Kanta säästää aikaa ja rahaa
Suurin hyöty saadaan, kun tarvittavat tiedot ovat ammattilaisen käytettävissä.

Kanta-palvelujen tietosuojaan liittyvät kysymykset ovat herättäneet viime aikoina keskustelua. Vähemmälle on jäänyt asiallinen keskustelu siitä, kuinka digitaaliset ratkaisut helpottavat suomalaisten arkea sosiaali- ja terveysasioissa, ja miten paljon niillä säästetään aikaa ja veronmaksajien rahaa.
Moniko muistaa kaiholla sitä, kun lääkäri lähetti perinteistä kirjepostia vastaanotollaan käyneelle potilaalle? Päiväkausia matkannut kirje kertoi potilastiedot – paitsi silloin, kun se hukkui matkalle. Omakannasta potilas näkee lääkärin kirjaamat tiedot usein jo saman päivän aikana.
Kanta-palvelut ovat olemassa, että tieto liikkuisi mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti. Sen ansiosta kaikilla potilasta hoitavilla ammatti-ihmisillä on saatavilla sama tieto samaan aikaan. On sitten kyse mökkipaikkakunnan terveyskeskuksessa asioivasta tai työmatkallaan terveydenhoitoa tarvitsevasta ihmisestä, tieto seuraa potilaan mukana.
Eri paikoissa olevan sote-tiedon yhdisteleminen on erityisen tärkeää silloin, kun kyse on vaikkapa kotihoidossa olevasta vanhuksesta. Hoito on sujuvaa hoitajasta riippumatta. Kattavan tiedon saaminen on tärkeää myös esimerkiksi silloin, kun asiakas tarvitsee lääkärin lausunnon ajokorttia varten. Jos ajokykyyn vaikuttavat kielteiset terveystiedot eivät ole lääkärin ulottuvilla, asiakas saa ajokorttinsa, mutta arvio ajokyvystä on virheellinen.
Nykyisin onnistuu sekin, että ammatti-ihminen näkee potilaan/asiakkaan kaikkien sote-palvelujen tilanteen yhdellä silmäyksellä. Kun tiedetään, että sosiaali- ja terveydenhuollossa pieni asiakasryhmä käyttää valtaosan palveluista, tilannekuvan hahmottaminen on sote-ammattilaiselle tärkeää. Samoja asioita ei tehdä turhaan moneen kertaan, säästetään rahaa.
"Olisi taloudellista ja vastuullista, että hyvinvointialueet ratkoisivat sote-alan ongelmia yhteistyöllä."
Kotimaiset UNA Oy ja Atostek Oy ovat olleet rakentamassa sote-palveluille valtakunnallista digialustaa. Kannan päälle rakennetut ratkaisut monipuolistavat sote-ammattilaisen työkalupakkia: kun työkalut ovat kunnossa, työ sujuu. Kattavat ja oikein kirjatut tiedot takaavat, että ammattilaista auttavat päätöksen tuki- ja varoitusjärjestelmät toimivat. Eniten hyötyy tavallinen ihminen, jonka asiointi helpottuu. Sote-ammattilaiselle jää aiempaa enemmän aikaa potilaan kohtaamiseen, ja toisaalta hän ehtii ottaa päivän aikana vastaan useampia asiakkaita kuin aiemmin.
Hyvinvointialueilla on luvassa monenlaista rahanmenoa tulevina vuosina. Olisi taloudellista ja vastuullista, että hyvinvointialueet ratkoisivat sote-alan ongelmia yhteistyöllä. Sen sijaan, että jokainen alue tuskailee ongelmiensa kanssa itsekseen, yhdessä saadaan samalla rahalla enemmän aikaan. Yhteisesti kehitettyjä kotimaisia digitaalisia ratkaisuja on jo olemassa, ne vain pitää ottaa kaikilla hyvinvointialueilla käyttöön.
Pekka Mustonen
toimitusjohtaja
Kustannus Oy Duodecim
Katja Rantala
toimitusjohtaja
UNA Oy
Mika Torhola
toimitusjohtaja
Atostek Oy
Janne Tuominen
liiketoimintajohtaja
Digia Oyj
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne TuominenliiketoimintajohtajaDigia Oyj
Puh:040 839 4370janne.tuominen@digia.comKatja RantalatoimitusjohtajaUNA Oy
Puh:044 468 5000katja.rantala@unaoy.fiMika TorholatoimitusjohtajaAtostek Oy
Puh:050 412 3453mika.torhola@atostek.comPekka MustonentoimitusjohtajaKustannus Oy Duodecim
Puh:09 6188 5411pekka.mustonen@duodecim.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta UNA Oy
Optikoiden keräämä tieto olisi hyödyksi terveydenhuollossa8.3.2024 08:33:00 EET | Tiedote
Optisen alan keräämä tieto asiakkaistaan olisi nykyistä paremmin hyödynnettävissä. Optikoiden ja optikkoliikkeissä työskentelevien silmälääkäreiden esityö keventäisi hyvinvointialueiden työkuormaa ja säästäisi rahaa.
Poissaolotodistuksia saa pian OmaKannasta7.3.2024 12:42:22 EET | Tiedote
Terveydenhuollon kuormitus vähenee ja lyhyiden sairauspoissaolojen tilastointi helpottuu. Kun kyse on lapsen sairaudesta, todistusta ei enää jatkossa tehdä vanhemman nimellä.
Julkisen sektorin referenssit avittavat ulkomaan markkinoille20.2.2024 08:48:00 EET | Tiedote
Terveydenhuollon it-sektorin vienti hyödyttäisi koko Suomen kansantaloutta. Atostek sai ensimmäiset kaupat Yhdysvaltoihin.
Sote tarvitsee kipeästi tekoälyä30.1.2024 10:25:16 EET | Tiedote
Tekoälyä pitää valjastaa tehtäviin, jotka vapauttavat aikaa hoitotyöhön, sosiaalihuoltoa unohtamatta. Samalla tulee lisätä ymmärrystä tekoälyn soveltamisen mahdollisuuksista ja realiteeteista esimerkiksi sääntelyssä, kustannuksissa ja ratkaisujen eettisyydessä. Tarvitaan vahvaa yhteistyötä viranomaisten sekä julkisten ja yksityisten toimijoiden kesken.
Hoitajatodistus helpottaa lääkäreiden työkuormaa2.8.2023 09:43:00 EEST | Tiedote
Lapin hyvinvointialue on hoitajatodistusten käytössä edelläkävijä.