Pankkien on tärkeää huolehtia henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuudesta ja kohtuuhintaisista peruspankkipalveluista
Asiakkaiden oikeus laissa määriteltyihin peruspankkipalveluihin toteutuu Suomessa pääosin hyvin. Finanssivalvonnan arvion mukaan peruspankkipalveluja oli viime vuonna hyvin ja pääosin kohtuuhintaisesti tarjolla, mutta palvelutarjonta painottuu pankkien digitaalisiin palveluihin. Vaikka digitaaliset palvelut ovat valtaosalle asiakkaista pääasiallinen kanava päivittäisen pankkiasioinnin hoitamiseen, pankkien on turvattava myös henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuus ja digitaalisia palveluita käyttämättömien asiakkaiden mahdollisuus kohtuuhintaiseen asiointiin.
Digitaalisten palveluiden rinnalla tarvitaan henkilökohtaista palvelua
Pankkikonttoreiden määrä jatkoi laskuaan vuoden 2022 aikana. Lisäksi henkilökohtaisen palvelun saatavuutta rajoittavat konttoreiden supistetut palveluajat ja ajanvarauskäytännöt. Pankkien asiakkaat ja sidosryhmät antoivat valvoville viranomaisille enenevässä määrin kriittistä palautetta asiakaspalvelun saatavuudesta ja pitkistä jonotusajoista.
”Digitaalisten palvelujen suosiosta huolimatta henkilökohtaisen asiakaspalvelun saaminen kohtuullisessa ajassa on asiakkaille edelleen tärkeää. Finanssivalvonta kehottaakin pankkeja kiinnittämään huomiota asiakaspalvelun tavoitettavuuteen kaikissa pankkien palvelukanavissa”, toteaa Finanssivalvonnan johtaja Tero Kurenmaa.
Konttoripalveluiden saatavuuden muutoksia lukuun ottamatta digitaalisille palveluille vaihtoehtoisissa palveluissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia vuoden 2022 aikana. Pankit ovat tehneet digitaalisiin palveluihin viime vuosien aikana saavutettavuutta parantavia toimia. Pankit antavat asiakkailleen myös monimuotoista ja pääosin maksutonta digitukea. Näillä toimilla pankit edistävät palveluajoista riippumattomien ja hinnoiltaan edullisempien digitaalisten palvelujen käyttömahdollisuuksia entistä laajemmalle asiakaskunnalle.
Peruspankkipalveluiden hinnoissa nousua ja merkittäviä eroja pankkien välillä
Peruspankkipalveluiden hinnat olivat vuonna 2022 nousussa. Hintojen korotukset olivat kuitenkin pankkikohtaisia, ja hinnoissa on merkittävää ja aikaisempaa suurempaa eroa eri pankkien välillä.
”Jotta asiakkaiden oikeus peruspankkipalveluihin toteutuu lainsäädännön edellyttämällä tavalla, palveluita on oltava saatavilla kaikille asiakasryhmille, mutta samalla palveluista perittävien palvelumaksujen on oltava kohtuullisella tasolla. Näkemyksemme mukaan kaikkein korkeimmat hinnat antavat pankeille aihetta uudelleen arvioida hinnoittelunsa perusteita ja kohtuullisuutta”, Tero Kurenmaa toteaa.
Peruspankkipalveluita koskevan lainsäädännön uudistustarpeita kartoitetaan
Valtiovarainministeriö on käynnistänyt peruspankkipalveluita koskevan sääntelyn muutostarpeiden kartoittamisen osana laajempaa luottolaitoslain muutostarpeiden arviointia. Selvitystyön yhteydessä eri sidosryhmillä on mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiä peruspankkipalveluiden tarjonnasta ja hinnoittelusta sekä sääntelyn kehitystarpeista.
Finanssivalvonta pitää peruspankkipalveluja koskevan sääntelyn muutostarpeiden arviointia tervetulleena. Lainsäädännön nykytilaa ja muutostarpeita on tärkeää tarkastella erityisesti siitä näkökulmasta, että sääntelyllä turvataan kohtuuhintaisten peruspankkipalveluiden tarjonta koko maan laajuisesti myös niissä tilanteissa, kun markkinaehtoinen palveluntarjonta ei riitä kattamaan asiakkaiden tarpeita.
Kuluttaja-asiakkailla on lakisääteinen oikeus talletuspankkien tarjoamiin peruspankkipalveluihin. Peruspankkipalveluiksi luettaviin palveluihin sisältyvät maksutili, tilinkäyttöväline (kuten debit-kortti), verkkopankkipalvelu ja vahva sähköinen tunnistusväline.
Finanssivalvonta tekee vuosittain selvityksen luottolaitoslaissa määriteltyjen peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta. Vuotta 2022 koskevan selvityksen tiedot perustuvat pääasiassa kuluttajien maksutilivertailusivustolta (www.fine.fi/maksutilivertailu) saatuihin tietoihin pankkipalveluiden hinnoista ja pankkien konttoreista, Suomen Pankin tilastoihin, asiakkaiden ja sidosryhmien palautteisiin sekä selvityksen yhteydessä pankeille tehtyyn kyselyyn.
Katso myös
Selvitys peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta vuonna 2022
Lisätietoja antaa
Osastopäällikkö Samu Kurri
Haastattelupyynnöt koordinoi Viestinnän mediapäivystys, puhelin (09) 183 5030, arkisin klo 9–16.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mediapäivystys
palvelee toimittajia arkisin kello 9–16, paitsi kiirastorstaina ja uudenvuodenaattona kello 9–13
Tietoja julkaisijasta
Finanssivalvonta on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat muun muassa pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt ja pörssi. Edistämme finanssimarkkinoiden vakautta ja luottamusta sekä asiakkaiden, sijoittajien ja vakuutettujen suojaa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finanssivalvonta
Regleringen av kryptotillgångstjänster skärptes i och med MiCA-förordningen – konsumenterna bör fortfarande vara vaksamma3.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar (MiCA) tillämpas nu fullt ut, vilket skärper regleringen av kryptotillgångstjänster och harmoniserar marknadsföringen. Övergångsperioden i Finland hör till de kortaste i Europa. Konsumenterna bör fortfarande vara på sin vakt när de köper tjänster, eftersom MiCA-förordningen inte avlägsnar alla risker som hänför sig till kryptotillgångar. Finansinspektionen behandlade aktuella tillsynsteman på sin presskonferens på torsdagen.
Kryptovarapalveluiden sääntely kiristyi MiCA-asetuksen myötä – kuluttajien edelleen syytä olla tarkkana3.4.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
EU:n kryptovaramarkkinoita koskevan asetuksen (MiCA) täysimääräinen soveltaminen on alkanut, mikä tiukentaa kryptovarapalveluiden sääntelyä ja yhtenäistää markkinoita. Suomessa siirtymäaika on yksi lyhyimmistä Euroopassa. Kuluttajien on edelleen syytä olla tarkkana palveluita hankkiessaan, sillä MiCA-asetus ei poista kaikkia kryptovaroihin liittyviä riskejä. Finanssivalvonta kävi läpi ajankohtaisia valvontateemoja lehdistötilaisuudessaan torstaina.
Requirements for crypto-asset services have tightened with the MiCA Regulation – consumers still need to be careful3.4.2025 10:00:00 EEST | Press release
The full application of the EU Regulation on Markets in Crypto-Assets (MiCA) has begun, tightening regulation of crypto-asset services and harmonising the market. Finland has one of the shortest transitional periods in Europe. Consumers still need to be careful when purchasing services, as the MiCA Regulation does not eliminate all the risks associated with crypto-assets. The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) reviewed topical supervisory themes at its press conference on Thursday.
Muistutuskutsu: Finanssivalvonnan lehdistötilaisuus torstaina 3.4. finanssisektorin tilasta ja riskeistä – erityisteemoina kiinteistöriskit, rahastosektori sekä kryptovarapalveluiden valvonta1.4.2025 08:50:00 EEST | Kutsu
Kutsumme median edustajat ajankohtaistilaisuuteen, jossa käsittelemme erityisesti kiinteistösektorin riskien näkymistä valvonnassa, rahastosektorin tilannetta sekä alkavaa kryptovarapalveluiden valvontaa. Tilaisuudessa käydään läpi myös finanssisektorin taloudellista tilaa ja riskejä eri valvontasektoreilla.
Kutsu medialle: Finanssivalvonnan lehdistötilaisuus torstaina 3.4. finanssisektorin tilasta ja riskeistä – erityisteemoina kiinteistöriskit, rahastosektori sekä kryptovarapalveluiden valvonta27.3.2025 10:00:00 EET | Kutsu
Kutsumme median edustajat ajankohtaistilaisuuteen, jossa käsittelemme erityisesti kiinteistösektorin riskien näkymistä valvonnassa, rahastosektorin tilannetta sekä alkavaa kryptovarapalveluiden valvontaa. Tilaisuudessa käydään läpi myös finanssisektorin taloudellista tilaa ja riskejä eri valvontasektoreilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme