EPSI Rating: S-Pankilla on alan uskollisimmat asiakkaat
S-Pankki ylsi korkeimmalle sijalle asiakasuskollisuudessa tuoreessa tutkimuksessa, joka mittaa pankkien yksityisasiakkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimuksen mukaan S-Pankki tarjoaa rahalle parasta vastinetta pankki- ja rahoitusalalla.
![](/data/images/public/4521144/70025243/4d16c44c-632d-440c-b883-aeda0a43ab9f-w_720.jpg)
Pankki ja rahoitus 2023 -tutkimus on EPSI Ratingin vuosittain toteuttama tutkimus, jolla mitataan asiakastyytyväisyyttä pankki- ja rahoitusalalla. Tuoreimman tuloksen mukaan S-Pankilla on uskollisimmat asiakkaat. Uskollisuuden indeksiluku oli 83,2, mikä on 9,7 indeksiyksikköä korkeampi kuin toimialan keskiarvo.
Lisäksi kyselyn mukaan S-Pankki tarjoaa parasta vastinetta rahalle. Hinta-laatu-suhdetta kuvaava indeksiarvo (79,1) on 7,4 indeksiyksikköä toimialan keskiarvoa korkeampi.
S-Pankilla on alan kolmanneksi tyytyväisimmät asiakkaat. Asiakastyytyväisyyttä kokonaisuutena kuvaava indeksiluku (77,0) on 5,7 indeksiyksikköä parempi kuin toimialan keskiarvo. Asiakastyytyväisyysindeksi, eli niin sanottu EPSI-luku, muodostuu tutkittujen pankkien asiakkaiden kokemuksista, ja sisältää aihealueita pankin imagosta, siihen kohdistuvista odotuksista, tuotelaadusta, palvelulaadusta ja vastineesta rahoille.
Saimme tunnustusta myös vastuullisuudestamme. Tutkimuksen mukaan S-Pankki on alansa kestävin asiakkaiden mielestä. Kestävyysindeksimme on 80,2, mikä on yli kymmenen yksikköä toimialan keskiarvoa suurempi. Kestävyysindeksi mittaa asiakkaiden näkemyksiä toimijoiden vastuullisuudesta ja kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta. Korkea arvosana kertoo, että asiakkaat pitävät S-Pankin kestävyystyötä hyvänä sekä kokevat pankin ottavan sosiaalista vastuuta ja sijoittavan tulevaisuutta ajatellen.
”Tässä tutkimuksessa selvitetään asiakkaiden tyytyväisyyttä omaan pääasialliseen pankkiin, ja siksi tulokset ilahduttavat meitä erityisen paljon. Tulos on myös linjassa aiempien asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta kuvaavien tutkimusten kanssa, joissa olemme aiemminkin napanneet kärkisijoja”, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Riikka Laine-Tolonen.
Tämän vuoden kysely osoittaa, että keskivertosuomalainen on varsin tyytyväinen pääasialliseen pankkiinsa. Vaikka Eurooppaa koetteleva humanitaarinen, turvallisuuspoliittinen ja taloudellinen kriisi on vaikuttanut suomalaistenkin arkeen ja koetellut kotitalouksien taloudellista kantokykyä, on kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyys pääasiallisiin pankkeihinsa pysytellyt vuosien 2020–2022 tasolla.
Tutkimuksessa ilmeni kuitenkin viitteitä siitä, että pankkia voidaan vaihtaa aiempaa herkemmin. Kysyttäessä 9 prosenttia ilmoittaa harkitsevansa pankin vaihtamista tulevan vuoden ajanjaksolla, ja 21 prosenttia on asian suhteen epävarma. Vielä vuonna 2020 vastaavat osuudet olivat 5 prosenttia ja 16 prosenttia.
“Haluamme jatkossakin olla asiakkaidemme luottamuksen arvoisia, ja jatkamme toimintamme kehittämistä. Nämä tulokset ovat hyvä lähtökohta seuraavaan lukuun S-Pankin tarinassa. Vahvalle asiakastyytyväisyydelle on hyvä rakentaa uutta S-Pankkia sekä S-Pankin nykyisille että Handelsbankenista tuleville uusille asiakkaille”, Laine-Tolonen toteaa.
EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus 2023 -tutkimukseen haastateltiin 2500 pankkiasiakasta. Haastattelut tehtiin aikavälillä 8.8.-31.8.2023.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
S-Pankin viestintä
Puh:+358 10 767 9300viestinta@s-pankki.fihttps://www.s-pankki.fiLinkit
S-Pankki
S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj
Tiina Nurmi blir kommunikationsdirektör för S-Banken18.6.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Tiina Nurmi (FM) har utsetts till ny kommunikationsdirektör för S-Banken från och med den 15 augusti 2024. Hon har ansvaret för S-Bankens externa kommunikation samt för kommunikation som gäller arbetsgemenskap, ekonomi och kunder.
Tiina Nurmi S-Pankin viestintäjohtajaksi18.6.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Tiina Nurmi (FM) on nimitetty S-Pankin uudeksi viestintäjohtajaksi 15.8.2024 alkaen. Hänen vastuullaan on S-Pankin ulkoinen viestintä sekä työyhteisö-, talous- ja asiakasviestintä.
Janne Ronkanen S-Pankin ekonomistiksi18.6.2024 08:10:00 EEST | Tiedote
KTM Janne Ronkanen aloitti S-Pankissa ekonomistin tehtävässä toukokuun alussa. Ronkanen siirtyi S-Pankkiin Handelsbankenin senioriekonomistin tehtävästä, jossa hän toimi vuodesta 2015 lähtien.
S-Pankki selvitti: Suomalaisten halukkuus ostaa mökki on piristynyt – mökkeily ei enää itsestään selvä tapa viettää lomaa7.6.2024 08:06:00 EEST | Tiedote
S-Pankin Suuri mökkikysely paljastaa, että suomalaisten halukkuus ostaa mökki on noussut. Samaan aikaan vapaa-ajan viettotavat ovat murroksessa: mökille ei useinkaan mennä viettämään koko lomaa vaan mökillä saatetaan viettää lyhyitä pätkiä muiden lomailutapojen ohella.
Säästäjä-palvelun käyttäjämäärä ylitti merkittävän rajan – yli 100 000 suomalaista säästää nyt vaivattomasti sen kautta23.5.2024 13:56:07 EEST | Tiedote
S-Pankin mikrosäästämisen Säästäjä-palvelussa ylitettiin 100 000 käyttäjän raja. Viisi vuotta sitten lanseerattu Säästäjä on Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen palvelu. Se tarjoaa monelle ensimmäisen kosketuksen rahastosijoittamiseen ja mahdollistaa säästöjen kerryttämisen helposti pienistä summista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme