Tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan kasvaa jatkuvasti – näin yksityinen pysäköinninvalvonta eroaa kunnallisesta
Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n jäsenyritysten datan mukaan tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan on kahden viime vuoden aikana lisääntynyt niin taloyhtiöissä kuin liikekiinteistöissä erityisesti Etelä-Suomen pienemmissä alle 50 000 asukkaan kaupungeissa sekä yli 15 000 asukkaan taajamissa.
Yksityistä pysäköinninvalvontaa tarvitaan, koska kunnallista valvontaa ei ole kaikkialla ja kunnallinen pysäköinninvalvonta ei hoida valvontaa yksityisalueilla. Pysäköintivirheitä kuitenkin tehdään jatkuvasti kaikkialla Suomessa, ja yhä useammalla paikkakunnalla parkkipaikkoja on vähemmän kuin niiden käyttäjiä. Pysäköintiongelmat ovat yleistyneet taajamissa, joissa on paljon liike- ja harrastetiloja ja niiden yhteydessä liian vähän pysäköintipaikkoja.
Suomen lain mukaan myös yksityisen kiinteistön on pidettävä huolta alueensa turvallisuudesta ja varmistettava mm., että hälytysajoneuvot pääsevät ajamaan alueelle ilman esteitä. Moni kiinteistönomistaja on ulkoistanut alueensa pysäköinninvalvonnan yksityiselle yritykselle.
Jos yksityistä pysäköinninvalvontaa ei olisi, yksityisalueita ei käytännössä valvoisi kukaan. Silloin autoilijalla olisi ”jokamiehenoikeus” pysäköidä mihin tahansa – esimerkiksi pelastustielle tai kenen tahansa maksamalle paikalle.
Puuttuva lainsäädäntö vie tapauksia oikeuteen
Merkittävin yksityisen ja kunnallisen pysäköinninvalvonnan ero on käytännössä se, kuka on vastuussa pysäköintivirheestä.
Kunnallinen pysäköinninvalvonta perustuu haltijavastuuseen, jonka mukaan auton omistaja tai haltija maksaa pysäköintivirhemaksun riippumatta siitä, kuka auton oli pysäköinyt virheellisesti. Sen sijaan yksityisessä pysäköinninvalvonnassa ei toistaiseksi ole haltijavastuuta, eli yksityisen pysäköintivalvontayrityksen tulee todistaa, kuka auton on ajanut alueelle.
Tämä on ilmeinen epäkohta, jonka vuoksi valvontamaksuja koskevia valituksia käsitellään oikeudessa. Jos auton haltija tai omistaja väittää, ettei ole itse pysäköinyt autoa, ei ole yksiselitteistä, keiden välille sopimus pysäköintiehtojen hyväksymisestä on muodostunut. Ongelmallista on, kenen vastuulla on näyttää toteen, kuka auton on pysäköinyt. Tilanne ei ole läheskään yhtä selkeä kuin julkisten pysäköintivirhemaksujen osalta, joissa auton haltijalla on velvollisuus todistaa, ettei ole pysäköinyt autoa.
Ruotsissa kuljettaja ja omistaja ovat yhdessä vastuussa pysäköintivirheestä
Ruotsissa on laissa määritelty, että ajoneuvon kuljettaja ja omistaja vastaavat yhteisvastuullisesti yksityisoikeudellisista valvontamaksuista. Naapurimaassa laki on ollut voimassa 1980-luvulta lähtien.
Samanlainen laki selkeyttäisi Suomen tilannetta huomattavasti. Jos laki ja alan pelisäännöt olisivat kaikille selvät, yhä harvempi valvontamaksua koskeva valitus johtaisi perintään tai käräjäoikeuteen. Silloin todennäköisesti tuomioistuinten ruuhka hellittäisi valvontamaksuja koskevien valitusten osalta.
Näissä kunnissa tarve pysäköinninvalvontaan on lisääntynyt eniten vuosina 2020–2022
- Lohja
- Riihimäki
- Nokia
- Hyvinkää
- Lempäälä
- Kaarina
- Raisio
- Nurmijärvi
- Sipoo
- Porvoo
- Järvenpää
- Tuusula
- Kerava
- Ylöjärvi
- Kirkkonummi
Laki pysäköinninvalvonnasta koskee vain julkisia alueita
- Suomessa on laki pysäköinninvalvonnasta, joka koskee julkisia katuja, teitä ja alueita.
- Pysäköintiehtojen rikkomisesta julkisella alueella kunnallinen pysäköinninvalvonta voi määrätä pysäköintivirhemaksun, joka on viranomaisen antama julkisoikeudellinen maksu.
- Kunnan pysäköinninvalvojat valvovat vain julkisia alueita.
- Yksityinen valvontamaksu on eri asia kuin kunnallisen pysäköinninvalvonnan määräämä pysäköintivirhemaksu.
- Yksityinen valvontamaksu on luonteeltaan sopimukseen perustuva sopimussakko, eikä julkisen vallan käyttöä.
- Kumpi tahansa on kyseessä, autoilijalla on joka tapauksessa velvollisuus suorittaa maksu, jos hän syyllistyy pysäköintivirheeseen.
Yksityinen pysäköinninvalvonta perustuu sopimusoikeuteen
- Suomessa yksityisessä pysäköinninvalvonnassa noudatetaan korkeimman oikeuden vuoden 2010 linjausta. KKO:n mukaan yksityinen yhtiö saa kirjoittaa valvontamaksuja, kunhan asiasta ilmoitetaan selkeällä kyltillä.
- KKO:n mukaan sopimus pysäköinnistä syntyy, kun autoilija pysäköi autonsa ja hänellä on sopimuksesta sekä sen ehdoista riittävät tiedot ennen pysäköimistä.
- Edellytyksenä sopimuksen syntymiseen on, että alueella on kattavasti opastetauluja, joista käyvät ilmi alueella noudatettavat pysäköintiehdot, ehtojen rikkomisen seuraamus ja toteamus, että pysäköimällä autoilija sitoutuu ehtoihin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Christian Metsäranta,
SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja
christian.metsaranta@spaty.fi
Tietoja julkaisijasta
Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry kokoaa yhteen Suomen suurimmat yksityisen pysäköinninvalvonta-alan toimijat. SPATY:n tehtävä on tuottaa informaatiota pysäköintialaan ja yksityiseen pysäköinninvalvontaan liittyen sekä edistää alan kehitystä. Jäsenillämme on tuhansia valvottavia kohteita valtakunnallisesti ja arviolta noin 70 % vuosittaisista yksityisistä pysäköinninvalvontamaksuista ovat jäsentemme kirjoittamia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SPATY
Invatunnus ei oikeuta pysäköimään mihin tahansa – tarkista aina yksityisalueen ehdot26.8.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Liikkumisesteisen pysäköintitunnus, eli invatunnus, tuo mukanaan merkittäviä oikeuksia liikenteessä, mutta SPATY ry:n jäsenyritysten mukaan sen käyttöön liittyy myös epäselvyyttä. Moni autoilija ei tiedä, että invatunnuksella ei saa pysäköidä minne tahansa. Yksityisalueilla invatunnus ei automaattisesti oikeuta pysäköimään kaikkialle, ja säännöt vaihtelevat alueittain. Tunnuksen haltijan onkin syytä selvittää, millaiset pysäköintiehdot alueella on voimassa.
Joka päivä Suomessa joku pysäköi pelastustielle, vaikka virhepysäköinti voi vaarantaa ihmishenkiä29.7.2024 07:20:00 EEST | Tiedote
Pelastusteille pysäköimisestä on muodostunut Suomessa vakava ongelma. Väärinpysäköity auto pelastustiellä hidastaa ja hankaloittaa pelastustoimia, millä voi olla kohtalokkaat seuraukset. Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n mukaan autoilijoiden olisi nyt syytä ottaa asiassa ryhtiliike.
Moni autoilija ei tunnista näitä liikennemerkkejä1.7.2024 07:20:00 EEST | Tiedote
Liikennemerkkien tunteminen on välttämätöntä autoilijoille: ajokortin saamisen edellytys. Siitä huolimatta suomalaisautoilijoilla on haasteita tiettyjen merkkien kanssa. SPATY:n mukaan autoilijoiden olisi syytä kiinnittää nykyistä enemmän huomiota seuraavien liikennemerkkien tarkoitukseen.
Suomeen tarvitaan laki yksityisestä pysäköinninvalvonnasta 20.2.2023 07:55:00 EET | Tiedote
Viimeistään seuraavan eduskunnan on säädettävä samanlainen yksityistä pysäköinninvalvontaa sääntelevä laki kuin Ruotsissa. Yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ei Suomessa ole tällä hetkellä lainsäädäntöä, mikä on tavalliselle autoilijalle ilmeinen epäkohta. Alalla noudatetaan korkeimman oikeuden linjausta, jossa pysäköintiehtoihin sitoutuminen perustuu sopimukseen. Jos toimintaa ohjaisi laki ja alan pelisäännöt olisivat kaikille selvät, yksityisen pysäköinninvalvonnan valvontamaksuja koskevat valitukset eivät enää ruuhkauttaisi tuomioistuimia siinä määrin kuin nykyään.
Pysäköinninvalvojien koulutus on yhtenäistänyt parkkipaikkojen valvontaa17.1.2023 07:35:00 EET | Tiedote
Pysäköinninvalvojan osatutkintokoulutukseen haetaan nyt lisää opiskelijoita. Hakuaika umpeutuu 12.2. Ammatillisen täydennyskoulutuksen myötä koulutetut valvojat toimivat entistä yhtenäisemmin ja esimerkiksi virheellisten valvontamaksujen määrä vähenee. Tutkintokoulutuksen avulla yksityiseen pysäköinninvalvontaan tulee läpinäkyviä toimintatapoja ja yhtenäisiä pelisääntöjä, vaikka alaa säätelevä lainsäädäntö puuttuu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme