GRK:n tulostiedote tammi-joulukuu 2022: Liikevaihto kasvoi, tilauskanta säilyi hyvällä tasolla ja tuloksessa saavutettiin torjuntavoitto
Tammi-joulukuu 2022 lyhyesti:
• Liikevaihto kasvoi 4,6 prosenttia 450,5 (430,6) miljoonaan euroon.
• Oikaistu käyttökate oli 26,3 (34,0) miljoonaa euroa, eli 5,8 (7,9) prosenttia liikevaihdosta.
• Käyttökate oli 24,4 (32,6) miljoonaa euroa, eli 5,4 (7,6) prosenttia liikevaihdosta.
• Oikaistu liikevoitto oli 13,7 (22,6) miljoonaa euroa, eli 3,0 (5,3) prosenttia liikevaihdosta.
• Liikevoitto oli 11,4 (20,7) miljoonaa euroa, eli 2,5 (4,8) prosenttia liikevaihdosta.
• Omavaraisuusaste oli 41,9 (43,6) prosenttia.
• Oman pääoman tuotto oli 9,0 (21,9) prosenttia.
• Tilauskanta oli 381,0 (381,6) miljoonaa euroa.
Keskeiset tapahtumat vuonna 2022:
• GRK valittiin toteuttamaan useita merkittäviä hankkeita, kuten Lounais-Suomen radan ja turvalaitteiden kunnossapidon allianssiurakassa, Aurajoen ylittävän ratasillan uusimisen, Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuuden neljä eri urakkaa sekä Hailuodon kiinteän maantieyhteyden.
• GRK uudisti organisaatiotaan ja toimintamalliaan. Tavoitteena oli aiempaa selkeämpi rakenne, jossa GRK-konserni koostuu emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi maayhtiöistä Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Merkittävimmät muutokset tehtiin vuonna 2022, ja uusi yhtiörakenne oli toiminnassa vuoden 2023 alussa.
• Kesällä 2022 GRK:n henkilöstömäärä ylitti ensimmäisen kerran tuhannen henkilön rajan. Keskimäärin konsernissa työskenteli 946 (888 vuonna 2021) henkilöä.
• GRK:n strategiassa korostuu yritysvastuu: tavoitteenamme on olla kestävän infrarakentamisen edelläkävijä, jonka oma toiminta on hiilineutraalia vuoteen 2030 mennessä. GRK:n hiilijalanjälkeä onnistuttiin vuonna 2022 pienentämään hieman toiminnan volyymin kasvusta huolimatta. GRK mittasi myös ensimmäisen kerran hiilikädenjälkensä.
• GRK pääsi kansainvälisen World Sustainability Awards 2022 -vastuullisuuskilpailun finalistien joukkoon. GRK oli mukana päästövähennystä koskevassa kilpailusarjassa.
• Katsauskauden jälkeen GRK on saanut urakoita Ruotsista, Suomesta ja Virosta lähes 300 miljoonan euron edestä. Näiden joukkoon sisältyy GRK:n historian suurin urakka: H2 Green Steel valitsi GRK Infra AB:n toteuttamaan uuden vety- ja terästehtaansa pohja- ja maarakennustyöt Ruotsissa. Urakan arvo on yli 2 miljardia kruunua. Lisäksi GRK valittiin helmikuussa toteuttamaan Viron rautateiden sähköistämistä. Hankkeen arvo lähes 80 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtajan katsaus
Liikevaihtomme jatkoi kasvuaan vuonna 2022 nousten 4,6 prosenttia 450,5 (430,6) miljoonaan euroon. Varsinainen liikevaihdon kasvuloikka tehtiin Ruotsissa ja Virossa, joissa molemmissa liikevaihto kasvoi yli 20 prosenttia.
Suomessa liikevaihto säilyi samalla tasolla kuin vuonna 2021. Positiivista kehitystä tapahtui ennen kaikkea rataliiketoiminnassa, jossa meillä oli entistä vahvempi työkanta etenkin sähköistys- ja turvalaiteprojekteissa. Aloitimme huhtikuussa Lounais-Suomen rataverkon kunnossapidon, joten olemme pystyneet kasvattamaan jatkuvan liiketoiminnan osuutta.
Tuloskehitystämme voi kuvata kaksijakoiseksi. Onnistuimme kasvattamaan liikevaihtoamme, mutta Venäjän aloittaman hyökkäyssodan vaikutukset heikensivät kannattavuuttamme. Sota ja pakotteet aiheuttivat voimakkaan materiaalien ja energian hintojen nousun sekä materiaalien saatavuusongelmia erityisesti vuoden 2022 alkupuolella. Ryhdyimme heti toimenpiteisiin kustannusten vähentämiseksi, materiaalihintojen lukitsemiseksi ja prosessien tehostamiseksi. Neuvottelimme myös asiakkaidemme kanssa kompensaatioista. Negatiiviset vaikutukset näkyivät etenkin Viron pitkäkestoisissa hankkeissa ja Suomen päällystysliiketoiminnan projektikatteissa. Vuoden toisella neljänneksellä alkaneissa projekteissa onnistuimme siirtämään kustannusnousun sopimushintoihin.
Tehdyt toimenpiteet auttoivat meitä saavuttamaan tyydyttävän tuloksen. Konsernin liikevoitto laski 11,4 (20,7) miljoonaan euroon ja oikaistu liikevoitto 13,7 (22,6) miljoonaan euroon. Tässä erittäin poikkeuksellisessa tilanteessa kuvailisin tuloskehitystä torjuntavoitoksi. Vakavaraisuus ja maksuvalmius säilyivät edelleen erinomaisella tasolla, ja jatkoimme investointeja. Vuonna 2022 nettoinvestoinnit olivat 21,8 (21,7) miljoonaa euroa, kohdistuen merkittäviltä osin asfaltointikalustoon, rataliiketoimintaan sekä ympäristöliiketoimintaan.
Tilauskanta on säilynyt hyvällä tasolla 381,0 (381,6) miljoonassa eurossa. Vaikeasta markkinaympäristöstä huolimatta olemme onnistuneet saamaan useita merkittäviä hankkeita. Yksi niistä on Hailuodon kiinteä maantieyhteys, jonka kokonaiskustannusarvio on jopa 96 miljoonaa euroa. Toteutuessaan hanke kasvattaa tilauskantaamme merkittävästi.
Vuoden 2022 aikana päivitimme strategiaamme vastaamaan nopeasti muuttunutta markkinatilannetta. Samassa yhteydessä päivitimme taloudelliset tavoitteet siten, että merkittävän kasvuloikan sijaan tavoitteena on ennen kaikkea kannattavuuden parantaminen. Strategian tahtotilana on, että vuonna 2025 GRK on monipuolisin infra-alan toimija. Haemme kasvua erityisesti Ruotsista sekä ympäristöliiketoiminnassa, jossa tavoitteenamme vuoteen 2025 mennessä on noin 20 miljoonan euron investoinnit useisiin biohiililaitoksiin.
Katsauskauden jälkeen olemme kertoneet historiallisen suurista uusista hankkeista, joita on kertynyt alkuvuodesta jo lähes 300 miljoonan euron edestä. Näiden joukkoon kuuluvat ruotsalaisen H2 Green Steel vety- ja terästehtaan pohja- ja maarakennustyöt, Aegvidusta Tarttoon kulkevan rataosuuden sähköistämistä Virossa ja pyöräilybaanahanke Vaasassa, jossa rakennamme 50 kilometrin pyöräilybaanat sekä muita oheispalveluita. Nämä hankkeet kuvaavat hyvin, miten monipuolinen infrarakentaja olemme.
Lähdemme vuoteen hyvistä asemista siitä huolimatta, että inflaatio ja geopoliittinen tilanne vaikuttavat edelleen sekä meihin että asiakkaisiimme.
Haluan vielä lopuksi kiittää sekä henkilökuntaamme että asiakkaitamme tänä poikkeuksellisena vuonna. Tästäkin selvisimme hyvin, yhteistyöllä.
Juha Toimela
Toimitusjohtaja, GRK Infra Oyj
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiMikko SillmanTalousjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 50 350 7879mikko.sillman@grk.fiTietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2022 noin 450 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy, GRK Infra AB Ruotsissa sekä GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK on valittu Helsingissä sijaitsevan eteläisen postipuiston uuden asuinalueen esirakentajaksi, urakan arvo noin 42 milj.euroa15.10.2024 09:37:19 EEST | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Helsingin uuden asuinalueen maanrakennusurakkaa. Eteläisen Postipuiston urakkaan kuuluvat alueen katurakenteet, siltatöitä, kunnallistekniikka, pohjanvahvistukset, maankaivuut sekä kaatopaikan massanvaihto. Urakan arvo on noin 42 miljoonaa euroa. Tilaajana on Helsingin kaupunki.
GRK alkaa rakentaa merkittävää kaupunkikohdetta, Jätkäsaarenkannaksen siltaa Helsingissä4.10.2024 09:18:18 EEST | Tiedote
GRK on valittu rakentamaan Helsingin Jätkäsaareen uutta Jätkäsaarenkannaksen siltaa. Hankkeessa puretaan nykyinen Jätkäsaarenkannaksen silta ja tilalle rakennetaan uusi teräsputkisiltapari sekä rantamuurirakenne. Projektinjohtourakan arvo on noin 17 miljoonaa euroa. Työn tilaajana on Helsingin kaupunki.
Suomen johtavat infrarakentajat yhdistivät voimansa – Kreaten ja GRK:n ryhmittymä voitti Vantaan ratikan itäosan kilpailutuksen5.9.2024 08:31:00 EEST | Tiedote
Vantaan kaupunkitilalautakunta on päättänyt 4.9. kokouksessaan, että GRK Suomen ja Kreaten muodostama ryhmittymä valitaan rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila-Länsimäki.
GRK on valittu mukaan Rail Baltican rakentamiseen, voitti yhteistyökumppaninsa kanssa vajaan 60 milj. euron arvoisen sopimuksen26.8.2024 11:40:27 EEST | Tiedote
GRK on voittanut merkittävän ratahankkeen Virossa. Rail Baltic Estonia on valinnut GRK:n virolaisen tytäryhtiön sekä Merko Ehitus Eestin toteuttamaan ratainfraa Sakun ja Harjumaan rajan sekä Raplamaan välillä. Hankkeen arvo on noin 59,9 miljoonaa euroa. Rail Balticaa on kutsuttu yhdeksi Euroopan mittavimmaksi infrahankkeeksi.
Ravinteet talteen ja kiertoon Lohjan Munkkaan tutkimus- ja kehityshankkeessa14.5.2024 11:12:14 EEST | Tiedote
GRK, Rosk’n Roll, Kiertoravinne ja Redono ovat aloittaneet yhdessä hankkeen, jonka päätavoitteena on luoda Lohjan Munkkaan jätekeskukseen erilaisten biomateriaalien kiertotalouden ekosysteemi. Yritykset testaavat muun muassa, miten biohiili soveltuu eri käyttötarkoituksiin jätevesien puhdistamisesta sienten viljelyyn ja peltojen maanparannukseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme