Finanssivalvonta

Pankkien on tärkeää huolehtia henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuudesta ja kohtuuhintaisista peruspankkipalveluista

Jaa

Asiakkaiden oikeus laissa määriteltyihin peruspankkipalveluihin toteutuu Suomessa pääosin hyvin. Finanssivalvonnan arvion mukaan peruspankkipalveluja oli viime vuonna hyvin ja pääosin kohtuuhintaisesti tarjolla, mutta palvelutarjonta painottuu pankkien digitaalisiin palveluihin. Vaikka digitaaliset palvelut ovat valtaosalle asiakkaista pääasiallinen kanava päivittäisen pankkiasioinnin hoitamiseen, pankkien on turvattava myös henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuus ja digitaalisia palveluita käyttämättömien asiakkaiden mahdollisuus kohtuuhintaiseen asiointiin.

Digitaalisten palveluiden rinnalla tarvitaan henkilökohtaista palvelua 

Pankkikonttoreiden määrä jatkoi laskuaan vuoden 2022 aikana. Lisäksi henkilökohtaisen palvelun saatavuutta rajoittavat konttoreiden supistetut palveluajat ja ajanvarauskäytännöt. Pankkien asiakkaat ja sidosryhmät antoivat valvoville viranomaisille enenevässä määrin kriittistä palautetta asiakaspalvelun saatavuudesta ja pitkistä jonotusajoista.

”Digitaalisten palvelujen suosiosta huolimatta henkilökohtaisen asiakaspalvelun saaminen kohtuullisessa ajassa on asiakkaille edelleen tärkeää. Finanssivalvonta kehottaakin pankkeja kiinnittämään huomiota asiakaspalvelun tavoitettavuuteen kaikissa pankkien palvelukanavissa”, toteaa Finanssivalvonnan johtaja Tero Kurenmaa

Konttoripalveluiden saatavuuden muutoksia lukuun ottamatta digitaalisille palveluille vaihtoehtoisissa palveluissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia vuoden 2022 aikana. Pankit ovat tehneet digitaalisiin palveluihin viime vuosien aikana saavutettavuutta parantavia toimia. Pankit antavat asiakkailleen myös monimuotoista ja pääosin maksutonta digitukea. Näillä toimilla pankit edistävät palveluajoista riippumattomien ja hinnoiltaan edullisempien digitaalisten palvelujen käyttömahdollisuuksia entistä laajemmalle asiakaskunnalle. 

Peruspankkipalveluiden hinnoissa nousua ja merkittäviä eroja pankkien välillä        

Peruspankkipalveluiden hinnat olivat vuonna 2022 nousussa. Hintojen korotukset olivat kuitenkin pankkikohtaisia, ja hinnoissa on merkittävää ja aikaisempaa suurempaa eroa eri pankkien välillä. 

”Jotta asiakkaiden oikeus peruspankkipalveluihin toteutuu lainsäädännön edellyttämällä tavalla, palveluita on oltava saatavilla kaikille asiakasryhmille, mutta samalla palveluista perittävien palvelumaksujen on oltava kohtuullisella tasolla. Näkemyksemme mukaan kaikkein korkeimmat hinnat antavat pankeille aihetta uudelleen arvioida hinnoittelunsa perusteita ja kohtuullisuutta”, Tero Kurenmaa toteaa.      

Peruspankkipalveluita koskevan lainsäädännön uudistustarpeita kartoitetaan 

Valtiovarainministeriö on käynnistänyt peruspankkipalveluita koskevan sääntelyn muutostarpeiden kartoittamisen osana laajempaa luottolaitoslain muutostarpeiden arviointia. Selvitystyön yhteydessä eri sidosryhmillä on mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiä peruspankkipalveluiden tarjonnasta ja hinnoittelusta sekä sääntelyn kehitystarpeista. 

Finanssivalvonta pitää peruspankkipalveluja koskevan sääntelyn muutostarpeiden arviointia tervetulleena. Lainsäädännön nykytilaa ja muutostarpeita on tärkeää tarkastella erityisesti siitä näkökulmasta, että sääntelyllä turvataan kohtuuhintaisten peruspankkipalveluiden tarjonta koko maan laajuisesti myös niissä tilanteissa, kun markkinaehtoinen palveluntarjonta ei riitä kattamaan asiakkaiden tarpeita. 


Kuluttaja-asiakkailla on lakisääteinen oikeus talletuspankkien tarjoamiin peruspankkipalveluihin. Peruspankkipalveluiksi luettaviin palveluihin sisältyvät maksutili, tilinkäyttöväline (kuten debit-kortti), verkkopankkipalvelu ja vahva sähköinen tunnistusväline.

Finanssivalvonta tekee vuosittain selvityksen luottolaitoslaissa määriteltyjen peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta. Vuotta 2022 koskevan selvityksen tiedot perustuvat pääasiassa kuluttajien maksutilivertailusivustolta (www.fine.fi/maksutilivertailu) saatuihin tietoihin pankkipalveluiden hinnoista ja pankkien konttoreista, Suomen Pankin tilastoihin, asiakkaiden ja sidosryhmien palautteisiin sekä selvityksen yhteydessä pankeille tehtyyn kyselyyn.

Katso myös

Selvitys peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta vuonna 2022

Lisätietoja antaa

Osastopäällikkö Samu Kurri 

Haastattelupyynnöt koordinoi Viestinnän mediapäivystys, puhelin (09) 183 5030, arkisin klo 9–16.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Finanssivalvonta on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat muun muassa pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt ja pörssi. Edistämme finanssimarkkinoiden vakautta ja luottamusta sekä asiakkaiden, sijoittajien ja vakuutettujen suojaa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssivalvonta

Gemensam påföljdsavgift för tre fysiska personer för dröjsmål med anmälan om transaktioner utförda av personer i ledande ställning31.1.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande

Finansinspektionen har tilldelat Pekka Jalovaara, Jarmo Halonen och Ahti Paananen en gemensam påföljdsavgift för flera försummelser. De har inte lämnat in anmälan om transaktioner för egen räkning inom utsatt tid till emittenten och Finansinspektionen. Anmälan om transaktioner ska lämnas utan dröjsmål och senast tre arbetsdagar efter att transaktionen har utförts. Dröjsmålen har samband med Jalovaaras, Halonens och Paananens ledande ställning i BBS-Bioactive Substitutes Abp.

Yhteinen seuraamusmaksu kolmelle luonnolliselle henkilölle johtohenkilöiden liiketoimi-ilmoitusten viivästymisistä31.1.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Finanssivalvonta on määrännyt useista laiminlyönneistä yhteisen seuraamusmaksun Pekka Jalovaaralle, Jarmo Haloselle ja Ahti Paanaselle kullekin. He eivät ole ilmoittaneet määräajassa liikkeeseenlaskijalle ja Finanssivalvonnalle omaan lukuunsa tehdyistä liiketoimista. Liiketoimi-ilmoitus on tehtävä viipymättä ja viimeistään kolme työpäivää liiketoimen toteuttamisen jälkeen. Viivästykset liittyvät Jalovaaran, Halosen ja Paanasen asemaan BBS-Bioactive Bone Substitutes Oyj:n johtohenkilöinä.

Combined penalty payments imposed on three natural persons for late notification of managers’ transactions31.1.2025 09:00:00 EET | Press release

The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has imposed a combined penalty payment for several omissions on each of Pekka Jalovaara, Jarmo Halonen and Ahti Paananen. They had failed to notify the issuer and the FIN-FSA within the deadline about transactions conducted on their own account. A transaction notification must be made promptly and no later than three business days after the date of the transaction. The late notifications relate to the position of Jalovaara, Halonen and Paananen as managers at BBS-Bioactive Bone Substitutes Plcj.

Tillämpningen av förordningen som gäller digital operativ motståndskraft för finanssektorn inleddes – Finansinspektionen fokuserar i sin tillsyn på hanteringen av IKT-relaterade risker och cyberhot23.1.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande

Syftet med DORA-förordningen är att förbättra konsumenternas informationssäkerhet och tjänsternas kontinuitet. Den medför betydande reformer i den digitala driftssäkerheten inom finanssektorn och omfattar nästan alla aktörer under Finansinspektionens tillsyn.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye