Finanssivalvonta

Viktigt att bankerna ombesörjer tillgången till personlig kundservice och grundläggande banktjänster till skäliga priser

Dela

Kundernas rätt till lagstadgade grundläggande banktjänster tillgodoses i Finland huvudsakligen väl. Enligt Finansinspektionens bedömning var tillgången till grundläggande banktjänster god i fjol och priserna i regel skäliga, men fokus i bankernas tjänsteutbud ligger dock på digitala tjänster. Trots att den största delen av kunderna huvudsakligen anlitar digitala tjänster för att sköta sina dagliga bankärenden, måste bankerna också trygga tillgången till personlig kundservice och ge kunder som inte använder digitala tjänster möjlighet att sköta sina ärenden till skäliga priser.

Personlig service behövs vid sidan av digitala tjänster 

Antalet bankkontor fortsatte att minska under 2022. Tillgången till personlig service begränsas dessutom av kontorens kortare betjäningstider och tidsbokningspraxis. Bankernas kunder och intressentgrupper gav tillsynsmyndigheterna allt mer kritisk respons angående tillgången till kundservice i bankerna och långa kötider i olika servicekanaler.

”Trots att digitala tjänster är populära är det fortfarande viktigt för kunderna att få personlig kundservice inom skälig tid. Finansinspektionen uppmanar också bankerna att fästa uppmärksamhet på tillgängligheten till kundservice i bankernas samtliga servicekanaler”, konstaterar Finansinspektionens direktör Tero Kurenmaa

Med undantag av förändringarna i tillgången till kontorstjänster har det inte inträffat några betydande ändringar i alternativen till digitala tjänster under 2022. Under de senaste åren har bankerna vidtagit olika åtgärder för att förbättra tillgängligheten av sina digitala tjänster. Bankerna tillhandahåller också sina kunder mångsidigt och i huvudsak avgiftsfritt digitalt stöd. Genom dessa åtgärder ger bankerna en större kundkrets än tidigare möjlighet att använda digitala tjänster som är oberoende av betjäningstider och förmånliga prissatta. 

Prishöjningar på grundläggande banktjänster och betydande skillnader mellan bankerna

Priserna på grundläggande banktjänster steg 2022. Prishöjningarna var dock bankspecifika. Skillnaden i priserna på enskilda grundläggande banktjänster är betydande och större än förr mellan olika banker. 

”För att kundernas rätt till grundläggande banktjänster ska tillgodoses på det sätt som lagstiftningen förutsätter, måste alla kundgrupper ha tillgång till tjänsterna, men samtidigt måste de serviceavgifter som tas ut för tjänsterna vara skäliga. Enligt vår åsikt ger de allra högsta priserna bankerna anledning att omvärdera sina prissättningsgrunder och vad som är skäliga priser” konstaterar Tero Kurenmaa.      

Behoven av att reformera lagstiftningen om grundläggande banktjänster kartläggs 

Finansministeriet har börjat kartlägga behoven av att ändra lagstiftningen om grundläggande banktjänster som ett led i en mer omfattande utvärdering av behoven av ändringar i kreditinstitutslagen. I samband med utredningsarbetet har olika intressentgrupper möjlighet att föra fram sina åsikter om utbudet och prissättningen av grundläggande banktjänster samt behoven av att utveckla lagstiftningen. 

Finansinspektionen välkomnar utvärderingen av behoven av att ändra lagstiftningen om grundläggande banktjänster. Det är viktigt att se över den nuvarande lagstiftningen och ändringsbehoven särskilt med tanke på att lagstiftningen ska garantera att grundläggande banktjänster till skäliga priser tillhandahålls i hela landet även i sådana situationer där tjänsteutbudet på marknadsvillkor inte räcker till för att täcka kundernas behov. 


Konsumentkunder har lagstadgad rätt till grundläggande banktjänster som tillhandahålls av insättningsbanker. I de tjänster som räknas som grundläggande banktjänster ingår betalkonto, ett hjälpmedel för att använda kontot (t.ex. debitkort), nätbankstjänster och ett identifieringsverktyg för stark autentisering.

Finansinspektionen gör årligen en utredning om tillgången på och prissättningen av sådana grundläggande banktjänster som definieras i kreditinstitutslagen. Uppgifterna i utredningen som gäller 2022 baserar sig i huvudsak på uppgifter om priserna på banktjänster och bankernas kontor på jämförelsewebbplatsen för betalkonton för konsumenter  (https://maksutilivertailu.fine.fi/sv), Finlands Banks statistik, respons från kunder och intressentgrupper samt en enkät som riktades till bankerna i samband med utredningen.

Se också

Utredning om tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster 2022

För närmare upplysningar kontakta

Avdelningschef Samu Kurri

Alla intervjuförfrågningar riktas till Kommunikationens mediejour, telefon 09 183 5030, vardagar kl. 9-16.

Nyckelord

Kontakter

Finansinspektionen (FI) är en myndighet med ansvar för finans- och försäkringstillsynen i Finland. Under vår tillsyn står bland annat bankerna, försäkringsbolagen, pensionsbolagen, andra aktörer i försäkringsbranschen, värdepappersföretagen, fondbolagen och börsen. Vi främjar den finansiella stabiliteten, förtroendet för finansmarknaden och skyddet av kunder, investerare och försäkrade.

Andra språk

Följ Finanssivalvonta

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Finanssivalvonta

Gemensam påföljdsavgift för tre fysiska personer för dröjsmål med anmälan om transaktioner utförda av personer i ledande ställning31.1.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande

Finansinspektionen har tilldelat Pekka Jalovaara, Jarmo Halonen och Ahti Paananen en gemensam påföljdsavgift för flera försummelser. De har inte lämnat in anmälan om transaktioner för egen räkning inom utsatt tid till emittenten och Finansinspektionen. Anmälan om transaktioner ska lämnas utan dröjsmål och senast tre arbetsdagar efter att transaktionen har utförts. Dröjsmålen har samband med Jalovaaras, Halonens och Paananens ledande ställning i BBS-Bioactive Substitutes Abp.

Yhteinen seuraamusmaksu kolmelle luonnolliselle henkilölle johtohenkilöiden liiketoimi-ilmoitusten viivästymisistä31.1.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Finanssivalvonta on määrännyt useista laiminlyönneistä yhteisen seuraamusmaksun Pekka Jalovaaralle, Jarmo Haloselle ja Ahti Paanaselle kullekin. He eivät ole ilmoittaneet määräajassa liikkeeseenlaskijalle ja Finanssivalvonnalle omaan lukuunsa tehdyistä liiketoimista. Liiketoimi-ilmoitus on tehtävä viipymättä ja viimeistään kolme työpäivää liiketoimen toteuttamisen jälkeen. Viivästykset liittyvät Jalovaaran, Halosen ja Paanasen asemaan BBS-Bioactive Bone Substitutes Oyj:n johtohenkilöinä.

Combined penalty payments imposed on three natural persons for late notification of managers’ transactions31.1.2025 09:00:00 EET | Press release

The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has imposed a combined penalty payment for several omissions on each of Pekka Jalovaara, Jarmo Halonen and Ahti Paananen. They had failed to notify the issuer and the FIN-FSA within the deadline about transactions conducted on their own account. A transaction notification must be made promptly and no later than three business days after the date of the transaction. The late notifications relate to the position of Jalovaara, Halonen and Paananen as managers at BBS-Bioactive Bone Substitutes Plcj.

Tillämpningen av förordningen som gäller digital operativ motståndskraft för finanssektorn inleddes – Finansinspektionen fokuserar i sin tillsyn på hanteringen av IKT-relaterade risker och cyberhot23.1.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande

Syftet med DORA-förordningen är att förbättra konsumenternas informationssäkerhet och tjänsternas kontinuitet. Den medför betydande reformer i den digitala driftssäkerheten inom finanssektorn och omfattar nästan alla aktörer under Finansinspektionens tillsyn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye