Selvitys: Kela epäonnistui sähkötuen tiedotuksessa – Kuluttajat joutuivat turvautumaan muihin taloudellisiin keinoihin

VertaaEnsin.fi:n teettämän selvityksen mukaan monet kuluttajat joutuivat lainaamaan rahaa tai turvautumaan säästöihinsä selvitäkseen sähkölaskuistaan.

Kelan mukaan vain 4 709 suomalaistaloutta haki sähkötukea toukokuun puoleenväliin mennessä. Hakijamäärä on yllättävän matala, sillä edellinen hallitus arvioi vuoden 2022 lokakuussa, että sähkötuki saattaisi hyödyttää jopa 100 000 kotitaloutta. Käytännössä siis vain 4,7 % tästä joukosta on hakenut sähkötukea.

Hakemusten vähäinen määrä johtuu useasta eri tekijästä, joita ovat esimerkiksi sähkön hinnan maltillinen kehitys ja leuto talvi. Myös tiedonpuute on yksi tekijä, sillä moni kotitalouksista ei ollut tietoinen tuen olemassaolosta tai miten sitä haetaan. Tämä on johtanut siihen, että kotitaloudet ovat joutuneet turvautumaan muihin taloudellisiin keinoihin selvitäkseen sähkölaskuista.

VertaaEnsin.fi:n teettämään kyselytutkimuksen mukaan 11 % kuluttajista on joutunut ottamaan lainaa selvitäkseen sähkölaskuistaan. Lainaa ottaneista 5 % lainasi rahaa perheeltä tai ystäviltä, 4 % otti luottokorttilainaa ja 2 % haki pankkilainaa. Erityisesti 18–29-vuotiaat olivavat tiukilla, sillä heistä 18 % turvautui lainaan.

Myös säästöihin turvautuminen on ollut yleistä, erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa. Kyselyyn vastanneista nuorista aikuisista peräti 24 % joutui turvautumaan henkilökohtaisiin säästöihin kohonneen sähkön hinnan vuoksi. Säästöihin turvautuminen oli yleisintä nuorten aikuisten, sekä pienissä kaupungeissa ja maaseudulla asuvien keskuudessa.

Kelan sähkötukea on mahdollista hakea edelleen vuoden 2023 loppuun saakka.

Tietoa selvityksen tarjoajasta

VertaaEnsin.fi on osa eurooppalaista Samlino-konsernia, joka on perustanut taloustuotteiden vertailusivustoja Suomen lisäksi myös Tanskaan, Portugaliin, Belgiaan ja Kreikkaan. VertaaEnsin.fi-palvelun toimintaidea on yksinkertainen: Me vertaamme, sinä säästät! Vuosittain yli miljoona suomalaista kuluttajaa käyttää sivustoa edullisempien talouspalveluiden löytämiseen.

Lainanhakijan profiili: Ketkä hakevat ja ketkä saavat vakuudetonta lainaa?13.6.2024 06:17:00 EEST | Tiedote

VertaaEnsin.fi-vertailupalvelu on analysoinut yli 100 000 vakuudetonta lainaa kilpailuttaneen suomalaisen hakemusta. Tilastojen valossa tyypillinen lainanhakija on 31–40-vuotias sinkkumies, joka haluaa vakauttaa talouttaan yhdistämällä aiempia kulutusluottoja yhdeksi edullisemmaksi velaksi. Peräti 70 prosenttia lainahakijoista ansaitsee alle palkka- ja palkkiotulojen mediaanin, joka oli 3 188 euroa huhtikuussa 2024. Lainaa saaneiden profiili poikkeaa lainanhakijasta merkittävästi.