Vilkas Group Oy

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”

Jaa
Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.
Suomalainen verkkokauppa on romahtanut neljänneksen, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Verkkokaupan romahdus kuvastaa kotimaisen ostovoiman kriisiytymistä.
Suomalainen verkkokauppa on romahtanut neljänneksen, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Verkkokaupan romahdus kuvastaa kotimaisen ostovoiman kriisiytymistä.

Lehdistötiedote 19.07.2023

Verkkokauppa Suomessa on kokenut historiansa kovimman pudotuksen. Myynti verkossa putosi toisella kvartaalilla lähes neljänneksen, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. Romahdus on tyly viesti koko Suomen taloudesta ja ostovoimasta, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Kotimainen ostovoima on jo kriisissä. Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat myös. Verkkokaupasta voi laskea hävinneen jopa 3 miljardia euroa, mikä tarkoittaa valtiolle vähintään miljardin euron verotulojen menetystä. Ja jos ihmiset eivät osta verkosta, eivät he osta muualtakaan”, tiivistää Korkiakoski.

”Romahdusta lykkäsivät suuret verkko-ostokset kuten aurinkopaneelit, generaattorit ja B2B-kauppa. Nyt nekin ovat hyytyneet”, murehtii Korkiakoski. Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja.

Talouteen vauhtia viennistä verkossa?

Suomen Yrittäjien johtaja Harri Jaskari katsoo tilannetta koko yrityskentän aitiopaikalta. Myös Team Finlandin johtoryhmässävaikuttava Jaskari yhtyy näkemykseen kriisitilanteesta.

”Tilanne on vakava, Suomen ostovoiman kuihtumiseen pitää vastata. Sekä yritysten että koko Suomen on ajateltava uusilla tavoilla. Digitalisaation myötä vientiä voi ajatella kansainvälisenä kauppana, ilman välttämätöntä tarvetta raskaisiin organisaatioihin. Nyt pitäisi saada verkkomyynti kansainvälistä kauppaa kasvattamaan. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa: Datataloudesta ja verkkokaupasta löytyy suuria mahdollisuuksia, lupaavia esimerkkejä löytyy jo”, korostaa Jaskari.

Menestyjiä löytyykin läheltä. Suomen Yrittäjien hallituksessa istuu hienosti onnistunut muotialan yrittäjä Anders Ögård, joka on myös Fashion Finlandin puheenjohtaja. Ögård on luotsannut alusvaatekauppa Meritta Bran upeaan kasvuun nimenomaan verkossa ja kansainvälisesti.

”Liikevaihdostamme 85 prosenttia tulee verkkokaupasta. Panostimme alusta asti vientimarkkinoille juuri verkkokauppamyynnillä. Aika poikkeuksellista on se, että tärkein vientimaamme on Ruotsi, jonka suuret verkkokaupat yleensä myyvät Suomeen eikä toisinpäin. Menestyksemme kovasti kilpailluilla markkinoilla kertoo, että kansainvälinen kauppa verkon kautta todellakin on erittäin hyvä ja myös realistinen vaihtoehto, kun sitä määrätietoisesti lähdetään rakentamaan”, todistaa Ögård.

Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski yhtyy täysin Jaskarin ja Ögårdin ajatuksiin.

”Ruotsissa tähdätään alusta alkaen kansainväliseen menestykseen verkkomyynnin kautta, juuri niin kuin Meritta Bra on tehnyt. Verkkokauppa on tehokkain ja joustavin tapa myydä, niin Suomeen kuin koko maailmaankin. Yritysten kannattaisi nyt siis hyödyntää esimerkiksi Business Finlandin tukia kansainvälistymiseen ja muutenkin rakentaa mahdollisuuksia kansainväliseen myyntiin. ’Suomi elää viennistä’, on tuttu slogan. Miksi ihmeessä emme siihen siis nyt satsaisi, kun kotimainen kysyntä sakkaa?”, kysyy Korkiakoski.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Harri Jaskari, johtaja, Suomen Yrittäjät ry, 050 512 2874, harri.jaskari@yrittajat.fi

Anders Ögård, yrittäjä, Meritta Bra Oy, 050 599 4387, anders.ogard@merittabra.fi

Avainsanat

Kuvat

Suomalainen verkkokauppa on romahtanut neljänneksen, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Verkkokaupan romahdus kuvastaa kotimaisen ostovoiman kriisiytymistä.
Suomalainen verkkokauppa on romahtanut neljänneksen, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Verkkokaupan romahdus kuvastaa kotimaisen ostovoiman kriisiytymistä.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote

Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.

”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye