Kamppi Helsinki kasvatti kävijämääräänsä yli 30 prosenttia – keskustan vilkkain kauppakeskus tarjoaa elämyksiä
Kamppi Helsinki jatkaa Helsingin keskustan vilkkaimpana kauppakeskuksena. Kauppakeskuksen vetovoimaisuus näkyy sen vahvoissa luvuissa: Kampissa vieraili viime vuonna 22,4 miljoonaa kävijää. Kävijämäärä kasvoi yli 32 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin Suomen kauppakeskuksissa keskimäärin.
Kauppakeskuksen kokonaismyynti nousi 202,5 miljoonaan euroon. Kasvu oli yli 27 prosenttia, kun kokonaismyynti Suomen kauppakeskuksissa kasvoi keskimäärin 6,7 prosenttia vuonna 2022. Myynti neliötä kohti oli 5 941 euroa. Kasvua edellisvuodesta oli yli 20 prosenttia (4 868 euroa vuonna 2021). Kamppi Helsinki on aiemminkin erottunut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen tilastoissa edukseen kauppakeskuksena, jossa myynti neliötä kohden on korkea.
”Viime vuosi oli meille loistava, ja Kamppi Helsingin kehittämiseksi tekemämme kova työ kantaa nyt hedelmää. Puheet Helsingin keskustan näivettymisestä eivät todellakaan pidä paikkaansa meidän osaltamme. Kampissa on vetovoimaisia liikkeitä ja ravintoloita sekä tapahtumia, jotka houkuttelevat kävijöitä. Kiitos hyvästä vuodestamme kuuluu kaikille kamppilaisille, asiakkaille sekä kauppakeskustiimille”, kauppakeskusjohtaja Tiina Fågel sanoo.
Uudenlaiset tapahtumat ja livemusiikki saivat ihmiset liikkeelle
Kamppi Helsinki järjesti elämyksellisiä live shopping -tapahtumia ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa. Teemoitetut tapahtumat yhdistivät kauppakeskuselämyksen, livelähetyksen ja verkkoshoppailun. Tapahtumat palkittiin Vuoden kauppakeskusteko 2022 -kilpailun digitaalisena voittajatekona.
Kauppakeskus vastasi asiakkaiden elämyksenkaipuuseen ja järjesti erilaisia tapahtumia ja live-esiintymisiä kuten Maija Vilkkumaan keikan. Jouluna kauppakeskuksen asiakkaat saivat ihailla keskusaukiolla Kampin Lumous -jouluteosta, jossa elämyksellisyys, yllätyksellisyys ja visuaalisuus yhdistyivät digitaalisuuteen. Teos sai inspiraationsa Pähkinänsärkijä-baletista.
Yksi vuoden kohokohdista oli yhteistyön aloittaminen Helsinki City Markkinointi ry:n kanssa tavoitteena olla mukana rakentamassa elinvoimaista Helsingin ydinkeskustaa, joka vetää kävijöitä puoleensa.
Jokapäiväiset teot vievät kohti täydellistä hiilineutraaliutta
Kamppi Helsinki jatkoi myös kunnianhimoisia vastuullisuustoimiaan. Kauppakeskus tähtää yhdessä vuokralaistensa kanssa täydelliseen hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä. Vastuullisuus toteutuu kauppakeskuksessa esimerkiksi maksimoimalla jätteiden kierrätysasteen, parantamalla koko keskuksen energiatehokkuutta ja käyttämällä vihreää sähköä. Kauppakeskus on järjestänyt vuokralaisille myös kierrätyskoulutuksia.
Viime vuonna Kamppi Helsinki uusi vuonna 2020 saamansa kansainvälisesti merkittävän BREEAM In-Use -ympäristösertifikaatin Excellent-arvosanalla sekä sai arvostetun saksalaisen DGNB-sertifikaatin. Näiden saaminen vaatii vahvaa sitoutumista kestävään kehitykseen.
Vetovoimainen kauppakeskus houkuttelee vuokralaisia
Kamppi Helsinkiä uudistetaan aktiivisesti, ja innovatiivisia ja ainutlaatuisia tapahtumia kehitetään edelleen. Kamppi Helsinki on siksi säilyttänyt houkuttelevuutensa myös vuokralaisten parissa, ja kiinnostus liiketiloja kohtaan on ollut suurta.
”Uskommekin kävijämäärän kasvavan edelleen vuonna 2023, sillä ihmiset kaipaavat elämyksiä ja heillä on tarve kokoontua”, Tiina Fågel sanoo.
Kampissa on liikkeitä ja ravintoloita, joita ei ole missään muualla. Esimerkiksi minimalistinen japanilainen liike MUJI otettiin Suomessa hyvin vastaan. Monet liikkeet ovat palvelleet pitkään samalla paikalla, ja tiloihin löytyy nopeasti innokkaita vuokralaisia.
Vuonna 2022 kauppakeskuksessa aloittaneita uusia vuokralaisia ovat Rituals Cosmetics, Tempur brand store, päivittäistuoteketju Normal, Happy Socks, Moody Monday second hand -myymälä sekä Fusion Restaurant & Bar- ja Bunit -ravintolat. Lisäksi Hemtex laajensi myymäläänsä, Jack&Jones ja Ecco avasivat uudet konseptimyymälänsä ja Vero Moda toi uuden Aware-konseptinsa Kamppiin.
Myös Pop-up -toiminta oli aktiivista. Esimerkiksi Samsung toi kuukauden mittaisen pop-up-storensa ainoana Suomessa Kamppiin.
Syksyllä 2021 Kamppi Helsingissä aloitetut kauppakäytävien uudistustyöt on saatu päätökseen. Alakattojen ja valaistuksen uusiminen on saanut paljon kiitosta sekä vuokralaisilta että asiakkailta. Keväällä 2023 jatkuvat E-tason ravintola-alueella käynnistyneet muutostyöt.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Kamppi Helsingin kauppakeskusjohtaja
Tiina Fågel
Tiina.Fagel@cbre.com
Puh.+358 50 427 4091
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Kamppi Helsinki
Kamppi Helsinki on kauppakeskus Helsingin ja helsinkiläisyyden ytimessä. Vuonna 2005 toimintansa aloittaneessa kauppakeskuksessa on yli 130 liikettä, ravintolaa, kahvilaa ja palveluyritystä – Kamppi Helsinki on luonnollinen kohtaamispaikka, jossa tiivistyy se hyvä, mitä kutsumme kaupunkilaisuudeksi. Me Kampissa haluamme osaltamme olla luomassa hetkiä, tapahtumia ja ilmiöitä, joista kaupunki syntyy. Myymälämme, ravintolamme ja palvelumme pyrkivät tekemään kaupungistamme mielenkiintoisemman.
Kamppi Helsinki on Helsingin keskustan suosituin kauppakeskus. Vuonna 2022 kävijöitä oli 22,4 miljoonaa ja kokonaismyynti oli 202,5 miljoonaa euroa. Kauppakeskuksen ankkurivuokralaisia ovat Kortteli, MUJI, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Clas Ohlson, Stadium, Vero Moda, Rituals Cosmetics, K-Supermarket ja Alko.
Kamppi Helsingin omistavat puoliksi Nuveen Real Estaten hallinnoima European Cities Strategy ECF (50 %), ja PIMCO Prime Real Estate (50 %) Allianzin puolesta. Kauppakeskusta hallinnoi Nuveen. Kauppakeskuksen johtamisesta vastaa CBRE Finland Oy. www.kamppihelsinki.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kamppi Helsinki
Kamppi Helsingin elämykselliset live shopping -tapahtumat palkittiin Vuoden digitaalisena kauppakeskustekona4.11.2022 08:24:53 EET | Tiedote
Kauppakeskus Kamppi Helsinki järjesti viime syksynä uudenlaisia, elämyksellisiä live shopping -tapahtumia ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa. Teemoitetut tapahtumat yhdistivät kauppakeskuselämyksen, livelähetyksen ja verkkoshoppailun. Tapahtumat palkittiin Vuoden kauppakeskusteko 2022 -kilpailun digitaalisena voittajatekona.
Kamppi Helsinki ja Helsinki City Markkinointi yhteistyöhön Helsingin keskustan elävöittämiseksi23.8.2022 12:01:27 EEST | Tiedote
Kauppakeskus Kamppi Helsinki on aloittanut yhteistyön Helsinki City Markkinointi ry:n kanssa ollakseen mukana rakentamassa elinvoimaista Helsingin ydinkeskustaa, joka vetää kuluttajia puoleensa.
Kamppi Helsinki pysyi keskustan vilkkaimpana kauppakeskuksena28.3.2022 13:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskus Kamppi Helsingissä vieraili viime vuonna lähes 17 miljoonaa kävijää. Kauppa kävi vilkkaasti, sillä Kampin myynti neliötä kohti nousi noin 5 000 euroon.
Kamppi Helsinki pysyi Helsingin houkuttelevimpana kauppakeskuksena31.5.2021 14:48:54 EEST | Tiedote
Kauppakeskus Kamppi Helsingissä vieraili lähes 18 miljoonaa kävijää viime vuonna. Poikkeuksellisen vuoden aikana kauppakeskus panosti myös ympäristövastuullisuuteen.
Kamppi Helsinki saavutti arvostetun BREEAM In Use -ympäristösertifikaatin Excellent-tason17.12.2020 11:37:56 EET | Tiedote
Helsingin keskustassa sijaitseva Pohjoismaiden vilkkain kauppakeskus Kamppi Helsinki sai joulukuussa kansainvälisesti merkittävän BREEAM In-Use -ympäristösertifikaatin, jonka saaminen vaati vahvaa sitoutumista kestävään kehitykseen.