Kansainvälinen eläintarhakonferenssi Helsingissä – tervetuloa avajaisiin 13.9.2023

Helsinkiin saapuu syyskuussa 850 eläinlajien ja luonnon monimuotoisuuden suojelun ammattilaista. Korkeasaari järjestää ensimmäistä kertaa Suomessa Euroopan eläintarha- ja akvaariojärjestö EAZA:n vuosikonferenssin, joka on vuoden suurin eläintarha-alan kokoontuminen Euroopassa.

Annika Sorjonen / Korkeasaaren eläintarha

Euroopan eläintarha- ja akvaariojärjestö EAZA kokoaa yhteen edistykselliset eläintarhat, joiden tavoitteena on pelastaa eläinlajeja sukupuutolta suojelutoimien, ympäristökasvatuksen ja tutkimuksen keinoin. Korkeasaari on yksi 30-vuotiaan järjestön perustajajäsenistä. Nykyään jäseniä on yli 400.

Toivotamme median edustajat tervetulleiksi konferenssin avajaisiin. Avajaiset ovat keskiviikkona 13.9.2023 klo 8:30 – 10:30 Helsingissä Marina Congress Centerin Europaea-salissa.

Avajaisissa puhuvat EAZA:n toiminnan johtaja Myfanwy Griffith ja Korkeasaaren toimitusjohtaja Sanna Hellström. Omat tervehdyksensä lausuvat Pekka Haavisto ja Sirpa Pietikäinen.

Viisipäiväisessä konferenssissa käsitellään mm. eläinten hyvinvointia ja koulutusta, eläintarhojen viestintää ja ympäristökasvatusta sekä EAZA:n suojelukampanjoita ja lajikohtaisia suojeluohjelmia. Eläinten hyvinvoinnista luennoimassa on mm. alan suomalainen asiantuntija Helena Telkänranta. Tutustu ohjelmaan: eaza2023.com

Pyydämme mediaa ilmoittautumaan avajaisiin ennakkoon Korkeasaaren tiedottaja Mari Lehmoselle, mari.lehmonen@korkeasaari.fi tai 050 597 3252. Avajaisten yhteydessä haastateltavina ovat Myfanwy Griffith ja Sanna Hellström – kerrothan haastattelutoiveistasi. Autamme mielellämme löytämään kiinnostavia kulmia ja asiantuntijoita konferenssin aiheista!

Euroopan eläintarha- ja akvaariojärjestö EAZA

Euroopan eläintarha- ja akvaariojärjestö EAZA asettaa standardit edistyksellisille eläintarhoille ja akvaarioille sekä muille yhteistyökumppaneilleen Euroopassa ja Länsi-Aasiassa. EAZA varmistaa, että sen jäsenet saavuttavat ja pitävät yllä eläintenhoidon parhaimpia käytäntöjä.

Vuonna 1992 perustetun EAZA:n tehtävänä on helpottaa Euroopan eläintarha- ja akvaarioyhteisön yhteistyötä koulutuksen, tutkimuksen ja suojelun tavoitteiden saavuttamiseksi. EAZA uskoo, että edistyksillisillä eläintarhoilla ja akvaarioilla on vahva rooli luonnon ja villieläinten suojelussa - sekä tarhaoloissa, että kentällä.

Yli 140 miljoonaa ihmistä vierailee vuosittain EAZA:n jäseneläintarhoissa oppimassa uutta eläimistä ja niiden suojelusta. Tämä vastaa noin joka viidettä eurooppalaista ihmistä.

Muut kielet

Korkeasaaren nuori amurintiikeri muutti Tallinnaan ja toinen jäi kotisaarelleen17.6.2024 14:38:41 EEST | Tiedote

Korkeasaaren amurintiikerisiskokset ovat nyt omilla reviireillään. Toinen nuorista tiikereistä siirrettiin viime viikolla Tallinnan eläintarhaan, jonne avautuu tänä kesänä uusi Tiikerilaakso. Toinen naaras jää Korkeasaareen ja saa aikanaan geneettisesti sopivan lisääntymiskumppanin. Uhanalaiset amurintiikerit kuuluvat eläintarhojen yhteiseen suojeluohjelmaan, jossa eläinten lisääntymisiä ja siirtoja ohjaa lajikoordinaattori.