Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet vähentyneet tänä vuonna
Tammi‒elokuun välillä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli ennakkotietojen mukaan tutkittavaksi yhteensä 116 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 123 henkilöä. Onnettomuuksia tapahtui kaikkiaan 13 vähemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla, ja menehtyneitä oli 17 vähemmän. Onnettomuudet vähenivät eniten henkilöauto-onnettomuuksien osalta.
Tammi−elokuussa liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä 96 henkilöä oli moottoriajoneuvossa. Jalankulkijoita menehtyi 13 ja polkupyöräilijöitä 14. Luvut perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotietoihin. Ennakkotiedoilla tarkoitetaan tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia tietoja. Onnettomuuksien tarkemmat taustatekijät ja tiedot eivät ole tässä vaiheessa valmiita.
Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuuksien määrä pysyi lähes samana edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, mutta menehtyneiden ikäluokissa tapahtui muutos. Yli 64-vuotiaiden onnettomuudet vähenivät tammi−elokuussa neljän onnettomuuden verran vuoden takaiseen tarkastelujaksoon verrattuna. 46─64-vuotiaiden työikäisten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat kaksinkertaistuivat kuudesta onnettomuudesta kahteentoista.
”Kuolemaan johtaneissa jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksissa korostuvat tyypillisesti iäkkäimmät tienkäyttäjät. Iäkkäämpien ihmisten kehot eivät esimerkiksi kestä kolhuja samalla tavalla kuin nuorempien, joten kaatumiset ja yhteentörmäykset johtavat usein menehtymiseen. Tänä vuonna onnettomuuksia on kuitenkin tapahtunut poikkeuksellisesti enemmän työikäisille. Seuraamme ilmiön kehitystä; pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei voi vielä tehdä tämän vuoden lukujen perusteella, sillä kyse voi olla myös satunnaisvaihtelusta,” OTIn erityisasiantuntija Salla Salenius taustoittaa.
Moottoriliikenteessä yleisin onnettomuustyyppi tieltä suistuminen, nuorten kuljettajien onnettomuudet vähenivät
Tammi–elokuussa yleisin onnettomuustyyppi moottoriliikenteessä oli suistumisonnettomuus, joita tapahtui 43. Kaikkiaan kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia tapahtui 89, ja niissä menehtyi 96 henkeä. Moottoriliikenteen onnettomuudet vähenivät erityisesti henkilöauton kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien osalta, joita tapahtui 21 vähemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla.
Nuorten kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet vähenivät viime vuoteen verrattuna. Alle 25-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui 11 vähemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna. Nuorten kuolonkolareita tapahtui tämän vuoden elokuun loppuun mennessä 16.
”Nuorten tienkäyttäjien turvallisuus on ajankohtainen aihe. Elokuun loppuun mennessä kuolinonnettomuudet jatkoivat vähentymistään, mutta määrätietoista turvallisuustyötä on aktiivisesti jatkettava kohti nollavisiota. Liikennekuolemien lisäksi vakavista vammautumisista tarvitaan yksityiskohtaisempaa tietoa, jotta turvallisuustoimenpiteitä voidaan kohdistaa tehokkaammin”, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.
Lisätietoja:
OTI-ennakkoraportti 2/2023 (pdf): tammi‒elokuun onnettomuudet sekä liite: alueelliset luvut 2/2023 (pdf)
- Erityisasiantuntija Salla Salenius, puh. 040 922 0804
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, puh. 050 306 9884
- etunimi.sukunimi(at)oti.fi
- Viestintä, puh. 040 450 4700
Kuvat
Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Traktorimönkijäonnettomuudet: Kuolemantapauksista yli puolessa kuski päihtynyt, lievemmissä kolareissa alaikäisten kuljettajien määrä nousussa14.11.2024 06:08:00 EET | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on koonnut tietoa traktorimönkijäonnettomuuksista kymmenen vuoden ajalta. Vuosina 2013–2022 tapahtui 4 582 liikennevahinkoa ja 19 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa oli osallisena traktorimönkijä. Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuoli usein päihtynyt työikäinen, kun taas liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa suurin ja eniten osuuttaan kasvattanut ikäryhmä olivat 15–17-vuotiaat kuljettajat.
Tutkintatietoa ”nokkakolareista”: Kolmannes tapahtuu liukkailla keleillä, ajoneuvon hallinnan voi menettää kunnollinenkin kuljettaja3.10.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on tehnyt teemaraportin, jossa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita kohtaamisonnettomuuksia. Kohtaamisonnettomuuksilla tarkoitetaan vastakkaisista ajosuunnista tulleiden ajoneuvojen törmäyksiä, onnettomuudet ovat tyypillisesti niin sanottuja ”nokkakolareita”. Onnettomuuksista reilu kolmannes tapahtui lumisella tai jäisellä kelillä. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.
Elokuun loppuun mennessä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta – Jalan, pyörällä ja sähköajoneuvoilla kulkeneita lapsia ja nuoria menehtynyt edellisvuotta enemmän26.9.2024 07:33:00 EEST | Tiedote
Tammi‒elokuun välillä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli ennakkotietojen mukaan tutkittavaksi yhteensä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 127 henkilöä. Onnettomuuksien kokonaismäärä on lähes sama kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Henkilöauto-onnettomuuksien määrä on jatkanut vähenemistään. Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden menehtymiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui lähes vastaava määrä kuin edellisvuotena, mutta kuolleiden ikäryhmissä tapahtui muutosta. Vuosi 2024 on tähän mennessä ollut lasten ja nuorten osalta edellistä synkempi.
Kuolettavista tieltä suistumisista yhdeksän kymmenestä tapahtuu hyvällä ajokelillä, onnettomuudet painottuvat kesään7.6.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutin juuri julkaistussa teemaraportissa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita suistumisonnettomuuksia. Viiden vuoden aikana tapahtui 180 suistumisonnettomuutta, joissa menehtyi 198 henkilöä. Suistumisia aiheuttivat pääasiassa kuljettajien ajokunnon puutteet, eivät olosuhteet. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.
Yli kolmannes kuolonkolareista ajetaan päihtyneenä, onnettomuustutkijoiden esittämiä keinoja onnettomuuksien vähentämiseksi tulee ottaa käyttöön22.5.2024 06:33:00 EEST | Tiedote
Vuosina 2018–2022 tieliikenteessä tapahtui 271 päihtyneen moottoriajoneuvon kuljettajan aiheuttamaa onnettomuutta, joissa menehtyi 308 henkeä. Määrä vastaa yli kolmannesta kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat vuosien ajan esittäneet lukuisia keinoja päihdeonnettomuuksien vähentämiseksi. Onnettomuustietoinstituutti esittää, että keinot tulee ottaa käyttöön, jotta liikenteen päihdeongelma saadaan ratkaistua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme