Perinteisen muovin käyttöä rajoitettava – Sulapac tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon
Muoviroskasta on tullut yksi aikamme suurimmista ympäristöongelmista, joka uhkaa luonnon monimuotoisuutta ja ihmisten terveyttä. Materiaaliteknologiayhtiö Sulapac auttaa yrityksiä ympäri maailman korvaamaan perinteisen muovin vastuullisella vaihtoehdolla.
Kasvua vauhdittaakseen Sulapac Oy:llä on parhaillaan meneillään 6 miljoonan euron rahoituskierros kasvurahoitusyhtiö Springvest Oyj:n kautta.
Vuosittain tuotetaan globaalisti noin 460 miljoonaa tonnia muovia, josta valtava osa päätyy polttoon, kaatopaikoille ja luontoon. Seuraavan 40 vuoden aikana perinteisen muovituotannon arvioidaan lähes kolminkertaistuvan. Tämän seurauksena merissämme tulee olemaan enemmän muoviroskaa kuin kaloja vuonna 2050.
Suunta voidaan yhä kääntää, mutta se vaatii rohkeita innovaatioita. Materiaaliteknologiayhtiö Sulapac on kehittänyt juuri sellaisen.
Sulapacin missiona on pelastaa maailma muoviroskalta tarjoamalla vastuullinen, kaunis ja funktionaalinen materiaalivaihtoehto perinteiselle muoville.
– Biopohjaisella ja biohajoavalla Sulapac-materiaalilla voidaan korvata perinteinen muovi ympäristö- ja käyttäjäystävällisesti lukemattomissa eri tuotteissa, kuten kosmetiikkapakkauksissa, monissa kertakäyttötuotteissa sekä uudelleenkäytettävissä keittiövälineissä. Sulapac-materiaalit soveltuvat kemialliseen kierrätykseen, joka mahdollistaa materiaalin sisältämän hiilen uudelleen käytön lähes loputtomiin, kertoo Suvi Haimi, Sulapac Oy:n toimitusjohtaja ja yksi perustajista.
Bio- ja kiertotaloutta edistävien ominaisuuksien lisäksi Sulapac-materiaalit ovat turvallisia ympäristölle, silloinkin jos ne vahingossa päätyvät luontoon.
– Esimerkiksi Sulapac-materiaalista valmistettu pilli biohajoaa merivedessä yhtä nopeasti kuin puun lehdet, eikä jätä jälkeensä pysyvää mikromuovia tai myrkyllisiä ainesosia, Haimi sanoo.
Haimin mielestä ainut kestävä ratkaisu muovijätekriisiin on vähentää perinteisen muovin käyttöä ja korvata se aidosti vastuullisilla materiaaleilla, joita voidaan kierrättää kemiallisesti. Lisäksi tarvitaan tehokas kierrätysinfrastruktuuri biopohjaisille ja biohajoaville materiaaleille.
– Myös muovituotteiden uudelleen käytön lisäämistä ja kierrätystä on tehostettava, mutta yksinään kierrätys ei riitä ratkaisemaan muovijätekriisiä, Haimi toteaa.
Tällä hetkellä vain noin 9 prosenttia muovista kierrätetään tehokkaasti ja optimistisimmankin skenaarion mukaan vuonna 2050 päästäisiin muovin kierrätysasteessa enintään 37 prosenttiin.
Kiertotalousratkaisu, joka täyttää tiukimmatkin laatuvaatimukset
Sulapacin kehittämien materiaalien pääraaka-aineena ovat kasvipohjaiset ja kierrätetyt biohajoavat biopolymeerit sekä sahateollisuuden sivuvirtana saatavaa sahajauho. Täyteaineena käytetään myös savimineraaleja ja asiakkaiden tuotevalmistuksessa syntyneitä biopohjaisia jätevirtoja, kuten siemenkuorijätettä.
Kierrätetyn materiaalin hyödyntäminen on yhtiölle keskeistä. Sulapacin tavoitteena on käyttää 100 % kierrätettyjä tai sivuvirroista peräisin olevia pääraaka-aineita vuoteen 2025 mennessä. Sulapac-materiaali on ilmastoystävällinen vaihtoehto verrattuna perinteiseen muoviin ja kierrätetyn materiaalin lisääminen pienentää materiaalin hiilijalanjälkeä entisestään.
Tunnetut kosmetiikka-alan brändit CHANEL, Shiseidon Ulé ja Lumene käyttävät jo pakkauksissaan Sulapac-materiaalia lähes sadan muun kosmetiikkayhtiön ohella. Uusia asiakaskyselyitä tulee useita viikossa ja tämän kevään aikana Sulapac on aloittanut neuvottelut kahdenkymmenen globaalin kosmetiikkabrändin kanssa.
– Kosmetiikka-alalla innovaatiot ja kestävä kehitys ovat tärkeitä, mutta pakkausmateriaaleille on tiukat laatuvaatimukset. Vaatimuslistassa voi olla yli 60 kohtaa, joissa käsitellään esimerkiksi iskun- ja lämmönkestävyyttä sekä veden ja öljyn haihtuvuutta. Sulapac on ensimmäinen biohajoava materiaali, joka täyttää globaalin luksusbrändin laatuvaatimukset, Haimi kertoo.
Sulapac-materiaaleja käytetään korvaamaan perinteistä muovia myös mm. luksuspakkauksissa, pilleissä, kertakäyttöisissä sekä uudelleenkäytettävissä aterimissa ja keittiövälineissä sekä muissa kulutustavaroissa.
– Kertakäyttötuotteiden valmistus perinteisestä muovista ei ole vastuullista. Kaikkiin kertakäyttötuotteisiin on löydettävissä biohajoava ja -pohjainen materiaali, jonka ympäristövaikutukset ovat huomattavasti pienemmät, Haimi toteaa.
Seuraavaa laajaa läpimurtoa Sulapacin materiaaleille odotetaan ruokailutuotteiden markkinasta, jolla on merkittävä rooli maailman muoviroskan vähentämisessä. Ruokailuvälinemarkkinassa yhtiön nykyasiakkaita ja kumppaneita ovat muun muassa Stora Enso, Fazer, Marimekko sekä luksushotelliketjut Four Seasons ja Caesar’s Palace.
– Ruokailuvälinemarkkinassa kilpailu on kovempaa, mutta myyntivolyymia voidaan kasvattaa nopeammin kuin kosmetiikkapuolella. Lisäkasvua odotamme kehitteillä olevasta täysin uudenlaisesta materiaalistamme, joka soveltuu pilleihin myös Euroopan Unionin alueella, Haimi kertoo.
Sulapacilla on valtava markkinapotentiaali – uudet sovelluskohteet tukevat kehitystä
YK-maat neuvottelevat parhaillaan sitovasta kansainvälisestä muovijätesopimuksesta ja EU-alueen uudet lainsäädännöt ovat asettamassa tiettyjä rajoitteita teknisten muovien käytölle liittyen niiden sisältämiin haitallisiin aineisiin ja hankalaan kierrätettävyyteen.
Muutokset tulevat Haimin mukaan vauhdittamaan Sulapacin kasvua entisestään.
– Muovimarkkinan koko on valtava, noin 600 miljardia euroa vuodessa. Pidemmän aikavälin tavoitteenamme on saavuttaa 70 miljoonan euron liikevaihto ja tehdä Sulapac-materiaalista maailman johtava kestävän kehityksen standardi korvaamaan muovia, Haimi toteaa.
Keväällä yhtiön materiaalista lanseerattiin myös ammattimaiseen 3D-tulostukseen tarkoitettu puupohjainen filamentti, joita voi käyttää esimerkiksi tuoteprototyyppien valmistukseen. Materiaalista voidaan tehdä 3D-tulostuksella myös vaikkapa huonekaluja.
Uusia käyttökohteita Sulapac-materiaalille löytyy jatkuvasti, kun muovituotteiden valmistajat ympäri maailmaa etsivät korvaavaa biopohjaista ja kierrätettävää materiaalia.
Kasvua vauhdittaakseen Sulapac Oy:llä on parhaillaan meneillään 6 miljoonan euron rahoituskierros kasvurahoitusyhtiö Springvest Oyj:n kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi MalinenSpringvest Oyj
Puh:050 329 0846paivi.malinen@springvest.fiSuvi HaimiCEOSulapac Oy
Puh:+358 (0)44 029 1203suvi.haimi@sulapac.comKuvat
Linkit
Springvest Oyj
Springvest Oyj on Suomen johtava listaamattomien kasvuyhtiöiden osakeantien järjestäjä. Springvest tarjoaa kasvurahoitusta suomalaisille kasvuyhtiöille ja sijoittajille mahdollisuuden sijoittaa listaamattomiin osakkeisiin.
10 vuotisen historiansa aikana Springvest on järjestänyt yli 80 onnistunutta rahoituskierrosta ja välittänyt rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Springvest on kohdeyhtiöidensä vähemmistöomistaja, ja sen portfolioon kuuluu tällä hetkellä osakkeita yli 30 yhtiöstä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Springvest Oyj
Kuva Space vahvistaa Suomen ja Euroopan turvallisuutta – 8 miljoonan Springvest-osakeanti täyttyi 51 tunnissa22.11.2024 10:43:39 EET | Tiedote
Avaruusteknologiayhtiö Kuva Space on kerännyt kasvusijoituspalvelu Springvestin kautta yhteensä noin 13 miljoonaa euroa sijoituksia kahdella rahoituskierroksella, jotka molemmat ylimerkittiin muutamassa päivässä. Yhtiö rakentaa 100 mikrosatelliitin järjestelmää, joka kuvaa koko maapalloa päivittäin molekyylitasolla hyperspektrikamerateknologian avulla.
Nato-jäsenyys avasi tien puolustusalalle – suomalainen Dispelix toimittamaan AR-näyttöteknologiaa ilmailu- ja puolustusalan suuryritys Collins Aerospacelle28.10.2024 13:02:24 EET | Tiedote
Ilmailu- ja puolustusteollisuuden globaaleihin teknologiajohtajiin kuuluva Collins Aerospace on alansa ensimmäinen yhtiö, jonka tuotteisiin Dispelix alkaa toimittaa edistyksellisiä valojohdenäyttökomponentteja. Dispelix uskoo markkinan avautuvan sille vielä entisestään. Yhtiöllä on parhaillaan käynnissä rahoituskierros kasvusijoituspalvelu Springvestin kanssa.
Volare jalostaa ruokahävikistä ravintoa – kauppoihin tulossa pian Volaren proteiinirehulla kasvanutta kotimaista kirjolohta24.9.2024 09:25:29 EEST | Tiedote
Jopa 10 % maailman kasvihuonepäästöistä aiheutuu ruoasta, jota tuotetaan mutta ei syödä. Hävikin hyödyntämisessä on valtava potentiaali, johon suomalainen ruokateknologiayhtiö Volare on tarttunut jalostamalla teollisesta ruokahävikistä hyönteisproteiinia. Tätä proteiinia on jo hyödynnetty suomalaisista ruokakaupoista löytyvistä tuotteissa, kuten lemmikinruuissa. Hyönteisproteiinirehulla kasvatetaan nyt myös kirjolohta. Volare työskentelee maailman suurimpien rehutoimijoiden kanssa ja hakee vauhtia tuotannon skaalaamiseen 7,5 miljoonan euron rahoituskierroksella Springvestin kanssa. Merkittävä osa Volaren tulevan tehtaan tuotannosta on jo myyty.
VR ja XR voivat mullistaa puolustus- ja ilmailualan – suomalaisen Varjon lasit osaksi virallista lentäjäkoulutusta myös Yhdysvalloissa15.8.2024 09:08:24 EEST | Tiedote
Puolustusalan kasvavaa koulutustarvetta ja paisuvia kuluja voidaan ratkoa virtuaalisella ja yhdistetyllä todellisuudella. Varjon Technologiesin ympäristöt ovat käytössä yli 70:ssä ilmailu- ja puolustusalan koulutusohjelmassa. Myös NVIDIAn kanssa yhteistyötä tekevä yhtiö hakee vauhtia kasvuun 8 miljoonan euron rahoituskierroksella Springvestin kanssa.
Muokattu flunssavirus voi olla avuksi pitkälle edenneen syövän hoidossa – suomalaisyhtiöllä lupaavia tutkimustuloksia28.5.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Pystyykö tutusta flunssaviruksesta muokatulla lääkkeellä hoitamaan syöpää, johon muut hoidot eivät enää tehoa – ja vieläpä ilman vakavia haittavaikutuksia? Lääkekehitysyhtiö TILT Biotherapeuticsin tähänastisten tulosten perusteella näyttää siltä. Tulevan kehitystyön mahdollistamiseksi TILT Biotherapeuticsilla on alkanut 12 miljoonan euron osakeanti yhteistyössä kasvusijoituspalvelu Springvest Oyj:n kanssa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme