Lapsettomien yhdistys Simpukka ryLapsettomien yhdistys Simpukka ry

Lahjasolutaustaisten tulee saada kasvaa tietoon taustastaan

Kun lahjasoluilla alkunsa saanut lapsi saa kasvaa tietoon taustastaan koko elämänsä ajan, asiasta tulee luonnollinen osa häntä ja hänen tarinaansa. Kansainvälistä lahjasolutietoisuuspäivää IDCAD:ta vietetään 27.4.2023.

Torstaina 27.4. vietettävä kansainvälinen lahjasolutietoisuuspäivä, International Donor Conception Awareness Day, on lanseerattu kolme vuotta sitten tekemään näkyväksi lahjasoluilla lapsiperheellistymisen teemoja. Päivän teemana on tänä vuonna totuus ja läpinäkyvyys lapsen lahjasolutaustasta.

Lahjasolutietoisuuspäivän tarkoituksena on muistuttaa, että lapsiperheeksi voi tulla hyvin monin tavoin ja että lapsella on oikeus kasvaa tietoon taustastaan.

Lahjasoluilla lapsiperheellistyminen on erityinen  tapa muodostaa lapsiperhe. Lahjasoluhoidot mahdollistavat lapsitoiveen toteutumisen itsellisesti ja sateenkaariperheenä lasta toivoville sekä niille nais-miespareille, joiden lapsitoive ei toteudu omilla sukusoluilla.

Suomessa lahjasoluperheille tietoa ja tukea tarjoaa Helminauha-hanke. Hankkeen mukaan on tärkeää lisätä tietoisuutta, jotta lahjasoluilla lapsiperheellistyminen voidaan nähdä yhdenvertaisena lapsiperheellistymisen tapana.

Lapsella oikeus kasvaa tietoon taustastaan

Vuonna 2007 säädettyyn hedelmöityshoitolakiin on kirjattu lapsen oikeus tietää taustansa.

Aina ei ole ollut näin. Moni ennen vuotta 2007 lahjasoluilla alkunsa saanut saa tietää taustastaan yllättäen vasta aikuisena. Tieto saattaa tulla yllätyksenä DNA-testillä tai vanhemman tai muun läheisen kertomana. Tällöin tieto hämmentää ja herättää ymmärrettävästi hyvin ristiriitaisia tunteita. Etenkin aiheen salaaminen tuntuu monista pahalta, sanoo Helminauha-hankkeen hankevastaava Jenni Huhtala.

Teemapäivän aikana muistutetaan, että lahjasolutausta on osa lahjasolutaustaisen elämää ja tarinaa, ja heillä on oikeus saada selvittää omaan geneettiseen taustaansa liittyviä asioita.

– Moni lahjasolutaustainen on jossain vaiheessa elämäänsä utelias tietämään jotain lahjoittajan kautta muodostuvasta geneettisestä taustastaan. Tämä tieto voi auttaa lisäämään ymmärrystä siitä kuka on ja mistä jotkut piirteet sekä ominaisuudet tulevat. Lahjoittajan lisäksi ollaan kiinnostuneita saman lahjoittajan sukusoluilla muihin perheisiin syntyneistä lapsista, kertoo Huhtala.

Koskaan ei ole liian myöhäistä kertoa

Huhtala on tavannut useita lahjasoluilla alkunsa saaneita, jotka ovat saaneet tietää taustastaan vasta aikuisena. Kaikki olisivat toivoneet saaneensa tiedon jo aiemmin.

Lahjasolutaustasta puhuminen on vanhemman vastuulla. Aiheesta puhutaan lapselle eri ikävaiheissa eri tavoin, ja lapselle kerrotaan kuinka toivottu hän on ollut. Helminauha-hankkeen verkkosivuilta löytyy tietoa ja tukea lapselle asiasta puhumiseen.

Huhtala rohkaisee myös kaikkia aikuisten lahjasolutaustaisten vanhempia kertomaan asiasta lapselleen, jos asiasta ei ole vielä puhuttu.

– Koskaan ei ole liian myöhäistä kertoa lapsellesi hänen taustastaan ja siitä erityisestä tavasta, jolla hän on saanut alkunsa. Tieto kuuluu lahjasolutaustaiselle, ja hänellä on oikeus kaikkiin tunteisiin, joita tieto voi hänessä herättää.

Lahjasolutaustaisille aikuisille vertaistukea

Helminauha-hanke järjestää uutena toimintana valtakunnallista vertaistukea myös lahjasoluilla alkunsa saaneille aikuisille. Tapaamiset järjestetään etänä Zoomissa. Osallistuminen on maksutonta eikä edellytä ennakkoilmoittautumista. Lisätietoa vertaistuesta löytyy Helminauha-hankkeen verkkosivuilta.

Huhtala rohkaisee kaikkia lahjasolutaustaisia aikuisia hakeutumaan vertaistuen pariin.

– Tapaamiset ovat luottamuksellisia, ja ryhmää ohjaa koulutettu vertaistoimija, joka huolehtii tapaamisen turvallisuudesta. Ryhmässä jokainen saa kertoa omasta tarinastaan sen verran kuin itsestä tuntuu sopivalta. Vertaisten kanssa tiedät, että et ole kokemuksesi kanssa yksin!

Vertaistuesta sanottua

“Vertaistuki on äärimmäisen merkityksellistä ja voimaannuttavaa! Helpompi sanoittaa kokemuksia ja ajatuksia.”

“Vertaiskeskustelut auttavat ymmärtämään omia reaktioita ja saa oikeutuksen kaikenlaisille, haastavillekin tunteille.”

“Vertaisten kanssa keskustelua olen enemmän sinut asian kanssa ja sain itsevarmuutta omasta taustasta.”

Lahjasoluhoidot

• Vuosittain Suomessa syntyy yli 500 lasta lahjasoluhoitojen avulla, mikä on 1 prosentti kaikista syntyvistä lapsista. Määrä on kasvussa (THL, hedelmöityshoitotilasto 2022).
  • Lahjasoluilla alkunsa saaneita henkilöitä arvioidaan Suomessa olevan yli 10 000.
  • Lahjasoluhoitoja toteutetaan yksityisillä ja julkisilla hedelmöityshoitoja tarjoavilla klinikoilla. Hoitoja saavat itsellisesti, sateenkaariperheenä ja nais-miesparin perheenä lasta toivovat.
  • Vuonna 2007 asetettuun hedelmöityshoitolakiin on kirjattu lapsen oikeus tietoon taustastaan. Lapsella on 18 vuotta täytettyään mahdollisuus selvittää sukusolujen lahjoittajan henkilöllisyys.
  • Ensimmäiset hedelmöityshoitolain aikana lahjasukusoluilla syntyneet lapset tulevat täysi-ikäisiksi vuonna 2026.
  • Lisätietoja www.helminauha.info.

Sateenkaarimiesten lapsitoivetta ei saa ohittaa – sijaissynnytyksen laillistamiselle laajaa kannatusta Suomessa17.6.2024 09:29:51 EEST | Tiedote

Ei-kaupallinen sijaissynnytys ei ole Suomessa vieläkään laillista, vaikka sääntelyn tarve on todettu jo yli vuosikymmenen kestäneessä selvittelyssä. Sijaissynnytyksen salliminen saa kannatusta niin asiantuntijoilta, puolueilta kuin kansalaisiltakin. Edunvalvojat toivovat, että sateenkaarimiesten lapsitoiveet otettaisiin vihdoin vakavasti ja sijaissynnytys sallittaisiin.

Keskenmenoklubi palkittiin Simpukan Helmellä11.5.2024 14:00:00 EEST | Tiedote

Simpukan Helmi -tunnustus on myönnetty Laura Leväsen ylläpitämälle Keskenmenoklubi-tilille. Leväsen mukaan Keskenmenoklubi-tili on salakerho, johon kukaan ei toivonut liittyvänsä. Lapsettomien yhdistys Simpukka jakaa vuosittain Lapsettomien lauantaina Simpukan Helmi -tunnustuksen. Tunnustus annetaan henkilölle tai taholle, joka on edistänyt tahatonta lapsettomuutta kokeneiden hyvinvointia ja asemaa yhteiskunnassa.