AKT ja SMU: Ay-liikkeelle merkittävä periaatteellinen voitto käräjäoikeudessa
Helsingin käräjäoikeus hylkäsi 21. heinäkuuta kiinalaisvarustamo Coscon turvaamistoimipyynnön. Liberian lipun alla seilaavan mukavuuslippulaiva Da Tain lastauksen pysäyttävälle saarrolle oli perusteet. Käräjäoikeus ratkaisi näin asian työntekijöiden hyväksi. Tämä oli Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:lle sekä Suomen Merimies-Unioni SMU:lle erittäin tärkeä voitto. Jo muutamaa päivää myöhemmin Da Tain miehistölle allekirjoitettiin uusi, oikeudenmukaisempi työehtosopimus.
- Olemme todella tyytyväisiä käräjäoikeuden ratkaisuun, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoo. Hän luonnehtii päätöstä historialliseksi.
Yleensä turvaamistoimiratkaisut ovat kääntyneet toisin päin. Käräjäoikeudessa on vastaavissa tilanteissa liki automaattisesti myönnetty varustamoille turvaamistoimi. Näin on toistuvasti estetty mahdollisuuksia puuttua työolosuhteisiin ja selvittää tilannetta laivoilla.
- Nyt nähdään, että kun on jaksettu tehdä työtä pitkäjänteisesti ja kyseenalaistettu totuttu linja, on saatu aikaan myös tuloksia, SMU:n puheenjohtaja Kenneth Bondas sanoo.
Ammattiliitot olivat saartaneet Liberian lipun alla kulkevan Da Tai -mukavuuslippulaivan, joka oli tullut Kotkan ja edelleen Helsingin satamaan lastaamaan sellua. Aluksella teetettiin töitä 2,75 dollarin tuntipalkalla. Töitä tehtiin myös täysin alan sopimusten vastaisesti seitsemänä päivänä viikossa. Vakava ihmisoikeusloukkaus oli myös miehistön mahdollisuus kotiutua aikaisintaan 12 kuukautta töiden aloittamisesta. Silloinkin oli vain tilaisuus esittää pyyntö kotiuttamisesta.
Varustamo haki käräjäoikeudesta ammattiliitoille turvaamistoimea yhdistettynä puolen miljoonan euron uhkasakkoon, mikä olisi pakottanut lopettamaan saarron. Koska turvaamistoimea tai uhkasakkoa ei myönnetty, työntekijöiden puolesta päästiin neuvottelemaan. SMU onnistui jo 26.7. saamaan aluksen miehistölle kansainväliset normit täyttävän sopimuksen.
- Tapaus on hyvin periaatteellinen. Onko oikein, että Suomesta kuljetetaan rahtia aluksilla, joissa työntekijät tekevät töitä alihintaan ja ihmisoikeuksia rikkoen? Onko oikein, että näitä käytäntöjä katsotaan läpi sormien? Ay-toiminta näyttää, että Suomessa on halua auttaa ja tukea myös kansainvälisillä vesillä seilaavia merimiehiä, joiden oikeuksia poljetaan. Käräjäoikeuden päätös vahvisti tätä linjaa, Ismo Kokko sanoo.
- Perussyy sille, miksi myös ulkomaalaisten alusten miehistön oloja seurataan myös Suomessa, on paitsi solidaarisuus myös se, että muuten käynnissä on työehtojen kilpajuoksu pohjaa kohti. Siinä yritykset teettävät työtä heikoimmilla työehdoilla ja etsivät halvinta mahdollista vaihtoehtoa. Estämällä työehtojen polkemista, autamme myös itseämme.
Lue laajempi juttu aiheesta AKT:n verkkolehdestä. aktlehti.fi
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiKenneth BondasPuheenjohtajaSuomen Merimies-Unioni
Puh:040 456 0245kenneth.bondas@smu.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT irtisanoi Finnairin kanssa tehdyn säästösopimuksen4.12.2024 09:02:13 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Palvelutyönantajaliitto Palta tekivät helmikuussa 2023 Finnairia koskevan määräaikaisen säästösopimuksen vuoden 2025 loppuun. AKT on irtisanonut sopimuksen, koska katsoo Finnairin rikkoneen sen ehtoja.
AKT: Yhteistoimintalain muutokset ovat lain perusidean vastaisia28.11.2024 14:30:00 EET | Tiedote
AKT katsoo, että yhteistoimintalakiin esitetyillä muutoksilla heikennetään merkittävästi työntekijöiden asemaa. Muutokset vähentävät työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa omaan asemaansa ja ovat näin yt-lain perusidean vastaisia. Kun yt-neuvotteluajat lyhenevät, se tarkoittaa myös merkittäviä taloudellisia menetyksiä työntekijöille. Lomautuksiin ei ennätetä varautua ja etsiä uutta työtä. Palkanmaksu päättyy entistä nopeammin.
Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024 12:47:26 EET | Tiedote
AKT:n jäsenten määrittämissä tes-tavoitteissa nousee selkeästi esiin, että työ on raskasta ja päivät pitkiä. Työhyvinvointia pitää katsoa työehtosopimuskierroksella uudella tavalla.
Hallituksen lakiehdotus estää vapaat neuvottelut ja sitoo valtakunnansovittelijan kädet3.10.2024 14:02:00 EEST | Tiedote
Hallituksen lakiehdotus sovittelujärjestelmän muutoksista estää ammattiliitoilta mahdollisuudet neuvotella vapaasti. Valtakunnansovittelijan rooli muuttuu nimelliseksi ja matalapalkka-alat jäävät pysyvästi alakynteen.
AKT-lehden pääkirjoitus: ”On OK kuulua liittoon – työnantajatkin kuuluvat”6.9.2024 12:14:02 EEST | Tiedote
AKT-lehden pääkirjoituksessa päätoimittaja Sini Silvàn toteaa ”On OK kuulua liittoon - työnantajatkin kuuluvat.” Hän muistuttaa, että yksittäisen ihmisen ratkaisulla liittyä ammattiliittoon on todellakin väliä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme