Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari vastustaa Suomirata-hanketta ja sen suunnittelun edistämistä
![](/data/images/00017/e63cf64e-5987-49b9-860e-2e9545f6b7ff-w_720.jpg)
Päärata toimii liikenteellisenä selkärankana Etelä-Suomessa. Se kulkee useiden kaupunkien ja kuntien kautta ja sen kehittäminen edistää alueellista tasapainoa ja alueiden välistä yhteistyötä. Lisääntynyt elinvoimaisuus ja mahdollisuudet houkuttelevat uusia investointeja ja yrityksiä näille alueille.
Päärata on kestävän kehityksen moottoritie, joka kytkee yhteen sen varrella olevat alueet ja edistää kestävää ja tehokasta liikkumista. Lyhyemmät matka-ajat ruuhka-Suomen alueella kannustavat ihmisiä liikkumaan raiteilla ja helpottavat työssäkäyntiä radan varrella olevien kaupunkien välillä.
Suomirata-hanke, nopea rautatieyhteys Helsingin ja Tampereen välille, vahvistaa jo valmiiksi vahvoja keskuksia, Helsinkiä ja Tampereen seutua, mutta aiheuttaa alueellisen epätasapainon ja heikentää muiden alueiden elinvoimaa. Koko maan tasapuolinen kehittäminen ja alueiden välinen yhteistyö ovat tärkeitä tekijöitä kestävän kehityksen kannalta.
Suomiradan toteuttamiseen liittyy liikaa haasteita ja kysymysmerkkejä. Sen rakentaminen keskelle luontoa ja radan ylläpito aiheuttavat merkittävää ympäristökuormitusta. Lisäksi sen rakentamisen hinta on korkea. Arvio investoinneista nousee useisiin miljardeihin euroihin, mikä luo merkittävän taloudellisen taakan valtiolle ja veronmaksajille. Onko tällainen mittava investointi perusteltua suhteessa odotettuihin hyötyihin? Voidaanko samat tavoitteet saavuttaa edullisemmin?
Liikennetarve Helsingin ja Tampereen välillä ei välttämättä oikeuta näin mittavaa investointia. Emme edes tarkkaan tiedä, mitkä liikenteen kasvunäkymät ovat tulevaisuudessa. Teknologian kehitys ja tulevaisuuden liikennemuodot voivat olla erilaisia kuin nyt .
Suomirata-hankkeen taloudellinen järkevyys on kyseenalainen. Investointiin liittyy merkittäviä haasteita, kuten korkea hinta, liikennetarpeen epävarmuus, alueellisen epätasapainon riski ja ympäristövaikutukset.
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari vastustaa Suomirata-hanketta ja sen suunnittelun edistämistä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marja HeinimäkiToimitusjohtajaRiihimäen-Hyvinkään kauppakamari
Puh:040 547 8563marja.heinimaki@rihykauppakamari.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari jätti lausunnon Väyläviraston lausuntopyyntöön nopeusrajoitusohjeen päivityksestä8.7.2024 09:21:57 EEST | Tiedote
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari jätti lausunnon vastauksena Väyläviraston lausuntopyyntöön maanteiden nopeusrajoitusohjeen päivityksestä. Tässä lausunto luettavaksi.
Hyvinkään kaupungilla työskenneelle sivistystoimenjohtajalle Pentti Haloselle myönnettiin ansiomerkki kiitoksena luottamushenkilötyöstä Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarissa20.6.2024 13:05:50 EEST | Tiedote
Eläkkeelle siirtyvälle Pentti Haloselle myönnettiin pronssinen ansiomerkki kiitoksena aktiivisesta ja pitkäjänteisestä luottamushenkilötyöstä Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarissa.
Riihimäen kaupungilla työskenneelle kehittämisjohtajalle Esa Santakalliolle myönnettiin ansiomerkki kiitoksena luottamushenkilötyöstä Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarissa13.6.2024 09:44:29 EEST | Tiedote
Eläkkeelle siirtyvälle Esa Santakalliolle myönnettiin ansiomerkki kiitoksena aktiivisesta ja pitkäjänteisestä luottamushenkilötyöstä Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarissa.
Hallituksen työmarkkinauudistuksilla positiivinen sykäys yritysten investointihalukkuudelle – talousalueellamme lähes 50 prosenttia aikoo lisätä investointeja16.5.2024 12:45:30 EEST | Tiedote
Kyselyyn vastanneista Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin jäsenyrityksistä lähes 50 prosenttia kertoo, että hallituksen työmarkkinauudistukset lisäävät niiden investointihalukkuutta joko merkittävästi tai jonkin verran. Noin 40 prosenttia vastanneista yrityksistä arvelee, ettei uudistuksilla ole vaikutusta ja 9,1 prosenttia arvelee uudistusten vaikutusten vähentävän investointihalukkuutta. Vastaavasti valtakunnallisen kauppakamarien valtakunnalliseen kyselyyn vastanneista yrityksistä lähes 40 prosenttia kertoo työmarkkinauudistusten lisäävän investointihalukkuutta, noin puolet arvelee, ettei uudistuksilla ole vaikutusta ja vain 5,7 prosenttia arvelee uudistusten vaikutusten vähentävän investointihalukkuutta. Työmarkkinauudistuksilla tarkoitetaan paikallisen sopimisen edistämistä, poliittisten lakkojen rajoittamista, ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastusta ja sosiaaliturvan kannustinloukkujen purkamista. ”Kun 40 prosenttia valtakunnallisista kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee u
Pääradan parantaminen ja logistiikan uudet palvelut Suomen kasvukäytävän tavoitteina Eurovaaleissa10.5.2024 09:37:14 EEST | Tiedote
Suomen kasvukäytävä on julkaissut tavoitteensa europarlamenttivaaleihin. Päätavoitteena vaalikaudelle 2024-2029 ovat pääradan parantaminen ja uudet logistiikan palvelut. On aika kytkeä Suomen kasvukäytävä aidosti osaksi eurooppalaista liikenneverkkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme