
Riitojen sesonki on taas alkanut taloyhtiöissä
Kesän yleisimmät riidat taloyhtiöissä voitaisiin välttää panostamalla siihen, että asukkailla on tieto yhteisistä ohjeista ja toimintatavoista. Saako parvekkeella tupakoida? Entä grillata? Digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistunut One4all Finland Oy muistuttaa, että ennakoivalla tiedottamisella naapurisopu säilyy eikä kesää varjosta turhat grillausriidat.

Isännöintiliiton mukaan noin 2,7 miljoonaa suomalaista asuu taloyhtiössä, joten kesän tullen naapurisopu voi olla koetuksella lähes puolella suomalaisista.
“Halusimme jakaa parhaat vinkkimme riitojen välttämiseen, koska asia koskettaa niin monia. Moni taloyhtiö kompastuu siihen, että sääntöjä ja ohjeita pidetään asukkaille itsestäänselvyytenä. Siksi asukkaita ei muistuteta monista perusasioista, vaikka juuri niistä pitäisi ehdottomasti viestiä”, kertoo Kitte Hamilton, One4all Finland Oy:n toimitusjohtaja.
Kesän viisi polttavaa aihetta, joista ohjeistamalla taloyhtiössä voidaan välttää turha hampaiden kiristely ja riidat
1. Parveketupakointi
Kesäaikaan moni asukas pitää ikkunoita auki, jolloin naapurin parvekkeelta sisään leijaileva tupakansavu aiheuttaa epämieluisan yllätyksen.
“Jos parveketupakointi on taloyhtiössä kielletty, asukkaita pitää muistuttaa siitä säännöllisesti, ettei asia pääse unohtumaan. Ja vaikka virallista parveketupakointikieltoa ei olisi, asukkaita kannattaa kannustaa tupakoimaan taloyhtiön virallisella tupakkapaikalla – jonka sijainti on myös muistutuksen arvoinen asia”, huomauttaa Hamilton.
2. Parvekkeella grillaus
Parvekegrillausta ei ole kielletty laissa, joten asukkaiden grillit lämpenevät parvekkeellakin, ellei sitä ole erikseen kielletty taloyhtiön järjestyssäännöissä.
“Jotta grillauksesta ei aiheudu vaaraa naapureille, asukkaille on tärkeää viestiä selkeät turvallisuusohjeet. Parvekkeella tulee käyttää vain sähkö- tai kaasugrilliä eikä koskaan kertakäyttögrilliä, sillä se rinnastetaan avotulen tekoon. Grillin ympärillä ei saa olla syttyviä materiaaleja, ja grilliä pitää valvoa, kunnes se on jäähtynyt”, muistuttaa Hamilton.
3. Yhteisgrillin käyttö
Jos taloyhtiössä on käytössä yhteisgrilli, sille kannattaa tehdä käyttösäännöt. Näin kaikki halukkaat pääsevät grillaamaan eikä grillaus ala grillin jynssäämisestä, vaan asukkaat tietävät vastuunsa grillin käytöstä ja puhtaanapidosta.
“Grillin käyttöä kannattaa hallinnoida varauskalenterin kautta, jolloin asukas voi varata sen etukäteen esimerkiksi grillijuhlia varten eikä grillin käyttöä tarvitse jättää sattuman varaan”, kertoo Hamilton.
4. Yhteisten tavaroiden lainaus
Yhteiskäyttötavaroille kannattaa asettaa maksimi laina-aika, muuten ne unohtuvat helposti asukkaille ja häviävät lopullisesti.
“Myös lainaustiheys voi olla tarpeellista määrittää, jotta kaikilla on tasapuolinen mahdollisuus käyttää esimerkiksi yhteisiä pihapelejä, työkaluja tai peräkärryä. Jos käytössä on sähköinen varauskalenteri, asukas voi tarkistaa kotisohvalta käsin, onko taloyhtiön mölkky-peli vapaana matsia varten”, vinkkaa Hamilton.
5. Tavaroiden säilytys porraskäytävässä
Kesällä porraskäytävään päätyy herkästi sinne kuulumattomia asioita, jotka eivät ainoastaan ärsytä naapureita, vaan lisäävät myös palokuormaa ja aiheuttavat siten kohonneen paloturvallisuusriskin.
“Portaikot eivät pursua skuutteja, polkupyöriä ja muita kulkua vaikeuttavia esteitä, kun asukkaita ohjeistetaan säilyttämään ne liikuntavälinevarastossa tai omissa asunnoissaan”, ohjeistaa Hamilton.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kitte HamiltonToimitusjohtajaOne4all Finland Oy
Puh:0407611923kitte.hamilton@one4all.fiwww.one4all.fi/fi/Kuvat

Tietoja julkaisijasta
One4all Finland tarjoaa taloyhtiöille digitaaliset työkalut asumiseen liittyviin palveluihin ja viestintään. One4allin ratkaisut toimivat missä ja milloin tahansa ja niillä voidaan tavoittaa asukkaat entistä nopeammin ja helpommin. Ratkaisujen avulla taloyhtiöiden edustajat voivat tarjota asukkaille palveluita ja tietoa asumisesta sekä ohjata asukkaita toimimaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. One4allin liikevaihto oli viime tilikautena noin 2 miljoonaa euroa. https://one4all.fi/fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta One4all Finland Oy
Abloy ja One4all yhteistyöhön3.11.2023 08:31:52 EET | Tiedote
Abloy Oy ja One4all Finland Oy ovat aloittaneet yhteistyön. ABLOY® PULSE -lukitus- ja kulunhallintajärjestelmän hallinnointiohjelmiston (ABLOY ACCENTRA) ja One4all-tilavarausjärjestelmän integraatio tuo uutta helppoutta taloyhtiöasukkaiden arkeen. Integraatio mahdollistaa One4all-tilavarausjärjestelmällä tehtyjen varausten mukaisen kulun turvallisesti ABLOY PULSE -avaimella tai PIN-koodilla.
Keravan arvostetuin taloyhtiö – sähköinen viestintäjärjestelmä tukee As Oy Sibeliuksentie 2:ta kohti visiotaan18.7.2023 09:30:00 EEST | Artikkeli
Keravalaisen taloyhtiön pihapiiriin astuessa on selvää, että tässä taloyhtiössä viihdytään. Piha kukoistaa vihreänä ja porraskäytävässä kulkee iloisia asukkaita, jotka pysähtyvät vaihtamaan keskenään kuulumisia. Taloyhtiön hallituksen jäsen Raila Seppälä ja hallituksen puheenjohtaja Reijo Savolainen kertovat, että taloyhtiön asumisviihtyvyyttä on rakennettu suunnitelmallisesti vuosien ajan.
Asumisen viestintä digitalisoituu lakiuudistuksen myötä30.6.2023 07:45:00 EEST | Tiedote
Sähköisen tiedotuksen ja sähköisten asiointikanavien merkitystä edistetään uudistetussa asumisoikeuslaissa ja 1.1.2024 voimaan astuvassa uudistetussa yhteishallintolaissa. Siirtymä sähköiseen viestintään ja asumisen palveluihin on luonteva kehityssuunta, sillä digipalvelut ovat jo kiinteä osa asukkaiden muuta arkea, kommentoi Kitte Hamilton, toimitusjohtaja, digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistuneesta One4all Finland Oy:stä.
Tuhansien eurojen laskuja taloyhtiöille olettamuksista20.6.2023 10:05:00 EEST | Tiedote
Lattialämmitys pois päältä, liesituulettimen rasvasuodatin pesemättä, tuloilmakanavat tukittu. Asukkaat aiheuttavat vahinkoja tietämättömyydellään ja olettamalla, että asiat sujuvat samalla tavoin kuin heidän edellisessä asunnossaan, kertoo asukasviestintään ja -palveluihin erikoistunut One4all Finland Oy.
Seniorit eivät tipu digikelkasta – heitä ei edes uskalleta pyytää kyytiin10.5.2023 07:03:00 EEST | Tiedote
Senioreiden digitaitoja vähätellään tarpeettomasti. Riittävällä tuella seniorit pääsevät digipalveluiden piiriin eivätkä he putoa digitalisoituvan yhteiskunnan ulkopuolelle. Digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistunut One4all Finland Oy muistuttaa, että kyse on myös osallisuudesta.