Alkon maaliskuun myyntitiedote – litramyynti lähes viime vuoden tasoa

Alkon litramyynti laski maaliskuussa 1,1 prosenttia verrattuna vuoden 2022 maaliskuuhun. Myynti litroissa oli noin 6,2 miljoonaa litraa.
Lähes kaikkien tuoteryhmien myynti oli lähellä viime vuoden vastaavan ajankohdan tasoa. Viinien myyntilitrat laskivat 0,7 prosenttia, väkevien prosentin ja panimotuotteiden 4,2 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi 0,7 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Normaalia viileämpi maaliskuu jarrutteli kesäisempien juomien myyntiä. Tämä näkyy longdrinkeissä (-9,6 %), siidereissä (- 8,0 %), valkoviineissä (-2,9 %) ja kuohuviineissä (- 1,8 %). Punaviinien myynti oli viime vuoden tasolla.
Asiakkaat arvostavat Alkon valikoimaa
Alko mittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä valikoimaan kaksi kertaa vuodessa.*
”Saimme asiakkailtamme koko valikoimamme kouluarvosanaksi 8,6. Viinivalikoiman arvosana oli 8,81 ja alkoholittomien 8,22. Arvosanat ovat kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla”, kertoo tuoteryhmistä vastaava päällikkö Mika Kauppinen.
Saman tutkimuksen mukaan palvelu koettiin Alkossa ystävälliseksi (9,18), palvelua on tarjolla, kun sitä tarvitsee (9,15) ja se on asiantuntevaa (9,12).
"Olemme tuloksista todella iloisia, kiitos asiakkaillemme luottamuksesta! Tulokset kertovat myös siitä, että valikoima tarvitsee tuekseen hyvän palvelun ja osaavat myyjät. Alkon myyjillä onkin keskeinen rooli asiointikokemuksen onnistumisessa."
*Dagmar Oy:n tekemään tutkimukseen vastasi noin 1 600 suomalaista iältään 18–69 vuotta, jotka ovat käyneet Alkossa viimeisten kolmen kuukauden aikana. Tutkimusajankohta oli 2.-7.2.2023. Valikoimatyytyväisyyttä on mitattu Alkossa säännöllisesti vuodesta 2015 lähtien.
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote
Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.
Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen: Alko keskittyy maailmanluokan palveluun kustannustehokkaasti14.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Alkon myyntivolyymi laski lakimuutosten ja haastavan taloustilanteen seurauksena 7,4 prosenttia ja liikevaihto 6,7 prosenttia, tulos pysyi hyvällä tasolla. Kustannustehokkuudesta pidettiin huolta. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle 30 miljoonaa euroa.
Pääsiäisen ostoskorissa punaviiniä ja vahvempia pääsiäisoluita – arvoviinivaraston helmiä myyntiin9.4.2025 07:42:00 EEST | Tiedote
Pääsiäisviikkona Alkoissa kuhisee. Kokonaislitramyynti kasvaa viitisenkymmentä prosenttia. Punaviini pääsiäisen ikisuosikki, myös kuohuviinit ja roseet asiakkaiden ostoslistan kärjessä. Oluiden valikoimaan pääsiäisuutuuksia. Arvoviinivaraston helmiä myyntiin Helsingin Arkadian myymälään.
Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.
KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote
On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme