SuPer: Sote ry on antanut lakkovaroituksen yksityiselle sosiaalipalvelualalle – lakkovaroituksen piirissä kohdennetut ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköt

Yksityisen sosiaalipalvelualan henkilöstöä edustavat SuPer, Tehy ja Erto (Sote ry) ovat antaneet tänään lakkovaroituksen yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Lakkovaroituksen piirissä ovat kohdennetut ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköt. Lakko on ilmoitettu alkavaksi 23.5.2023 kello 00:01 ja päättyväksi 27.5.2023 kello 23:59.

Lakkovaroitus annettiin, koska Hyvinvointiala HALI ry ei ole valmis pitämään kiinni aiemmin sovitusta kirjauksesta, joka koskee palkkaeron pienentämistä julkiseen sektoriin nähden.

Lakkovaroituksen piirissä ovat ilmoitetuissa yksiköissä kaikki Sote ry:n (SuPer, Tehy, Erto) jäsenet, joiden työsuhteissa sovelletaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta. Kyseisissä lakkokohteissa yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä tehtävä työ on lakonalaista työtä.

Lakkokohteet

Kolmostien Terveys Oy

Rantakodon palvelukeskus

Parkano

Työntekijöiden lakko-oikeus on perusoikeus, joka pohjautuu perustuslakiin ja Suomea sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin.

Potilasturvallisuus lakon aikana

Mikäli yksityinen työnantaja ei kykene omilla ratkaisuillaan turvaamaan asiakas- ja potilasturvallisuutta, on hyvinvointialueella lainsäädäntöön perustuva velvollisuus turvata asiakas- ja potilasturvallisuus. Hyvinvointialue voi esimerkiksi ottaa toiminnot toimipisteessä haltuunsa, mikäli asiakas- ja potilasturvallisuus sitä edellyttää. Hyvinvointialue voi myös siirtää asiakkaat tarvittaessa omiin toimipisteisiinsä.

Työehtosopimusneuvottelut päätettiin 28.4. Sote ry:n toimesta. Työnantajapuolella ei ollut valmiutta sopia riittävistä palkankorotuksista, joilla turvattaisiin työntekijöiden saatavuus työvoimapulan kurittamalla toimialalla. Sote ry asetti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle 2.5.2023.

– Hoivapalveluja on ulkoistettu merkittävästi, mutta hyvinvointialueet vastaavat palvelujen järjestämisestä. Palvelujen saatavuuden turvaamiseksi on myös yksityisellä sektorilla huolehdittava koulutetun henkilöstön saatavuudesta. Jos työntekijät siirtyvät julkiselle sektorille, ei yksityinen sektori voi enää tuottaa palveluita. Palkkaero julkisen ja yksityisen sektorin välillä on kurottava umpeen, jotta myös yksityinen sektori pysyy toimivana ja vetovoimaisena työpaikkana, SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola muistuttaa.

SuPer kuuluu neuvottelujärjestö Sote ry:hyn, joka neuvottelee yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa. Sote ry:hyn kuuluvat myös Tehy ja ERTO. Yksityisellä sosiaalipalvelualalla työskentelee noin 70 000 työntekijää, joista Sote ry edustaa selvästi valtaosaa. SuPer on suurin yksityisen sosiaalipalvelualan työntekijöitä edustava ammattiliitto.

SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, p. 050 569 8710
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Yhteistyössä yksityistä varhaiskasvatusalaa kehittämässä – alalle oma työehtosopimus20.6.2024 11:01:21 EEST | Tiedote

Laadukas varhaiskasvatus rakentaa osaamisen perustaa koko sivistysalalle ja luo pohjan lapsen oikeuksien toteutumiselle. Yksityisellä varhaiskasvatuksella on tärkeä rooli osana varhaiskasvatuspalvelun tuottamista tarjoten perheille monipuolisia ja laadukkaita palveluita. Yksityisen varhaiskasvatusalan edellytysten vahvistamiseksi Sivista, JHL, SuPer ja Talentia tiivistävät yhteistyötään ja neuvottelevat alalle työehtosopimuksen.

SuPerin Paavola: Terveydenhuollon kriisi ratkeaa vain puuttumalla vanhustenhoidon ongelmiin12.6.2024 09:04:11 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomien tuoreen kyselyn mukaan vanhustenhoidon ongelmat heijastuvat laajasti koko terveydenhuoltojärjestelmään (HS 6.9.2024). – Ilmiö ei ole uusi, eikä kriisiin ole ajauduttu yllättäen. SuPer on varoittanut vanhustenhoidon alasajon seurauksista jo kauan. Ratkaisu vanhustenhoidon, ja sitä kautta koko terveydenhuollon kriisiin on yksinkertainen: Hoitopaikkojen määrää tulee lisätä, ei vähentää. Riittävä koulutetun hoitohenkilöstön määrä on turvattava parantamalla palkkausta ja työoloja sekä selkeyttämällä työnjakoa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Alan veto- ja pitovoimaa on parannettava merkittävästi.

SuPerin Paavola: HUS:n rekrytointikielto uhkaa potilasturvallisuutta ja hoitajien työturvallisuutta3.6.2024 11:07:12 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan HUS:n säästösuunnitelmista. Yksi suunnitelmista on asettaa rekrytointikielto, joka estää esimerkiksi eläköityvän hoitohenkilökunnan korvaamisen uudella. Toteutuessaan toimi heikentää potilas- ja työturvallisuutta sekä alan veto- ja pitovoimaa. – Yhä pienemmällä henkilöstörakenteella yhä useampi hoitaja on vaarassa uupua ja jättää hoitotyön, mikä syventää alaa piinaavaa henkilöstöpulaa, Paavola huomauttaa. HUS päättää säästötoimistaan maanantaina.