Väitös selvitti, miten koulukotitausta muovasi miesten identiteettiä
YTM Paula Salenius tarkastelee sosiaalityön väitöksessään yhdeksän koulukotitaustaisten miehen identiteetin rakentumista. Tutkitut henkilöt oli lapsina sijoitettu Järvilinnan vastaanottokotiin ja Pernasaaren koulukotiin 1950- ja 60-luvuilla.

Tutkimuksessa Salenius selvittää, mitä miehet kertovat lapsuudestaan, koulukotiajastaan sekä koulukodin kasvatuskäytännöistä. Keskeistä työssä on tarkastella sitä, kuinka miehet rakensivat identiteettiään aikuisiällä koulukodin jälkeen.
Useat haastatellut miehet kertoivat isänsä poissaolosta lapsuusajan perheen arjesta. Koulu instituutiona oli miesten kertomuksissa ensimmäinen käännekohta, jonka kautta he rakensivat identiteettiään. Identiteetin ymmärretään tässä tutkimuksessa rakentuvan kielen ja kommunikaation avulla Paul Ricoeurin teoriaa soveltaen.
Miehet kuvasivat kertomuksissaan paljon väkivallan aiheuttamia traumaattisia muistoja ja sitä, miten ne ovat vaikuttaneet identiteetin rakentumiseen myöhemmin elämässä. Miesten kertomuksiin sisältyi runsaasti kuvauksia väkivallasta ja lapsen emotionaalisten tarpeiden sivuuttamisesta.
Miesten koulukodin jälkeisen elämän kuvauksissa siviilielämään integroitumiseen liittyi jonkin asteisia vaikeuksia. Osa miehistä näki itsensä ensisijaisesti työhön sitoutuvan miesidentiteetin kautta.
Osa kertoi vakavista päihdeongelmista ja rikoksiin syyllistymisestä, mutta myös päihteistä ja rikollisesta elämäntavasta irtautumisesta. Kertomukset selviytymisestä näyttäytyivät sellaisena käännekohtana heidän elämässään, jonka varaan he rakensivat uutta identiteettiä.
– Tärkeimpinä työni tuloksena pidän miesten kertomuksessaan painottavaa isyyttä. Miesten kertomuksissa isyys toi esiin uudenlaista, tunteita esiin tuovaa miesidentiteettiä, joka erottui koulukodin aikaisesta maskuliinisesta stereotypiasta, Salenius kertoo.
YTM Paula Saleniuksen sosiaalityön väitöskirjakäsikirjoituksen "Koulukotisijoitus ja miehen identiteetin rakentuminen – Tutkimus 1950–60-luvuilla Järvilinnan vastaanottokotiin ja Pernasaaren koulukotiin sijoitettujen miesten elämäkerrallisista narratiiveista" tarkastustilaisuus pidetään 16.6.2023 alkaen klo 12.00 Seminaarinmäellä Historica-rakennuksen salissa H320. Vastaväittäjänä toimii professori Tarja Pösö (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Marjo Kuronen (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuutta voi seurata etänä: https://r.jyu.fi/vaitos-salenius160623
Väitös on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9560-7
Lisätietoja:
Paula Salenius, paula.salenius@elisanet.fi, puh. +35844 2770049
Salenius on sosiaalityöntekijä ja perheterapeutti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkijat laatineet suositukset kestävän kehityksen edistämiseksi mangrovemetsäalueilla21.2.2025 13:54:44 EET | Tiedote
Vaikka ilmastonmuutoksen kaikkia vaikutuksia ei voida enää estää, on kuitenkin mahdollista valita toimintatapoja, jotka lieventävät ilmastonmuutoksen vaikutuksia. Jyväskylän yliopiston tuottamassa politiikkasuosituksessa tutkijat tarkastelevat kestävien elinkeinojen kehittämistä ilmastomuutoksen vaikutuksille haavoittuvaisella Intian ja Bangladeshin rannikkoalueella, Sundarbansissa. Sundarbans on yksi suurimmista uhanalaisista mangrove-ekosysteemeistä, jotka varastoivat tehokkaasti hiilidioksidia ja suojelevat ranta-alueita hirmumyrskyiltä.
Väitös: Kaunokirjallisuus antaa tietoa ihmismielestä21.2.2025 09:01:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa tehty kirjallisuuden väitöskirja tutki, miten kaunokirjallisuus voi auttaa ymmärtämään ihmismielen toimintaa. Tutkimus osoittaa, että kirjallisuuden lukeminen voi tuoda lukijalle esiin aiemmin tiedostumattomia tunteita ja kokemuksia, ja että tällaista kokemuksellista tietoa ei voi oppia pelkästään tietokirjoja lukemalla.
Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiöltä merkittävä tuki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle - Kaikkineen Säätiö myönsi apurahoja 267 000 euroa20.2.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiö sr. on lahjoittanut Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle 190 000 euron apurahan 20.2.2025. Kaikkineen Säätiö jakoi apurahoja kauppatieteiden opiskeluun sekä korkeakouluasteisen kaupallisen koulutuksen ja liikesivistyksen ylläpitoon ja tukemiseen Jyväskylässä yhteensä 267 000 euroa.
Nuorten virikkeiden tavoittelu yhteydessä elämäntyytyväisyyteen ja talousongelmiin19.2.2025 09:05:52 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkimuksen mukaan halu tavoitella jännitystä, seikkailuja ja riskejä elämässä on yhteydessä nuorten koettuun elämäntyytyväisyyteen ja jopa taloudellisiin ongelmiin. Virikkeiden tavoittelu vaikuttaa myös kuluttajien käyttäytymiseen, sillä he voivat hakea virikkeitä esimerkiksi impulsiivisen ostamisen kautta digiympäristöissä. Yksilöt eroavat sen suhteen, mitä he pitävät optimaalisena määränä virikkeitä elämässään.
Väitös: Eritrean luokkahuoneiden muuttaminen – oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan lupaukset ja haasteet (Abraham Tadesse Bahta)19.2.2025 07:00:00 EET | Tiedote
MA Abraham Tadesse Bahtan väitöskirja esittelee perusteellisen tutkimuksen oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan (LCIP) soveltamisen lupauksista ja käytännön toteutuksesta dialogisen opetuksen (DT) kautta Eritrean toisen asteen luokkahuoneissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme