
Asumisen viestintä digitalisoituu lakiuudistuksen myötä
Sähköisen tiedotuksen ja sähköisten asiointikanavien merkitystä edistetään uudistetussa asumisoikeuslaissa ja 1.1.2024 voimaan astuvassa uudistetussa yhteishallintolaissa. Siirtymä sähköiseen viestintään ja asumisen palveluihin on luonteva kehityssuunta, sillä digipalvelut ovat jo kiinteä osa asukkaiden muuta arkea, kommentoi Kitte Hamilton, toimitusjohtaja, digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistuneesta One4all Finland Oy:stä.

Asukasdemokratia on monelle tuttu sana puhekielestä, mutta ARAn ylitarkastajien Anne Salinin ja Henni Rajalan mukaan oikeat termit ovat asukashallinto asumisoikeuspuolella ja yhteishallinto vuokra-asuntopuolella. Asukashallinto ja yhteishallinto tarjoavat asukkaille mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa omaa asumista koskeviin asioihin ja oman talon asioihin.
Tietojen oltava saatavilla sähköisesti
Uudistetut lait tarjoavat Salinin mukaan kaivattua joustavuutta asukas- ja yhteishallintoon. Ne mahdollistavat oikeuden, ei velvollisuuden, osallistua yhtiön ja yhteisöjen toimintaan. Hyvä asukas- ja yhteishallinto syntyykin yhdessä, ei sanelemalla.
“Uudessa laissa edistetään digitaalisia asiointikanavia ja edellytetään, että tietojen on oltava saatavilla sähköisesti. Esimerkiksi tieto käyttövastikkeen määräytymisestä pitää olla asukkaiden saatavilla sähköisesti.
Viestinnässä suunta on kohti digitaalisuutta. Moni taho on jo ryhtynyt lisäämään digitaalista toimintaa. Potentiaalia on hyödyntää digitaalisia kanavia muussakin kuin asukashallinnossa”, huomauttaa Salin.
One4allin Hamilton kertoo, että useassa ARA-kohteessa on jo käytössä asukassovellus.
“Esimerkiksi Setlementtiasunnoilla on ollut käytössä One4allin kehittämä Kerro-asukassovellus jo viisi vuotta ja Avain Asunnoilla Kotiavain-asukassovellus otettiin käyttöön tänä keväänä. Viestintä on keskeisessä roolissa toimivassa asukas- ja yhteishallinnossa, joten sähköiset viestintäkanavat tulevat yleistymään asumisen viestinnässä entisestään.”
Yhteydenpitoa halutaan helpottaa
Rajala kertoo, että uusien lakien myötä korostuu yhteisön vuoropuhelu asukkaiden kanssa. Jatkossa vuokrataloyhteisössä pitää olla nimetty yhteyshenkilö yhteishallintoon liittyvissä asioissa ja selkeä tapa vastaanottaa asukkaiden palautteita.
“Laki on pyritty jättämään joustavaksi, jotta erilaisia toimintamalleja voidaan kehittää. Kaikissa malleissa on keskeistä, että ajatellaan asukkaan etua ja sitä, että asukkaat pystyvät osallistumaan parhaalla mahdollisella tavalla. On esimerkiksi mahdollista hyödyntää asukasraateja ja sähköisiä äänestyksiä.”
Saavutettavuus ja erityisryhmät huomioitava
Salin kertoo, että usein asukkaat kokevat, että tiedottaminen on puutteellista tai vähäistä.
“Tiedottamisen tavat ja välineet pitäisi olla hyvät ja kattavat, jotta asukkaat tavoitetaan ja asukkaat löytävät mahdollisimman helposti tarvitsemansa tiedot. Saavutettavuus ja erityisryhmät pitää huomioida. Digitaaliset kanavat ovat nykyään pääasiallisia kanavia, mutta on ihmisiä, joilla ne eivät ole käytössä ja silloin tiedot voi pyydettäessä toimittaa paperisena.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kitte HamiltonToimitusjohtajaOne4all Finland Oy
Puh:0407611923kitte.hamilton@one4all.fiwww.one4all.fi/fi/Henni RajalaYlitarkastajaARA, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus
valvonta@ara.fiAnne SalinYlitarkastajaARA, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus
valvonta@ara.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
One4all Finland tarjoaa taloyhtiöille digitaaliset työkalut asumiseen liittyviin palveluihin ja viestintään. One4allin ratkaisut toimivat missä ja milloin tahansa ja niillä voidaan tavoittaa asukkaat entistä nopeammin ja helpommin. Ratkaisujen avulla taloyhtiöiden edustajat voivat tarjota asukkaille palveluita ja tietoa asumisesta sekä ohjata asukkaita toimimaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. One4allin liikevaihto oli viime tilikautena noin 2 miljoonaa euroa. https://one4all.fi/fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta One4all Finland Oy
Abloy ja One4all yhteistyöhön3.11.2023 08:31:52 EET | Tiedote
Abloy Oy ja One4all Finland Oy ovat aloittaneet yhteistyön. ABLOY® PULSE -lukitus- ja kulunhallintajärjestelmän hallinnointiohjelmiston (ABLOY ACCENTRA) ja One4all-tilavarausjärjestelmän integraatio tuo uutta helppoutta taloyhtiöasukkaiden arkeen. Integraatio mahdollistaa One4all-tilavarausjärjestelmällä tehtyjen varausten mukaisen kulun turvallisesti ABLOY PULSE -avaimella tai PIN-koodilla.
Keravan arvostetuin taloyhtiö – sähköinen viestintäjärjestelmä tukee As Oy Sibeliuksentie 2:ta kohti visiotaan18.7.2023 09:30:00 EEST | Artikkeli
Keravalaisen taloyhtiön pihapiiriin astuessa on selvää, että tässä taloyhtiössä viihdytään. Piha kukoistaa vihreänä ja porraskäytävässä kulkee iloisia asukkaita, jotka pysähtyvät vaihtamaan keskenään kuulumisia. Taloyhtiön hallituksen jäsen Raila Seppälä ja hallituksen puheenjohtaja Reijo Savolainen kertovat, että taloyhtiön asumisviihtyvyyttä on rakennettu suunnitelmallisesti vuosien ajan.
Tuhansien eurojen laskuja taloyhtiöille olettamuksista20.6.2023 10:05:00 EEST | Tiedote
Lattialämmitys pois päältä, liesituulettimen rasvasuodatin pesemättä, tuloilmakanavat tukittu. Asukkaat aiheuttavat vahinkoja tietämättömyydellään ja olettamalla, että asiat sujuvat samalla tavoin kuin heidän edellisessä asunnossaan, kertoo asukasviestintään ja -palveluihin erikoistunut One4all Finland Oy.
Riitojen sesonki on taas alkanut taloyhtiöissä13.6.2023 07:55:00 EEST | Tiedote
Kesän yleisimmät riidat taloyhtiöissä voitaisiin välttää panostamalla siihen, että asukkailla on tieto yhteisistä ohjeista ja toimintatavoista. Saako parvekkeella tupakoida? Entä grillata? Digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistunut One4all Finland Oy muistuttaa, että ennakoivalla tiedottamisella naapurisopu säilyy eikä kesää varjosta turhat grillausriidat.
Seniorit eivät tipu digikelkasta – heitä ei edes uskalleta pyytää kyytiin10.5.2023 07:03:00 EEST | Tiedote
Senioreiden digitaitoja vähätellään tarpeettomasti. Riittävällä tuella seniorit pääsevät digipalveluiden piiriin eivätkä he putoa digitalisoituvan yhteiskunnan ulkopuolelle. Digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistunut One4all Finland Oy muistuttaa, että kyse on myös osallisuudesta.