen perusteella. Kun kustannukset nousevat, myös vuokrahintoja on nostettava.

Toteutuneet korotukset ovat olleet kuitenkin maltillisia kustannuspaineeseen verrattuna. Kiinteistöjen ylläpitokustannukset ovat nousseet jopa kahdeksan prosenttia vuoden takaisesta ja viitekorot ovat samassa ajassa kohonneet nollan tietämiltä yli kolmeen prosenttiin.

”Opiskelijoiden toimeentulo on muutenkin tiukoilla, joten opiskelija-asuntoyhteisöt tekevät mitä pystyvät minimoidakseen lisämenot”, Suomen opiskelija-asunnot SOA:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu selittää.

”Yleishyödylliset opiskelija-asuntojen tarjoajat poikkeavat sikäli vuokramarkkinoiden valtavirrasta, että tavoitteena on maksimoinnin sijaan minimoida vuokrakorotukset”, jatkaa Lehtoruusu.

Miksi osa välttyy korotuksilta?

Kustannuspaineen vuoksi useimmat opiskelija-asuntosäätiöt korottavat vuokriaan maltillisesti. Kustannustason nousu ei kuitenkaan vaikuta kaikkiin yhtä jyrkästi. Siksi osa yhteisöistä välttyy korotuksilta kokonaan.

”Lainojen korkosuojaukset ja matalan korkotason aikana nostetut kiinteäkorkoiset lainat suojaavat korkojen nousulta. Jos on solminut pitkän sähkösopimuksen hinnan ollessa halpaa, myöskään sähkön hinta ei nouse rajusti. Jos kustannuspaine on maltillinen, budjettia voi vielä tasapainottaa jättämällä ylimääräiset lainanlyhennykset tekemättä ja hyödyntämällä aiempien vuosien ylijäämiä”, Lehtoruusu arvioi.

Opiskelija-asuntojen tarjoajat ovat yleishyödyllisiä voittoa tavoittelemattomia yhteisöjä, jotka pyrkivät minimoimaan vuokrankorotukset. Omakustannusperiaatteen vuoksi opiskelija-asuntojen vuokrat ovat markkinavuokriin verrattuna huomattavasti edullisempia. Isoimmissa kasvukeskuksissa ero opiskelija-asunnon vuokran ja markkinavuokran välillä voi olla jopa 40 prosenttia. Halvimmillaan opiskelijayksiön voi saada alle 300 eurolla. Pääkaupunkiseudulla edullisimpien yksiöiden vuokrat ovat alle 400 euroa.

Suomen opiskelija-asunnot SOA ry on opiskelija-asuntoyhteisöjen valtakunnallinen edunvalvonta- ja yhteistyöjärjestö. SOA:n jäsenyhteisöt ovat yleishyödyllisiä säätiöitä, yhtiöitä, yhdistyksiä ja ylioppilaskuntia, joiden tavoitteena on tarjota opiskelijoiden toiveita ja tarpeita vastaavia asuntoja kohtuulliseen hintaan.