VertaaEnsin.fi

Sähkömarkkinakatsaus tammi–kesäkuu 2024: pörssisähkön suosio on vakiintunut

Vertailupalvelu VertaaEnsin.fi:n tuoreimman sähkömarkkinakatsauksen mukaan pörssisähkön suosio on vakiintunut, mutta määräaikaiset kiinteähintaiset sähkösopimukset olivat edelleen selkeästi suosituin sopimustyyppi vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.

Sähkömarkkinakatsaus Q2 2024, VertaaEnsin.fi

VertaaEnsin.fi-palvelun kautta tehtiin tammi–kesäkuussa 2024 yhteensä lähes 30 000 sähkösopimusta. Näistä joka toinen (49,6 prosenttia) sähkösopimus oli kiinteähintainen ja määräaikainen. Noin joka kolmas sopimus (34,4 prosenttia) oli puolestaan pörssisidonnainen. Lisäksi 13 prosenttia vertailupalvelun kautta myydyistä sähkösopimukista oli toistaiseksi voimassa olevia ja noin kolme prosenttia kulutusvaikutuksellisia hybridisopimuksia.

Pörssisähkön suosio nousi odotetusti kaikissa ikäryhmissä ja kulutusluokissa toisella vuosineljänneksellä kesän lähestyessä, mutta ei päässyt läheskään samalle tasolle kuin vuosi sitten. Huhti–kesäkuussa 2024 pörssisidonnaisia sopimuksia tehtiin noin viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin tammi–maaliskuussa 2024, mutta jopa 26 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten.

Tilausten%20suhteellinen%20kehitys%20Q2%202024%2C%20Vertaa%20Ensin

– Pörssisähkösopimusten osuus tilauksista kasvoi toisen kvartaalin aikana eniten 25–34- ja 35–49-vuotiaiden ikäryhmissä sekä suurissa yli 20 000 kWh vuodessa kuluttavissa talouksissa. Määräaikaiset kiinteähintaiset sähkösopimukset ovat edelleen selkeästi suosituin sopimustyyppi, mutta niitä on ostettu vähemmän kuin alkuvuonna, koska Olkiluodon pitkittyneistä huolloista ja satunnaisista hintapiikeistä huolimatta pörssisähkö oli keskimäärin edullista toisella vuosineljänneksellä. Lisäksi toukokuusta alkaen kiinteähintaisten sopimusten hinnat ovat olleet lievässä nousussa, kertoo VertaaEnsin.fi:n sähkövertailun toimitusjohtaja Ilmari Ollila.

Toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia ostetaan eniten alle 5000 kWh vuodessa kuluttavissa talouksissa. Toistaiseksi voimassa olevat sopimusten suosio nousi eniten nuorten aikuisten (18–25-vuotiaat) keskuudessa. Tässä ikäryhmässä ostetaan myös keskimääräistä enemmän uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä. VertaaEnsin.fi:n tilastojen mukaan 18–25-vuotiaat valitsevat ympäristöystävällistä sähköenergiaa jopa 2,5 kertaa useammin kuin yli 65-vuotiaat.

Lapissa ja Kanta-Hämeessä kilpailutetaan eniten

Pohjoismaiden vertailussa Suomi erottuu edukseen sähkösopimuksia kilpailuttavien aktiivisten kuluttajien huomattavan suurella osuudella. VertaaEnsin.fi:n tilausdatan valossa Lapissa ja Kanta-Hämeessä sähköä on tänä vuonna kilpailutettu selkeästi enemmän kuin keskimäärin Suomessa. Lisäksi sähkösopimuksia on kilpailutettu aktiivisesti muun muassa Keski-Suomessa, Pirkanmaalla, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savossa, Päijät-Hämeessä ja Kymenlaaksossa. Sähkösopimusten kilpailutusaktiivisuus on ollut matala länsirannikolla ja Pohjois-Karjalassa.

–  Erot edullisimpien sähkötarjousten välillä ovat kaventuneet vuoden takaiseen verrattuna, mutta sähkön kilpailutus edelleen kannattaa, ja sillä voi säästää satoja euroja vuodessa, sanoo VertaaEnsin.fi:n sähkövertailun toimitusjohtaja Ilmari Ollila.

Suhteessa eniten määräaikaisia sähkösopimuksia VertaaEnsin.fi-palvelun kautta tehtiin tänä vuonna Varsinais-Suomessa (56 %) ja suhteessa eniten pörssisähkösopimuksia Keski-Pohjanmaalla.

Liitteet:

Katso lisätietoja liitteen PDF-raportista.

S%E4hk%F6sopimusten%20kilpailutusaktiivisuus%2C%20tammi%u2013kes%E4kuu%202024

Tietoa julkaisijasta:

VertaaEnsin.fi on taloustuotteiden vertailuun erikoistunut verkkopalvelu. Missiomme on auttaa kuluttajia tekemään fiksuja ja tietoisia päätöksiä talousasioissa. Vuosittain yli 1,5 miljoonaa suomalaista kuluttajaa käyttää vertailupalveluamme edullisempien sähkösopimusten ja lainojen löytämiseen täysin ilmaiseksi.

Olemme osa kansainvälistä Samlino-konsernia, joka auttaa vertailemaan ja valitsemaan itselleen sopivimmat taloustuotteet viidellä markkina-alueella Euroopassa.

Paljonko maksaa vihreä sähkösopimus ja puhtaampi omatunto kesäkuussa 2024?19.6.2024 06:17:00 EEST | Tiedote

Onko vihreä sähkö ylellisyystuote? VertaaEnsin.fi-palvelu vertaili sähköyhtiöiden vihreitä eli uusiutuvilla energialähteillä tuotettuja ja alkuperätakuin varmennettuja sähkötuotteita. Vihreää sähköä myydään tyypillisesti premium-hintaan tai lisäpalveluna. Osa yhtiöistä tarjoaa Suomen Luonnonsuojeluliiton sertifioimia EKOenergia-ympäristömerkillä varustettuja tuotteita, jotka täyttävät ympäristöjärjestöjen hyväksymät vastuullisuuskriteerit ja edistävät ilmastotoimia.

Lainanhakijan profiili: Ketkä hakevat ja ketkä saavat vakuudetonta lainaa?13.6.2024 06:17:00 EEST | Tiedote

VertaaEnsin.fi-vertailupalvelu on analysoinut yli 100 000 vakuudetonta lainaa kilpailuttaneen suomalaisen hakemusta. Tilastojen valossa tyypillinen lainanhakija on 31–40-vuotias sinkkumies, joka haluaa vakauttaa talouttaan yhdistämällä aiempia kulutusluottoja yhdeksi edullisemmaksi velaksi. Peräti 70 prosenttia lainahakijoista ansaitsee alle palkka- ja palkkiotulojen mediaanin, joka oli 3 188 euroa huhtikuussa 2024. Lainaa saaneiden profiili poikkeaa lainanhakijasta merkittävästi.