Jyväskylän yliopisto

Polven tekonivelleikkauksen jälkeen liikkumiskyky paranee pelillistetyllä harjoittelulla

Jaa
Neljä kuukautta kestävä, videopeleillä toteutettu kotiharjoittelu parantaa tutkimuksen mukaan tehokkaammin liikkumiskykyä kuin tavanomainen leikkauksen jälkeinen kotiharjoittelu.
Peliryhmässä olleet henkilöt olivat tyytyväisempiä leikattuun polveen. Kuva: Esa Nykänen
Peliryhmässä olleet henkilöt olivat tyytyväisempiä leikattuun polveen. Kuva: Esa Nykänen

Vastikään julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin, miten pelillistetty kotiharjoittelu vaikuttaa polven tekonivelleikkauksen jälkeen liikkumiskykyyn sekä polveen liittyvään toimintakykyyn ja kipuun. Tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopisto ja Turun ammattikorkeakoulu yhteistyössä Oulun yliopiston, Turun yliopistollisen keskussairaalan ja Keski-Suomen Sairaala Novan kanssa.

Tutkimuksessa havaittiin, että videopelejä hyödyntävä kotiharjoittelu paransi liikkumiskykyä tavanomaista leikkauksen jälkeistä kotiharjoittelua tehokkaammin. Lisäksi pelillistetty kotiharjoittelu oli yhtä tehokasta polveen liittyvän toimintakyvyn ja kivun paranemisessa kuin tavanomainen kotiharjoittelu. Peliryhmässä olleet henkilöt olivat myös tyytyväisempiä leikattuun polveen.

– Tarvitaan uusia harjoittelumuotoja, kuten hankkeessa tutkittua peliharjoittelua, joka sitouttaa kuntoutujia harjoitteluun ja siten vaikuttaa positiivisesti heidän kuntoutumiseensa, kertoo väitöskirjatutkija Maarit Janhunen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.

– Tutkimuksen perusteella voimme suositella pelillistettyä harjoittelua ikääntyville henkilöille vaihtoehtona tavanomaiselle kotiharjoittelulle polven tekonivelleikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen, Janhunen tiivistää.

Business Ecosystems in Effective Exergaming (BEE) -hankkeen tutkimukseen osallistui 52 keski-iältään 67-vuotiasta henkilöä Turusta ja Jyväskylästä. Heidät jaettiin satunnaisesti kahteen ryhmään: interventioryhmään, joka harjoitteli sairaalasta kotiutumisen jälkeiseen kuntoutukseen räätälöidyillä videopeleillä, ja kontrolliryhmään, joka jatkoi sairaalassa ohjattua tavanomaista itsenäistä liikeharjoittelua.

Peliharjoittelussa käytettiin 11:tä erilaista videopeliä, joista osallistujat pelasivat keskimäärin viittä peliä yhden viikon aikana. Peliharjoittelun nousujohteisuus varmistettiin lisäämällä peleissä tehtävien sarjojen ja toistojen määrää sekä pelien intensiteettiä. Harjoittelu kesti kummassakin ryhmässä 16 viikkoa.

Fyysistä toimintakykyä mitattiin objektiivisesti toimintakykytesteillä ja subjektiivisesti kyselylomakkeilla ennen ja jälkeen leikkauksen.

BEE-tutkimuksen päärahoittajia olivat Business Finland ja yhteistyöyritykset SE Innovations Oy (Senior Some Oy), Suunto Oy, Physiotools Oy, GoodLife Technology Oy, Lingsoft Oy, eSeteli Palveluverkko Oy, PN Turku Oy, Ade Animations Design & Effects Oy, Adesante Oy, 4FeetUnder, Intechso ja Realmax Oy.

Alkuperäinen tutkimusartikkeli:

Janhunen M, Katajapuu N, Paloneva J, Pamilo K, Oksanen A, Keemu H, Karvonen M, Luimula M, Korpelainen R, Jämsä T, Kautiainen H, Mäkelä K, Heinonen A & Aartolahti E. Effects of a home-based, exergaming intervention on physical function and pain after total knee replacement in older adults: a randomised controlled trialBMJ Open Sport & Exercise Medicine 2023;9:e001416. doi: 10.1136/bmjsem-2022-001416

Lisätietoja:

Maarit Janhunen,
TtM, väitöskirjatutkija
Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta ja Turun ammattikorkeakoulu
maarit.janhunen(at)turkuamk.fi
+358 50 325 3700

Avainsanat

Kuvat

Peliryhmässä olleet henkilöt olivat tyytyväisempiä leikattuun polveen. Kuva: Esa Nykänen
Peliryhmässä olleet henkilöt olivat tyytyväisempiä leikattuun polveen. Kuva: Esa Nykänen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle tunnustusta laadukkaasta opetuksesta ja tutkimuksesta - AACSB-akkreditointi myönnettiin kuudeksi vuodeksi eteenpäin3.7.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu on saanut arvostetun tunnustuksen korkealaatuisesta opetuksestaan ja tutkimuksestaan, kun sille myönnettiin AACSB-akkreditointi kuudeksi vuodeksi eteenpäin. Kauppakorkeakoulun vahvuuksina pidettiin erityisesti sitoutumista vastuullisuuteen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Susanna Lähde on ensimmäinen Jyväskylästä valmistunut diplomi-insinööri – heti perään valmistuu myös oma puoliso2.7.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Susanna Lähde on ensimmäinen Jyväskylän yliopistosta diplomi-insinööriksi valmistunut opiskelija. Susanna opiskeli Jyväskylässä tieto- ja ohjelmistotekniikan diplomi-insinööriohjelmassa ja työskentelee tällä hetkellä Valmetilla. Myös Susannan puoliso Aatu Laitinen valmistuu tänä keväänä diplomi-insinööriksi ensimmäisten joukossa. Tekniikan alan koulutus alkoi Jyväskylän yliopistossa vuonna 2021.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye