Valtorin vastuullisuusraportti 2022 on julkaistu: Huomioimme kestävän kehityksen kaikessa päätöksenteossa
Valtorin vastuullisuus pohjautuu lakisääteisiin tehtäviimme. Olemme Suomen suurin ICT-palveluiden tuottaja ja hankkija. Vastaamme työntekijöille, asiakkaille, yhteistyökumppaneille sekä yhteiskunnalle vastuullisuuteen liittyvien odotusten tunnistamisesta ja hallinnasta.
Vastuullisuus olennainen osa toimintakulttuuria
”Valtorissa vastuullisuus on osa strategiaamme ja arvojamme. Pyrimme huomioimaan kestävän kehityksen edistämisen kaikessa päätöksenteossa, palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa, taloudessa sekä henkilöstöjohtamisessa eli arjen valinnoissa”, kertoo toimitusjohtaja Marja Rantala.
ICT-alalla on suuri rooli ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä erityisesti energiakulutuksen kasvun vähentämisellä ja materiaalien uudelleenkäytöllä.
”Vastuullisuudesta on kasvamassa olennainen osa toimintakulttuuriamme, jonka toivomme näkyvän myös muille. Toiminta edellyttää lisäksi toimivia verkostoja niin asiakkaiden kuin ICT-toimittajien kanssa.”
Edistämme kestävää kehitystä vastuullisuustavoitteilla
Valtorin vastuullisuustavoitteet ovat:
- Huomioimme hankinnoissa toimittajilta kestävän kehityksen toimintatapoja ja vastuullisuutta
Nosto raportista: 100 % kilpailutuksista* sisälsi jonkin vastuullisuusvaatimuksen, esimerkiksi ympäristösertifikaatin (*sis. Tori-palveluihin liittyvät, vuoden aikana valmistuneet hankinnat, joiden arvo yli 500 000 € ja joihin ympäristövaatimuksia voidaan soveltaa). - Huolehdimme ICT-laitteiden ja -komponenttien elinkaarenhallinnasta kestävän kehityksen mukaisesti
Nosto raportista: 99 % 3stepIT:n kautta käytöstä poistetuista laitteista päätyi tietoturvallisesti jatkokäyttöön (2021: 97 %). - Vähennämme kustannuksia panostamalla automatisointiin
Nosto raportista: 60 % kuukausittaisista myyntilaskuista muodostui automaattisesti (2021: 8 %). - Sujuvoitamme asiakkaan asiointia digitaalisilla kanavilla
Nosto raportista: Palveluportaali TOPin visuaalisen ilmeen ja käyttökokemuksen parantamisen tavoitteena oli, että portaalin käyttö koettaisiin entistä helpommaksi. Näin se kannustaa asiakkaita tekemään yhä suuremman osan tukipyynnöistä digitaalisia kanavia hyödyntäen. - Varmistamme Valtorin toiminnan jatkuvuuden kaikissa turvallisuustilanteissa
Nosto raportista: 63 % tuotteistetuissa palveluissa on vaatimustenmukaisuus todennettu ulkoisten arviointilaitosten toimesta (2021: 53,5 %).
Vastuullisuusraportin tiivistelmä >>
Vastuullisuusraportti 2022 kokonaisuudessaan >>
Lisätietoa:
Mariikka Kekäläinen, markkinointipäällikkö, mariikka.kekalainen@valtori.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mariikka Kekäläinen, markkinointipäällikkö, mariikka.kekalainen@valtori.fi
Tietoja julkaisijasta
Vuonna 2014 perustettu Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa valtionhallinnon toimialariippumattomat ict-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja ja integraatiopalveluja. Palvelutuotannossamme yhdistämme sekä omaa tuotantoamme että markkinoilta hankittuja kumppaniemme palveluja. Asiakkaamme saavat käyttöönsä markkinoiden parhaan ja sitoutuneimman valtionhallinnon ICT:n asiantuntemuksen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Valtorin uudelleen järjestäminen: henkilöstövaikutukset ja muutokset toiminnassa18.3.2025 12:03:45 EET | Tiedote
Valtorin uusi organisaatio astuu voimaan 1.4.2025, ja henkilöstövaikutukset ja muutokset toimintaan ovat tarkentuneet. Valtorin uuden organisaation ja uusien toimintamallien päätavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija. Toiminta järjestetään tehokkaasti, taloudellisesti ja luotettavasti.
Valtorin yhteistoimintaneuvottelut päätökseen17.1.2025 11:13:37 EET | Tiedote
Valtorissa marraskuussa 2024 käynnistetyt yhteistoimintaneuvottelut on saatu suunnitellusti päätökseen 15.1.2025. Lopputuloksena enintään 138 henkilöä irtisanotaan. Ennen mahdollisia irtisanomisia Valtori selvittää, voidaanko työntekijälle tarjota muuta hänen koulutustaan, ammattitaitoaan tai kokemustaan vastaavaa työtä.
Valtori järjestää toimintansa uudelleen ja käynnistää yhteistoimintaneuvottelut24.10.2024 13:36:41 EEST | Tiedote
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on valmistellut suunnitelman toiminnan ja tuotannon uudelleen järjestämiseksi. Tavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija.
Valtori ja CGI Suomi Oy etenevät valtionhallinnon konesali- ja käyttöpalvelujen siirroissa6.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja CGI Suomi Oy ovat täsmentäneet sopimuskokonaisuuteen liittyviä vastuita. Valtori käynnistää palvelujen siirrot CGI:n tuottamaan uuteen ympäristöön mahdollisimman nopeasti. Siirrot aikataulutetaan yhteistyössä CGI:n ja Valtorin asiakkaiden kanssa.
Päätelaite- ja käyttäjätukipalvelu uudistuu: markkinakartoitus alkaa syyskuussa22.9.2023 12:01:49 EEST | Tiedote
Valtori selvittää paikallisesti tuotettujen (on-prem) päätelaite- ja käyttäjätukipalvelujen tuottamiselle vaihtoehtoja. Kilpailutamme uuden palvelukokonaisuuden, jossa nykyisin usean toimijan tuottamat erilliset palvelut saadaan jatkossa yhden toimijan kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme