Hallitusohjelmakirjaukset inhouse-yhtiöistä maksavat veronmaksajille satoja miljoonia
Tuoreen hallitusohjelman mukaan Petteri Orpon uusi hallitus haluaa varmistaa julkisten hankintojen tehokkuutta. Samalla se aikoo rakentaa valvontaa ja lukuisia rajoituksia julkishallinnon sidosyksikköjen eli inhouse-yhtiöiden toimintaan.
Lisäksi uusi hallitus haluaa asettaa sidosyksikön omistukselle "yleisen edun huomioon ottavan vähimmäisomistusprosentin”, 10 prosenttia. Tämä linjaus siitä huolimatta, ettäyhteiset inhouse-yhtiöt on perustettu nimenomaan mahdollistamaan kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyötä. Näin on saatu skaalaetuja ja jaettua kehityskustannuksia.
- Tämä muutos tarkoittaisi joko nykyisten inhouse-yhtiöiden pilkkomista tai niiden palveluiden palautumista erityisesti pienille kunnille. Pelkästään tämä muutos toisi merkittäviä lisäkustannuksia, inhouse-yhtiöitä edustavan Kustos ry:n hallituksen puheenjohtaja Lasse Koskivuori toteaa.
Esimerkiksi edelleen käynnissä olevassa hyvinvointialueuudistuksessa inhouse-yhtiöt ovat osoittautuneet elintärkeiksi kumppaneiksi hoitamaan siirtymää kuntien tuhansista eri ohjelmistoista hyvinvointialueiden keskitettyihin ratkaisuihin ja löytämään alueille parhaat ja veronmaksajien kannalta kokonaisedullisimmat vaihtoehdot. Tämä prosessi ei suinkaan ole ohitse.
- Miten hyvinvointialueilta voidaan vaatia miljardiluokan kulukuria, jos nyt hyvällä alulla olevien uusien ratkaisujen rakentaminen ajetaan alas ja muun muassa järjestelmien kilpailutusrumba aloitetaan alusta? Tämä tulisi veronmaksajille todella kalliiksi ja hidastaisi merkittävästi hyvinvointialueiden palveluiden kehittämistä, Koskivuori toteaa.
Hallituksen kaavailut toisivat Kustoksen varovaistenkin arvioiden mukaan julkiseen talouteen satojen miljoonien eurojen lisälaskun muun muassa kilpailutusten lisääntymisenä ja nykyisten toimivien mallien alasajona ja uusien rakentamisena.
- Tämä ei ole se suunta, mihin julkisessa taloudenpidossa on nyt varaa. Inhouse-yhtiöt on perustettu nimenomaan toiminnan tehostamiseksi ja kustannusten säästämiseksi.
”Kirjauksista päätellen neuvotteluissa on keskitytty muihin asioihin”
Hallitusohjelman mukaan uusi hallitus haluaa myös ”parantaa julkisen sektorin tehokkuutta sekä vahvistaa alueellista elinvoimaa ja yrittämisen edellytyksiä” rajaamalla julkisen sektorin mahdollisuuksia tuottaa inhouse-yksiköissä sellaisia tukipalveluita, joissa ”on olemassa toimiva markkina”, kuten siivous-, taloushallinto-, ruoka- ja ICT-palveluissa. Huoltovarmuutta ei tässä yhteydessä huomioida.
Inhouse-yhtiöitä edustava Kustos ry pitää tuoreen hallitusohjelman kirjauksia Suomen Pankin tapaan työtapaturmana. Mediassa esillä olleessa kirjeessään hallituksenmuodostaja Petteri Orpolle Suomen Pankki totesi, että hallitusohjelmassa olevat keskuspankkeja koskevat kirjaukset ovat ongelmallisia ja ristiriitaisia EU:n oikeuden ja Suomen lainsäädännön kanssa (HS 18.6.2023).
Kustos ry:n puheenjohtaja Lasse Koskivuori arvelee, että vastaava työtapaturma on tapahtunut myös erityisesti hyvinvointialueiden ja pienten kuntien keskeisiä toimintoja ja kilpailutuksia hoitavien inhouse-yhtiöiden kanssa. Kuntien ja hyvinvointialueiden itsehallinnon ja järjestämisvastuun rajoittaminen ei välttämättä ole perustuslain hengen mukainen.
- Kirjauksista päätellen hallitusohjelmaneuvotteluissa on keskitytty muihin asioihin, eikä inhouse-kysymyksen moniulotteisiin yhteiskuntavaikutuksiin ole ollut aikaa perehtyä, Koskivuori muotoilee.
Inhouse-yhtiöt edistävät pk-yritysten toimintaa
Toisin kuin esillä olevasta vastakkainasettelusta voisi päätellä, julkisomisteiset inhouse-yhtiöt edistävät palveluintegraattoreina kotimaisten pk-yritysten asemaa ja mahdollisuuksia saada tilauksia julkisyhteisöiltä.
Kustoksessa jaetaan monien esille nostama huoli pienempien yritysten jäämisestä suurten, usein kansainvälisten toimijoiden jalkoihin kilpailutuksissa. Kustos ja sen jäsenyritykset käyvät aktiivista markkinakeskustelua paikallisten yrittäjien kanssa ja haluavat monella tapaa helpottaa niiden osallistumista julkisiin kilpailutuksiin.
Kustoksella on tarjota haasteeseen nopea ratkaisu, joka on kotimaisten lainsäätäjien käsissä: Kansallisen tavara- ja palveluhankintojen kynnysarvo nostetaan nykyisestä 60 000 eurosta EU:n kynnysarvon sallimaan 215 000 euroon.
Pienhankintojen raskaan kilpailuttamisen rajan nosto helpottaisi kaikkien hankintayksiköiden (kunnat, kuntayhtymät, hyvinvointialueet, valtion virastot ja inhouse-yhtiöt) tekemiä hankintoja yrityksiltä – ja helpottaisi samalla yritysten osallistumista aiempaa kevyempiin kilpailutuksiin.
Kunnilla, hyvinvointialueilla ja muilla julkisilla toimijoilla on tarve tehdä yhteisiä, suuria yhteiskilpailutuksia vaikkapa ICT-palveluista. Inhouse-yhtiöt voivat puolestaan pilkkoa kuntien laajoja yhteishankkeita pienempiin kokonaisuuksiin, joihin pk-yritykset voivat tarjota erityisosaamistaan samalla usealle julkiselle organisaatiolle.
- Kynnysrajan nostaminen edistäisi merkittävästi pk-sektorin yrittäjien, erityisesti pienyritysten, mahdollisuutta toimia palveluntuottajana julkisella sektorilla. Tämä vahvistaisi paikallis- ja aluetaloutta merkittävästi, Koskivuori toteaa.
- Keräämme nyt vaikuttavuusdataa lakivalmistelupöytiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lasse KoskivuoriHallituksen puheenjohtajaKustos ry
Puh:+358 44 434 1234lasse.koskivuori@istekki.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Mikä Inhouse? Inhouse-yhtiö tarkoittaa julkisten toimijoiden, usein usean kunnan, kuntayhtymän, hyvinvointialueen, valtion tai näiden yhdessä omistamaa yritystä. Tämä tarkoittaa tiivistä kumppanuutta sekä sitä, että omistaja-asiakkaat ohjaavat yhtiön toimintaa. Inhouse-yhtiöt tekevät tiivistä yhteistyötä myös yksityisen sektorin yritysten kanssa ja kilpailuttavat palveluita markkinoilta hankintalain mukaisesti omistaja-asiakkaidensa puolesta.
Mikä Kustos? Kustos ry – Julkishallinnon palvelukumppanit pyrkii edistämään inhouse-organisaatioiden avoimuutta, välittää parhaita käytänteitä omistajiensa välillä ja osallistuu julkiseen keskusteluun. Kustoksen jäsenenä on 27 inhouse -yhtiötä ja hyvinvointiyhtymiä.
Lisätietoa www.kustos.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kustos ry-Julkishallinnon palvelukumppanit
Kolmen miljardin lisäleikkaustarve inhouse-rajoitusten muutoskustannuksista3.9.2024 12:47:22 EEST | Tiedote
Hallitusohjelmassa oleva inhouse-yhtiöiden 10 prosentin minimiomistusvaade aiheuttaa 3–5 miljardin muutoskustannukset ja nostaa pysyvästi kustannustasoa. Tämä tulee huomioida jo vuoden 2025 valtionbudjetissa. Yksityisille yrityksille uudistus toisi vain 50–150 miljoonaa euroa uutta liikevaihtoa.
INHOUSE-UUTISET: Inhouse-järjestelmän remontista miljardilasku / Valtiosääntöoikeuden professori: Inhouse-yhtiöiden omistusrajaus on kunta- ja perustuslain kannalta ongelmallinen11.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
INHOUSE-UUTISET: Selvitys: Inhouse-järjestelmän remontista miljardilasku / Valtiosääntöoikeuden professori Ojanen: Inhouse-yhtiöiden omistusrajaus on kunta- ja perustuslain kannalta ongelmallinen / Inhouse-yhtiöitä koskevia päätöksiä ei saa tehdä puutteellisen vaikutusarvion perusteella / Pienhankintaraja ylös, inhouse-ostodata julki ja määräysvaltaan täsmennyksiä / Ratkaisuja inhouse-omistajien määräysvallan turvaamiseksi
Kysely hyvinvointialue- ja kuntapäättäjille: Inhouse-rajoitukset tulisivat kalliiksi veronmaksajalle eivätkä lisäisi yksityisten yritysten markkinaosuutta25.10.2023 14:05:50 EEST | Tiedote
Hyvinvointialue- ja kuntapäättäjät ovat huolissaan kaavailluista muutoksista inhouse-yhtiöiden asemaan, Kustos ry:n kysely paljastaa. Kaksi kolmasosaa päättäjästä uskoo hallitusohjelman inhouse-kirjausten kasvattavan menoja luvattujen säästöjen sijaan.
Inhouse-yhtiöt haluavat asemaansa selkeyttä ja 70 miljoonan lisäsäästöjä kilpailutusten helpottamisella26.5.2023 12:16:11 EEST | Tiedote
Julkishallinnon keskeisten toimintojen kumppanina toimivat inhouse-yhtiöt kannattavat asemansa selkiyttämistä, jota myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää. Sen sijaan ehdotettu hankinta- ja palveluintegrointiyksiköiden uudelleenpilkkominen tulisi suomalaisille monella tapaa kalliiksi.
Kilpailutusrajan nostolla kymmenien miljoonien säästöt – Inhouse-yhtiöiden pilkkominen tulisi veronmaksajille kalliiksi5.5.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Raskaan kilpailutusrajan nosto sen sijaan toisi 30–70 miljoonan euron säästöt. Kaksi kolmasosaa inhouse-yhtiöiden liikevaihdosta menee yksityisille yrityksille, Kustoksen jäsenyrityksille tehty kysely paljastaa. Hallitusohjelmaehdotukset inhouse-yhtiöiden toiminnan rajoituksista nykyisestä olisivat valtiontaloudelle ja huoltovarmuudelle vahingollisia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme