Suurin osa lääkäreistä ei tiedä, miten potilasvahinkoilmoitukset käsitellään omassa työyhteisössä
Potilasvahinkoja ilmoitetaan vuosittain yli 9 000. Vahinkoilmoituksen saatuaan Potilasvakuutuskeskus (PVK) kerää asianosaisilta lisätietoja ja arvioi, täyttyvätkö laissa mainitut korvauskriteerit. Potilaalle asian hoitaminen on helppoa: PVK pyytää hoitaneelta taholta vastineen ja tarvittavat dokumentit. Lisäksi pyydetään arvio asiantuntijalääkäriltä.
- Terveydenhuollon ammattilaisten ei tarvitse tietää, milloin kyseessä voisi olla korvattava potilasvahinko. Epäiltäessä potilasvahinkoa potilas saa tarvittaessa apua hoitavan tahon potilasasiamieheltä, ja vahinkoilmoituksen teko siirtää asian käsittelyn pois potilaan ja hoitopaikan arjesta, PVK:n korvauspäällikkö Elina Muukkonen kertoo.
Lääkäripäivillä Potilasvakuutuskeskuksen osastolla tehdyn kyselyn perusteella vahinkoilmoitusten käsittelyssä on hoitoyksiköissä vielä parantamisen varaa. Alle puolet (40 %) kyselyyn vastanneista lääkäreistä kertoi tuntevansa prosessin, jolla potilasvahingoilmoitukset yksikössä käsitellään. Kolmannes tiesi, että asiaan on työpaikalla käsittelytapa, mutta se ei ole itselle tuttu. Yli neljännes vastaajista ei tiennyt, miten vahinkoilmoitus omassa organisaatiossa käsitellään. Kyselyyn vastasi Lääkäripäivillä 375 työssäkäyvää lääkäriä.
Vahinko tarjoaa mahdollisuuden oppimiseen ja toiminnan parantamiseen
Kun korvauspäätös on tehty, se saatetaan tiedoksi potilasta epäillyn vahingon aikana hoitaneeseen yksikköön tai potilasta hoitaneelle terveydenhuollon ammattilaiselle. Suomen potilasvakuutusjärjestelmässä ei etsitä syyllisiä eikä sanktioida henkilöitä, jotka ovat olleet tilanteessa osallisena.
Potilasvahinko on terveydenhuollon yksikölle mahdollisuus tarkastella ja parantaa omia prosesseja ja käytäntöjä. Potilasvahinkoilmoituksen tehneet potilaat toivovat usein, että vahinkotapaus käsiteltäisiin myös terveydenhuollossa ja siitä otettaisiin opiksi. Potilasvahingon jälkeen onkin tärkeää löytää perimmäiset, usein systeemitason syyt tapahtuneelle, jotta vastaavia vahinkoja voidaan ehkäistä tulevaisuudessa. Avoin keskustelu potilaan kanssa ja anteeksipyyntö kuuluvat myös hyviin toimintatapoihin.
- Hyvä potilasturvallisuuskulttuuri on avoin, oikeudenmukainen, syyllistämätön, oppiva, luottamuksellinen ja tietoon perustuva. Potilasvahinko voi olla traumaattinen tapahtuma myös ammattilaiselle sekä työyhteisölle ja koetella ammatillista itsetuntoa. Organisaatioiden tulee tukea ammattilaisia ja varmistaa, että he saavat tarvittavan avun asian käsittelyyn, PVK:n potilasturvallisuuslääkäri Maiju Welling painottaa.
Potilasvakuutuskeskus lyhyesti
Potilasvakuutuskeskus (PVK) käsittelee kaikki terveyden- ja sairaanhoitoa koskevat potilasvahinkoilmoitukset Suomessa. PVK ratkaisee potilasvahinkoja koskevan lainsäädännön perusteella, onko kyseessä korvattava potilasvahinko, ja maksaa korvaukseen oikeutetulle lain mukaiset korvaukset. PVK toimii potilaiden ja terveydenhuollon ammattilaisten turvana ja tuottaa potilasvahingoista tietoa terveydenhuollon ja vakuutusyhtiöiden toiminnan sekä potilasturvallisuustyön tueksi. Keskuksen jäseniä ovat kaikki potilasvakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa.
www.pvk.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elina Muukkonenkorvauspäällikkö
Puh:040 4504 604elina.muukkonen@vakuutuskeskus.fiViestintä
Arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Potilasvakuutuskeskus
Jopa puolet yleisimmistä hammashoidon potilasvahingoista vältettävissä paremmalla suunnittelulla7.11.2024 06:08:00 EET | Tiedote
Protetiikan ja implantologian vahingot yhdessä ovat yleisin potilasvahinkotyyppi hammaslääketieteessä. Niiden osuus on yli kolmannes kaikista hammasvahingoista. Näissä vahingoissa hoidon suunnittelun puutteellisuus on yleisin vahinkoihin johtanut tekijä. Lähes puolet vahingoista olisi voitu välttää hoidon paremmalla suunnittelulla.
Kiire on sairaanhoitajien mukaan pahin uhka potilasturvallisuudelle28.10.2024 06:10:00 EET | Tiedote
Kiire tai resurssipula on sairaanhoitajien näkemyksen mukaan suurin syy potilasturvallisuuden puutteisiin. Pahimmillaan heikkoudet potilasturvallisuudessa voivat johtaa potilasvahinkoon. Sairaanhoitajien näkemyksiä potilasturvallisuudesta kysyttiin lokakuun alussa Sairaanhoitajapäivillä.
Hoitotyössä aiheutuu harvoin potilasvahinkoja – hoidon kirjaaminen avainasemassa vahinkojen selvittämisessä1.10.2024 06:12:00 EEST | Tiedote
Yleisimmät hoitotyössä tapahtuvat, korvattavat potilasvahingot liittyvät lääkityksen antamiseen. Lisäksi korvattavia vahinkoja tapahtuu muun muassa potilaille tehtävissä katetroinneissa tai suoniyhteyden avaamisessa eli kanyloinnissa. Kun Potilasvakuutuskeskus selvittää vahinkotapausten taustoja, ovat potilaskirjaukset avainasemassa.
Lääkehoidossa tapahtuvat potilasvahingot harvinaisia30.9.2024 06:12:00 EEST | Tiedote
Vuosittain potilasvakuutuksesta korvataan alle sata lääkehoidossa tapahtunutta potilasvahinkoa. Määrä on noin neljä prosenttia kaikista korvattavista potilasvahingoista. Vuonna 2023 potilasvahinkona korvattiin yhteensä yli 2 500 vahinkoa. Lääkehoidon vahingot liittyvät esimerkiksi tilanteisiin, joissa potilaalle on annettu väärää lääkettä tai lääkehoito on ajoitettu väärin.
Terveydenhuollon ammattilainen tarvitsee potilasvakuutuksen myös vapaaehtoistyössä13.6.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Kesän festivaaleilla, urheilukilpailuissa ja muissa tapahtumissa on paikalla vapaaehtoisia lääkäreitä ja muita terveydenhuollon ammattilaisia vieraiden turvallisuuden ja hyvinvoinnin takaamiseksi. Potilasvakuutus tulee olla myös vapaaehtoistehtävissä toimiessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme