Sähköisen jäteauton käyttökokeilu on antanut rohkaisevia tuloksia

Liikenteen sähköistyessä myös jätehuoltoa pyritään kehittämään hiljaisemmaksi ja ympäristöystävälliseksi. HSY:n ja VTT:n viisi vuotta sitten alkaneessa yhteiskokeilussa pyrittiin rakentamaan hiljainen jäteauto, jonka melutaso ja lähipäästöt olisivat huomattavan alhaiset. Alustan sähköistämisen ohella projektissa testattiin monia muita keinoja vaimentaa jäteastioiden tyhjennystoiminnasta aiheutuvaa melua.
Ilvesmaalauksella koristeltu auto on useasta osasta koottu prototyyppi. Se toimii selkeästi hiljaisemmin kuin dieselkäyttöiset jäteautot, eikä aiheuta lainkaan pakokaasupäästöjä lähiympäristöön. Ilves-autolla on kerätty pilotin aikana sekajätettä Helsingin kantakaupungin alueella.
Mainio akkukesto ja parempi ilmanlaatu
Ilves kuluttaa jätteenkeräystyössä keskimäärin 2,3 kilowattituntia kilometrillä. Suurin osa energiankulutuksesta (1,4 kWh / km) kertyy ajosta. Erityisen tarkastelun kohteena on ollut auton toimivuus talviolosuhteissa. Helmikuisena esimerkkipäivänä sillä pystyi ajamaan 12 tunnin aikana yli 120 kilometriä tyhjennysajoa, minkä aikana kuljettaja tyhjensi yli 500 jäteastiaa ja kävi purkamassa kuorman kaksi kertaa. Päivän päätteeksi akkutehoa oli jäljellä lähes 30 prosenttia.
- Akkujen kestävyys yllätti positiivisesti, joskaan auto ei aivan kykene kahteen perättäiseen työvuoroon ilman välilatausta. Sähköisessä jätekalustossa on selvästi paljon potentiaalia, mutta laajempi käyttö vaatisi parempaa pikalatausinfraa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.
Myös kuljettajilta saadut käyttökokemukset olivat rohkaisevia. Auto on kaupunkiolosuhteissa yllättävän ketterä, vääntöä löytyy runsaasti ja se kiihtyy hyvin varsinkin taajamanopeuksissa. Kovilla pakkasilla sähkönkulutus on luonnollisesti suurempi, mutta silloinkin autolla voi helposti ajaa yhden vuoron ilman välilatauksia.
Suurimpina haasteina jätepakkaajan toimivuus ja sisätilan lämmitys
Kokeilu osoitti hyvin sähköisen jäteauton toimivuuden Suomen talviolosuhteissa – myös muutamine ongelmineen. Suhteellisen paljon akkutehoa syö auton sisälämmitin, jota tarvitaan sateisella ja kylmällä säällä estämään ikkunoiden huurtumista. Hytin lämmitystä ja kosteuden poistoa täytyykin jatkossa kehittää toimivammaksi ja energiatehokkaammaksi.
- Alusta toimi odotetusti ja jätteenkäsittelyn alhainen energiankulutus oli jopa yllättävää. Käyttöä helpottavat optimaalinen reittisuunnittelu ja kompaktit etäisyydet. Tärkeintä pilotissamme oli, että seuraavat sähköiset jäteautoratkaisut eivät kärsisi enää samoista ongelmista, sanoo VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona.
Sääntelyn vuoksi autossa jouduttiin käyttämään perinteistä hydraulista tyhjennyskoneistoa, jonka yhteensovittaminen sähköisen käyttövoiman kanssa ei ollut ongelmatonta. Autoon saatiin pakattua kerrallaan 9,5 tonnia sekajätettä, kun teoreettinen maksimikapasiteetti olisi 11 tonnia.
- Olisimme voineet rakentaa prototyypin sähköisestä jätepakkaajasta, mutta viranomaiset eivät voi myöntää sille poikkeuslupaa työkäyttöön. Työsuojelullisesti hydraulinen pakkaaja ja astiahissi olivat tällä haavaa paras ratkaisu, joskin ne toimivat sähkövoimalla vain hieman hiljaisemmin kuin normaali dieselkäyttöinen pakkaaja, Muona toteaa.
Sähköisen jätepakkaajan työkäyttöön hyväksyttämisestä tulee helpompaa, kun sähköiset toimilaitteet yleistyvät ja niistä tulee tarjolle myös turvaluokiteltuja versioita. Projektin alussa autovalmistajilla ei vielä ollut valmiutta tuottaa samantyyppistä kalustoa, joten kokeilusta on runsaasti hyötyä sähköisen raskaan liikenteen kehitystyössä.
- Saimme Ilveksen avulla arvokasta tietoa, miten sähköistä raskasta kalustoa voidaan lisätä jätteenkeräykseen tiheästi asutuilla alueilla, millaista työ on ja millaisia latausolosuhteita kalusto edellyttää, Nuutinen jatkaa.
Ilves-auton käyttö jatkuu edelleen Helsingissä. HSY vuokraa autoa koekäyttöön myös muille jätelaitoksille, jotta ne voivat testata auton soveltuvuutta omiin tarpeisiinsa ja saada käyttökokemuksia. Sopivasta keräysalueesta riippuen Nuutinen arvioi seuraavan sähköisen jäteauton porhaltavan Helsingin kaduilla jo 2–3 vuoden kuluttua.
HSY:n ja VTT:n kehittämishankkeiden osarahoittajana on toiminut Business Finland.
Lisätiedot:
HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi
VTT:n projektipäällikkö Tommi Muona, puh. 050 346 5058, tommi.muona@vtt.fi
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Sähköinen jäteauto testauksessa. Kuljettaja Aki Pouta (Ympäristöhuollonurho) esittelee auton ominaisuuksia ja toimivuutta 11-minuuttisella videolla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nuutinen JuhoKäyttöpäällikköHSY
Puh:045 657 9310juho.nuutinen@hsy.fiTommi MuonaProjektipäällikköVTT
Puh:050 346 5058tommi.muona@vtt.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tuotamme HSY:ssä kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Teemme kanssasi maailman kestävimmän kaupunkiseudun.
Tehdään yhdessä maailman kestävin kaupunkiseutu!
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSY
Tonttijohtomallilla vesihuoltoverkosto kerralla kuntoon sekä kadulla että kiinteistöllä11.4.2025 10:31:49 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ottaa käyttöön uuden tonttijohtojen saneerausmallin. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.4.25 hyväksyä siirtymisen malliin, jossa tavoitteena on saattaa saneerausalueiden vesihuoltoverkosto kerralla kuntoon myös alueen kiinteistöillä. Tonttijohtojen saneerausmalli otetaan käyttöön liukuvasti vuosina 2025–26.
HSY:n hallituksen päätökset 11.4.202511.4.2025 10:31:10 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä tonttijohtojen saneerausmallin. Mallin tavoitteena on saattaa vesihuoltoverkostojen saneerausalueet kerralla kuntoon. Tällöin HSY:n runkojohtojen uusinnan yhteydessä saneerattaisiin myös liittyjän vastuulle kuuluvat saneeraustarpeessa olevat kiinteistön tonttijohdot. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnan: - Vantaan Länsi-Vapaalan ja Karhunkierroksen vesihuollon saneerausten hankesuunnitelma - Helsingin Sepänmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon vuosisaneerausten hankesuunnitelma - pakkausjätteen monilokeron kiinteistökeräysten urakoitsijaksi koko HSY:n alueelle valittiin Verdis Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n kasvihuonekaasupäästöt ja energiankulutuksen vuonna 2024. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella tonttijohtojen saneerausmallista. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää ede
Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.4.20259.4.2025 07:34:03 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.4.2025 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa: https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa tonttijohtojen saneerausmallin hyväksymisestä. Mallin tavoitteena on saattaa vesihuoltoverkostojen saneerausalueet kerralla kuntoon. Tällöin HSY:n runkojohtojen uusinnan yhteydessä saneerattaisiin myös liittyjän vastuulle kuuluvat saneeraustarpeessa olevat kiinteistön tonttijohdot. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnasta: - Vantaan Länsi-Vapaalan ja Karhunkierroksen vesihuollon saneerausten hankesuunnitelma - Helsingin Sepänmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon vuosisaneerausten hankesuunnitelma - pakkausjätteen monilokeron kiinteistökeräysten urakoitsijan valinta koko HSY:n alueelle HSY tiedottaa kokouksen jälkeen tonttijohtojen saneerausmallista. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäris
HSY:n risunkeräys helpottaa pientaloasukkaiden kevätsiivousta1.4.2025 09:35:17 EEST | Tiedote
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY helpottaa jälleen pihojen kevätsiivousta ja kerää toukokuussa risuja ja oksia pienkiinteistöiltä. Risunkeräys on maksullinen, ja se täytyy tilata kiinteistölle etukäteen. HSY ottaa risuja vastaan myös Sortti-asemillaan.
Katupöly heikentää laajasti ilmanlaatua pääkaupunkiseudulla27.3.2025 08:39:25 EET | Tiedote
Katupölyä on nyt runsaasti ilmassa. Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu on monin paikoin huono Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) mittausten mukaan. Pölyisintä on vilkkaasti liikennöidyillä alueilla. Ulkoillessa kannattaa valita kulkureitti mahdollisuuksien mukaan etäämmältä vilkkaasta kadusta. Jo yhden korttelin päässä ruuhkaisesta kadusta ilma on puhtaampaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme