Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

Hallituksen lakiehdotus estää vapaat neuvottelut ja sitoo valtakunnansovittelijan kädet

Jaa

Hallituksen lakiehdotus sovittelujärjestelmän muutoksista estää ammattiliitoilta mahdollisuudet neuvotella vapaasti. Valtakunnansovittelijan rooli muuttuu nimelliseksi ja matalapalkka-alat jäävät pysyvästi alakynteen.

Työministeri Arto Satonen esittelee tänään lakiesityksen, jolla työriitojen sovittelujärjestelmää rukataan. Kyse on niin sanotusta vientilaista. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT katsoo, että lakiehdotus on täysin epäonnistunut. 

Työriitojen sovittelujärjestelmään on valmisteltu muutoksia, joilla estetään ammattiliittojen vapaus neuvotella työntekijöidensä työehdoista ja rajoitetaan sitä lailla. Tämä muuttaa koko suomalaista työmarkkinajärjestelmää ja sopimusyhteiskunnan periaatteita.

-    Lakimuutoksella aiheutetaan konfliktien pitenemistä. Matalapalkka-alat jäävät palkkakuoppaan. Lakiehdotus sitoo valtakunnansovittelijan kädet jopa perusoikeuksien vastaisella tavalla, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.

On väitetty, että lakimuutosten jälkeenkin työntekijöiden palkkoja voidaan paikallisin ratkaisuin nostaa palkkakuopasta. Tässä työnantajille tarjotaan mahdollisuus pelata nollasummapeliä. 

-    Työnantajalla on siirtää rahaa yhden työntekijän taskusta toiseen. Maksetaan toiselle työntekijälle paikallisin sopimuksin vähän enemmän – ja jätetään toinen vieläkin alhaisemmalle palkkatasolle.

Lakiehdotuksella halutaan betonoida työmarkkinat vientialojen neuvottelemiin palkankorotuksiin. Viime vuodet ovat olleet tästä esimakua. Tärkeäksi asiaksi nouseekin se, että myös tekstit on viime vuosina punnittu rahassa ja niille on laskettu valtakunnansovittelijan toimistoa myöten arvo, jolla on tekstimuutosten vastapainona haluttu pienentää palkankorotuksia.

-    Mikäli vientimalli toteutuu, täytyy vientialojen saama tulos nähdä kokonaisuutena, johon kuuluvat yhtä lailla sekä palkankorotusprosentti että vientialojen neuvottelemat tekstiparannukset. Valtakunnansovittelijan toimistossa ja neuvotteluissa on jatkossa annettava vientialojen suhteen tasapuolinen mahdollisuus korotusprosenttien lisäksi tehtäviin tekstiparannuksiin, Ismo Kokko vaatii.

Yhteyshenkilöt

Linkit

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

Lakiuudistus vie koko työelämää koskevaan ”taksiuudistukseen” ja romuttaa työehtoja5.9.2024 14:49:38 EEST | Tiedote

AKT on erittäin huolissaan, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle ja kaikille työehdoille, mikäli paikallista sopimista laajennetaan tuoreessa lakiesityksessä esitetyllä tavalla. Todellisena pelkona on se, että nyt toteutetaan ”koko työelämän taksiuudistus”. Paikallisen sopimisen laajentamien on pelkästään työnantajan etu. Se vyöryttää työelämään isoja ja arvaamattomia muutoksia. Näin kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye