”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna
Lehdistötiedote 13.04.2023
Noin 2000 verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava verkkokauppaindeksi on pudonnut alkuvuonna ainutlaatuisella tavalla. Viesti on hälyttävä koko kaupalle ja taloudelle.
”Voi hyvin sanoa, että 14 prosentin euromääräinen pudotus verkkokauppaan on historiallinen romahdus. Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti. Jo vuodesta 2006 seuraamamme megatrendi on ollut kristallinkirkas: verkkokauppa on kasvanut vauhdilla, koska se on tehokasta kauppiaalle sekä helppoa ja vaivatonta asiakkaalle. Näin suuri poikkeama megatrendistä selittyy vain sillä, että ihmiset ovat pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa”, analysoi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Apteekkien tilanne on keskimääräistä parempi, koska lääkkeet ovat välttämättömyystuotteita, joista viimeiseksi aletaan tinkiä. Silti kysynnän notkahdus näkyy verkkoapteekeissakin voimakkaasti.
”Onneksi olemme itse yhä plussan puolella, mutta kyllä kasvu on ikävästi hyytynyt. Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, kertoo Bonusapteekki.fi -verkkoapteekin apteekkari Helena Jalonen.
Paineita hallitukselle ja tuottavuusherätys kauppiaille
Korkiakoski on päässyt johtavan kotimaisen verkkokauppatoimittajan Vilkkaan ohjissa seuraamaan verkkokaupan kehitystä aitiopaikalta jo yli 25 vuotta. Yhtä suurta huolta ihmisten ostovoimasta ja pärjäämisestä hän ei muista aiemmin kokeneensa.
”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen. Kauppa on Suomen suurin työllistäjä. Verkkokaupan putoaminen kertoo karua kieltä koko kaupan tilanteesta, mikä voi pahimmillaan näkyä hyvinkin ikävällä tavalla työllisyydessä. Ja on tietysti itsestään selvää, että hyvä työllisyys on välttämätön terveelle taloudelle”, puntaroi Korkiakoski.
”En toki lähde tulevaa hallitusta tarkemmin neuvomaan, mutta miten suinkin ostovoimaa voitaisiin nyt verotuksen kautta tukea, niin sellainen politiikka olisi totta vie tarpeen”, toteaa Korkiakoski.
Bonusapteekki.fi on panostanut voimakkaasti automaatioon ja menestyy siksi paremmin kuin useimmat. Muiden kannattaisi toimia samalla logiikalla, arvioivat sekä Jalonen että Korkiakoski.
”Kustannuspaineet ovat kovat. Esimerkiksi pakkausmateriaalien hinnat ja kuljetuskustannukset ovat nousseet pelottavan nopeasti. Meillä on todella tehokas logistiikka, toimitusketjut ja asiat hyvin, mutta kehitämme koko ajan lisää. Jokaisen kannattaisi tehdä samoin”, kannustaa Jalonen.
Korkiakoski muistuttaa, että verkkokauppa on lähtökohtaisesti tehokkaampaa kuin kivijalka.
”Verkkokauppa on kulurakenteeltaan joustavampi kuin kivijalka. Verkkokaupan avulla kauppias voi myös ennakoida ja hallita riskejä paremmin. Bonusapteekki.fi on hyvä esimerkki kivijalan yhteyteen rakennetusta teknologisesti ja liiketoiminnallisesti edistyksellisestä verkkokaupasta. Tästä kannattaisi monen apteekin ottaa mallia. Nyt ei ole aika vain säästää kuluissa vaan investoida tuottavuuteen, vain tuottavuus takaa menestyksen vaikeutuvassakin kilpailussa, kuten Bonusapteekki näyttää”, herättelee Korkiakoski.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Helena Jalonen, apteekkari, Bonusapteekki.fi, 044 758 3441, apteekkari@bonusapteekki.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme